Universiteit Leiden

nl en

Roeland van der Rijst

Hoogleraar Onderwijswetenschappen / Directeur onderzoek / hoofd afdeling onderzoek

Naam
Prof.dr. R.M. van der Rijst
Telefoon
+31 71 527 6496
E-mail
rrijst@iclon.leidenuniv.nl
ORCID iD
0000-0002-6749-8283

Roeland van der Rijst is als hoogleraar onderwijswetenschappen verbonden aan het ICLON van de Universiteit Leiden.

Meer informatie over Roeland van der Rijst

Roeland van der Rijst is als hoogleraar onderwijswetenschappen verbonden aan het ICLON Universiteit Leiden. Hij heeft diverse rollen waaronder onderwijsonderzoeker, adviseur, trainer en leidinggevende. Na als natuurkundedocent gewerkt te hebben in het voortgezet tweetalig onderwijs in Zuid-Afrika en Nederland, begon hij zijn carrière in het hoger onderwijs. In 2009 ontving hij zijn PhD voor zijn werk over de verwevenheid van onderzoek en onderwijs. Verder is hij honorair fellow van de Leiden Teachers’ Academy, bestuurslid en senior fellow van de nationale onderzoeksschool ICO en lid van de redactie van de tijdschriften International Journal for Academic Development, Teaching in Higher Education en het nationaal onderwijswetenschappelijke tijdschriften Pedagogische Studiën.

Onderzoek

Roelands onderzoeksactiviteiten richten zich op leren en doceren in het hoger onderwijs. De nadruk ligt daarbij op de didactiek, pedagogiek en instructievormen, het stimuleren van het leren van studenten en het leren van docenten. Hij initieert en begeleidt onderwijsonderzoek en onderwijsinnovatieprojecten aan de universiteit, andere hoger onderwijsinstellingen in Nederland en internationaal. Verder begeleidt hij diverse promovendi uit verschillende nationale en internationale hoger onderwijscontexten.

Onderwijs

Roeland is BKO- en SKO-gecertificeerd docent universitair onderwijs en begeleidt docenten in het hoger onderwijs met onderwijsinnovatieprojecten. Hij verzorgt diverse keynotes op internationale conferenties en draagt bij aan de continue professionele ontwikkeling van docenten aan diverse hoger onderwijsinstellingen nationaal en internationaal.

Hoogleraar Onderwijswetenschappen / Directeur onderzoek / hoofd afdeling onderzoek

  • ICLON
  • Hoger Onderwijs
  • Onderwijsbeleidsonderzoek

Werkadres

Willem Einthoven
Kolffpad 1
2333 BN Leiden
Kamernummer B2.29

Contact

Publicaties

  • Rijst R.M. van der (13 september 2024). Over nut en noodzaak van onderzoek naar hoger onderwijs. Leiden University Graduate School of Teaching (ICLON), Leiden University. Leiden. [oratie]. Inaugurele rede
  • (2024), Redactielid. Redactie tijdschrift, boekserie of website en peer-reviewer
  • Rijst R.M. van der. The value and relevance of educational research in higher education. Leiden. [oratie]. Inaugurele rede
  • (2024), Redactielid. Redactie tijdschrift, boekserie of website en peer-reviewer
  • Wight M., Bolander Laksov K., Geertsema J., Serbati A., Huijser H., Sheffield S., Zou T. & Rijst R.M. van der. Kenya. [congres deelnamen]. Congresdeelname
  • Marin E., Katsampoxaki-Hodgetts K., Hellstén M., Fernandez E.M., Kravale-Paulina M. & Rijst R.M. van der. Nicosia. [congres deelnamen]. Congresdeelname
  • . Interuniversitair Centrum voor Onderwijsonderzoek (ICO) - Board member en fellow. [onderzoeksexpertise lid]. Lidmaatschappen vanwege onderzoekexpertise
  • Ottenhoff-de Jonge M.W., Hoeven I. van der, Gesundheit N., Kramer A.W.M. & Rijst R.M. van der (2023), How medical educators become aware of their educational competencies, identity and mission: an exploratory ten-year follow-up study. AMEE 2023. Glasgow. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Hua C., Rijst R.van der, Admiraal W. & Salbert D. (2023), Case studies in primary music teachers’ approaches and perceptions of improvisation. European Association for Music in Schools. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Katsampoxaki-Hodgetts K., Hellstén M., Marin E., Fernandez E.M., Kravale-Paulina M. & Rijst R.M. van der (2023), Mapping inclusive student centred pedagogical competences and first steps towards developing academics’ pedagogical acuity. European Conference on Educational Research (ECER). Glasgow. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Stevens T.M., Coppoolse R., Rijst R.M. van der, Vetten A. de, Day I.N.Z., Brok P.J. den, Prins F.J. & Vermunt J.D. (2023), Improving university teaching through teachers’ professional learning and development. European Association for Research on Learning and Instruction. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Rijst R.M. van der (2023), Redactielid International Journal for Academic Development. Redactie tijdschrift, boekserie of website en peer-reviewer
  • Rijst R.M. van der (2023), Redactielid Pedagogische Studien. Redactie tijdschrift, boekserie of website en peer-reviewer
  • Rijst R.M. van der (2023), Trends and challenges in higher education teaching. Higher Education with Impact. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Van Winkel M., Rijst R.M. van der, Kuijer W., Poell R. & Driel J.H. van (2023), The multifaceted quest of PhD candidates. Higher Education with Impact. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Stevens T., Vetten A.J. de, Prins F., Brok P. den, Rijst R.M. van der, Vermunt J. & e.a. (2023), Leren door docenten tijdens innovaties in het hoger onderwijs. Onderwijs Research Dagen. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • van der Rijst R.M. (1 maart 2021), Academische identiteit en de hybridisering van rollen en taken [keynote]. Paramaribo, Suriname. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Vereijken M.W.C., Rijst R.M. van der, Driel J.H. van & Dekker F.W. (29 juni 2017), Practice makes perfect: Novice supervisors practices and dilemmatic space in supervising research projects. Australia. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Blankenstein F.M. van, Danel M.S., Saab N. & Rijst R.M. van der (2017), Hoe ontwikkelen self-efficacy voor samenwerken en academisch schrijven en motivatie voor onderzoek doen en academisch schrijven zich tijdens een bachelor-onderzoeksproject?. Onderwijs Research Dagen 2017. Antwerpen. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Blankenstein F.M. van, Saab N. & Rijst R.M. van der (2017), Effect of undergraduate research on motivation and self-efficacy beliefs about research. 17th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction. Tampere. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Pedagogische Studien Hoofdredacteur
  • Internatonal Journal for Academic Develoment Associate Editor
  • NWO (NRO) Lid Programmaraad Hoger Onderwijs
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.