Nu fysiek onderwijs onmogelijk is, moeten docenten op zoek naar digitale alternatieven. Tijdens een online college over retorica, waarin PRE-studenten coronatoespraken van de premier en de koning analyseerden, bleek dat dat ook voordelen heeft.
Kinderen mogen binnen afzienbare tijd weer naar school toe, maar studenten hebben minder geluk: de Universiteit Leiden zal de rest van het studiejaar digitaal lesgeven. Nóg langer in thuisisolatie, hoe hou je dat vol? In een online magazine voorzien honoursstudenten elkaar van tips en inspiratie.
Twee jaar lang hebben de deelnemers van het Pre-University College er naar uit mogen kijken: de diploma-uitreiking. Vandaag zou die plaatsvinden, maar ‘corona’ gooide roet in het eten. Wel is er voor zestien van hen een pleister op de wonden: zij zijn genomineerd voor de Jan Kijne-onderzoeksprijs.
Het Pre-University College start dit najaar met een nieuw programma in Den Haag. Afgelopen donderdag werd dit feestelijk gevierd met de 22 Haagse vwo-scholieren die het traject gaan volgen. Ze krijgen vanaf nu vaardighedenlabs, colleges en gaan een onderzoek doen in Haagse wijken. Ondertussen maken ze ook meteen kennis met de Universiteit Leiden.
‘Eigenlijk had ik het half serieus, half voor de grap geschreven.’ PRE-student Jeroen op de Beek, een 5 vwo’er op het Christelijk Lyceum Delft, schreef twee weken lang ‘s avonds aan een openingstune voor het PRE.
De eindexamens zitten er weer op! Ook de tweedejaars PRE’ers hebben twee weken lang gezwoegd. Wat waren de moeilijkste en makkelijkste examens? Hoe hebben de PRE’ers school met PRE gecombineerd in het drukke eindexamenjaar? En hadden ze bij hun eindexamens nog profijt van de kennis die ze in de PRE-collegebanken hadden opgestoken?
Twee studenten van het Pre-University College hebben in de bijlage Leven van het NRC (15 juni 2019) een inhoudelijke bijdrage geleverd aan het thema 'Generatie Z'. De twee vwo-scholieren blikken in een column vooruit op toekomstige ontwikkelingen die hun leven zouden kunnen gaan bepalen.
‘Huilt er al iemand?’ Dr. Femke Nijboer, professor in Creative Technology aan de Universiteit van Twente, kijkt vragend de zaal rond. ‘Nee? Jammer, we hebben namelijk een weddenschap voor een tientje staan’, zegt ze lachend. Samen met ir. Paul Trossèl, die sinds tien jaar bijna volledig verlamd is en het zogenaamde locked-in syndroom (LIS) heeft, geeft ze een theatercollege.