Veel treinreizigers zullen het herkennen: rondom stations staat altijd een grote hoeveelheid fietsen. Voor sommige Nederlandse stations is het moeilijk om al deze fietsen een plek te geven. Maar dat is niet de enige uitdaging die komt kijken bij de organisatie van een station, zo ontdekten de vwo-scholieren Joëlle en Philippine, die voor het Pre-University College onderzoek deden met begeleiding van de Universiteit Leiden.
Op de plek waar Leidse studenten honderden jaren lang een opgebaard lijk te zien kregen, bekijken de PRE’ers van Blok V in het oudste anatomisch theater van Europa nu een ronkende multimediale presentatie. Het anatomisch theater ('theatrum anatomicum') van rijksmuseum Boerhaave is slechts één van de vele manieren waarop het museum de wetenschap op een creatieve en begrijpelijke wijze aan de man brengt.
Heb je wel eens willen breien met kweekvlees als alternatief voor de bio-industrie? Of zou je liever een dolfijn willen baren om het uitsterven van bedreigde diersoorten tegen te gaan? Dit zijn oplossingen voor grote problemen die nu nog behoren tot het domein van de science fiction, maar zomaar de realiteit van morgen zouden kunnen zijn.
‘Wie stond er een aantal weken geleden op het Malieveld als klimaatspijbelaar?’ Zeven PRE’ers steken lachend hun vinger op. ‘Nou, dat mag in Nederland, want dat is jullie recht van betoging. En dat recht wordt gewaarborgd door de Hoge Raad.’ Hans Storm, de griffier van de Hoge Raad, geeft een interactief college over de functie van de Hoge Raad in Den Haag.
De Leidse Aanpak voor Talentontwikkeling (LATO) is eind oktober een nieuwe fase ingegaan. In versie 2.0 ligt de focus, naast cognitie, nu ook op het ontwikkelen van allerhande andere talenten, die door goede ondersteuning en in de juiste context tot uiting kunnen komen.
Ongeveer 600 studenten beginnen dit jaar met één van de Leidse honoursprogramma’s. In de Hooglandse kerk verwelkomde Ton van Haaften (dean Honours Academy) hen tijdens de opening van het honoursjaar. ‘Binnen de Honours Academy laten we docenten en studenten van verschillende disciplines samenwerken. Zo kunnen zij de maatschappelijke vraagstukken op een wetenschappelijke en vernieuwende manier aangaan.’
‘En hoe ging dat dan als je je onderzoek moest uitleggen aan een tante op een verjaardagsfeestje?’ Ophelie Thijm en Juliette Bleijs kijken elkaar even aan: ‘Ja, dat was soms best even lastig!’. Deze twee Pre’ers hebben het afgelopen jaar voor hun Blok IV-onderzoek het verloop van borstkanker onder de loep genomen. En met succes: vorige week ontvingen ze daarvoor de Jan Kijne-onderzoeksprijs.
‘Echt mindblowing!’ PRE’er Salima Skalli vertelt beeldend hoe ze opeens een tot dat moment onontdekt ‘doomgeluidje’ hoorde in een YouTube-filmpje van Youtuber Dan Howell. Ze had niet gedacht dat het filmpje - dat ze al zo vaak had bekeken - nog verassingen in petto zou hebben.
In 2015 riepen de Verenigde Naties 11 februari uit tot de ‘International Day of Women and Girls in Science’. Ter ere van deze dag nodigde de Universiteit Leiden verschillende, vrouwelijke bètawetenschappers uit om over hun ervaringen en onderzoeken te vertellen. Onder andere PRE-studenten Zoya Polschykova en Fleur Walravens werden voor deze dag speciaal uitgenodigd om hun onderzoek over het natuurkundige begrip supergeleiding, dat zij uitvoerden in Blok IV van het PRE-College, te komen presenteren.
‘Trixy? Misschien drie keer x of y, Tri-x-y? Dit hebben we echt nét bedacht, hoor!’ Ailmi en Buse, twee tweedejaars PRE’ers van het Segbroek College in Den Haag, reageren lachend op mijn vraag waar de naam ‘Trixy project’ eigenlijk vandaan komt. Ze lopen voor hun Blok IV-onderzoek mee met Nienke Bouw, promovendus en docent bij de afdeling Neuropedagogiek en Ontwikkelingsstoornissen aan de universiteit Leiden. Voor het Trixy project onderzoekt zij wat voor risico’s er verbonden zijn aan het hebben van een extra X- of Y-chromosoom bij jonge kinderen.