Logo Universiteit Leiden.

nl en

Tumultueuze (v)echtrelaties uit de theatergeschiedenis

U kunt nog niet aanmelden.

In deze serie van acht colleges behandelt Bart Vieveen een aantal iconische werken uit de westerse theatergeschiedenis waarin echtelijke relaties een belangrijke rol spelen. De reeks opent met de turbulente relatie van Medea & Jason in Medea van Euripides en sluit met de echtelijke oorlog van George & Martha in Who’s afraid of Virginia Woolf van Edward Albee; aan bod komen verder stukken van William Shakespeare, Henrik Ibsen, Samuel Beckett, Bertolt Brecht, Ingmar Bergman en Judith Herzberg.

De term `tumultueus` kunnen we volgens het woordenboek omschrijven als ‘gepaard gaande met opschudding, beroering, rumoer, wanordelijkheden, incidenten enz. (in tegenstelling tot de te verwachten orde en rust); oproerig, opstandig, rumoerig. Al deze termen zijn van toepassing op de (v)echtkoppels uit de gekozen acht iconische werken. De stukken worden geanalyseerd, in cultuurhistorisch perspectief geplaatst en nadrukkelijk vanuit hedendaags perspectief bekeken.

Alphonse Mucha: poster voor Medée door Sarah Bernhardt
  1. Medea & Jason in Euripides’ Medea
  2. Macbeth & Lady Macbeth in Shakespeare's Macbeth
  3. Hedda Gabler & Jörgen Tesman in Henrik Ibsens Hedda Gabler
  4. Winnie en Willie in Samuel Beckett's Happy Days
  5. Macky Messer & Polly Peachum in Bertolt Brechts Dreigroschenoper
  6. Marianne & Johan in Ingmar Bergmans Scenes uit een huwelijk
  7. Lea & Nico in Judith Herzbergs Leedvermaak
  8. George & Martha in Edward Albee's Who’s afraid Virginia Woolf

Docent

Dr. Bart Vieveen promoveerde in de film- en literatuurwetenschap en is na zijn afscheid als rector/bestuurder van het Stedelijk Gymnasium werkzaam als auteur, docent, regisseur en dramaturg. Voor HOVO gaf hij eerder colleges over Theatergeschiedenis, Literatuur van het Interbellum, De nieuwe wereld (Futurisme),  Literatuur uit de Belle Époque en het Fin de Siècle en Leidse literatuurrr.

Praktische informatie

8 donderdagen
16, 23, 30 oktober
6, 13, 20, 27 november
4 december
13:15-15:00 uur
Leiden, in een collegezaal

Hoorcolleges met ruime gelegenheid tot het stellen van vragen.

In de collegereeks worden de hier opgegeven literaire werken in hun context besproken. De colleges zijn ook te volgen zonder alle werken (volledig) gelezen te hebben.

Naslagwerk

Thomas Crombez: Theater, een westerse geschiedenis. Tielt 2015. Uitgeverij Lannoo.

Literaire werken

  1. Euripides Medea. Vert. Gerard Koolschijn Amsterdam 2005 Atheneum-Polak & Van Gennep
  2. William Shakespeaere Macbeth. Vert. Hugo Claus. Amsterdam 2003 ITFB.
  3. Henrik Ibsen Hedda Gabler. Vert. J. Clant van der Mijll-Piepers. Amsterdam z.j. DNTB.
  4. Samuel Becketts Happy days /Gelukkige dagen. Vert. Jacoba van Velden.1966 Amsterdam. Bezige Bij.
  5. Bertolt Brecht Dreigroschenoper / Driestuiversopera. Berlijn 1970 Suhrkamp.
  6. Ingmar Bergman Scenes uit een huwelijk. Vert. Karst Woudstra. Amsterdam 2005. TGA.
  7. Judith Herzberg Leedvermaak. Amsterdam 1997. ITFB.
  8. Edward Albee Who’s afraid Virginia Woolf/ Wie is er bang voor Virginia Woolf. Vert. Gerard Reve. Antwerpen 1982. Manteau.

De literaire teksten en het naslagwerk zijn niet inbegrepen in de prijs. Omdat het om de volledige teksten van de literaire werken gaat en om de volledige tekst van het naslagwerk, staat het copyright niet toe dat HOVO dit verspreidt.

U kunt wel een UB-lenerskaart aanvragen nadat HOVO u de gegevens van uw ULCN-account heeft gestuurd. (Een ULCN-account is feitelijk uw student-account.)

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.