Universiteit Leiden

nl en

Roeland van der Rijst

Hoogleraar Onderwijswetenschappen / Directeur onderzoek / hoofd afdeling onderzoek

Naam
Prof.dr. R.M. van der Rijst
Telefoon
+31 71 527 6496
E-mail
rrijst@iclon.leidenuniv.nl
ORCID iD
0000-0002-6749-8283

Roeland van der Rijst is als hoogleraar onderwijswetenschappen verbonden aan het ICLON van de Universiteit Leiden.

Meer informatie over Roeland van der Rijst

Roeland van der Rijst is hoogleraar Hoger Onderwijs aan de Universiteit Leiden en hoofd van de onderzoeksgroep didactiek en het leren van docenten en lid van het management team van het ICLON van de Universiteit Leiden. Hij heeft een PhD in Onderwijswetenschappen van de Universiteit Leiden, en een Master in natuurkunde en in filosofie van de Universiteit Utrecht. Daarnaast is hij bevoegd docent natuurkunde voor het voortgezet onderwijs. Hij trad in 2005 in dienst bij de Universiteit Leiden nadat hij als natuurkundedocent had gewerkt op internationale en tweetalige scholen in Zuid-Afrika en Nederland.

Prof. van der Rijst is een expert op het gebied van didactiek en het leren van docenten in het hoger onderwijs. Zijn onderzoeksagenda verkent onderwijs en leren in instellingen voor hoger onderwijs en hoe de ontwikkeling van docenten kan bijdragen aan duurzame verandering. Zijn onderzoek is gebruikt door overheidsinstanties, accreditatie-instanties, stichtingen, consortia en individuele campussen om innovatieagenda's en -initiatieven vooruit te helpen. Zijn studies vormen de basis voor het ontwerpen van programma's voor leiderschapsontwikkeling. Hij wordt regelmatig geraadpleegd door instellingen voor hoger onderwijs in verband met zijn werk op het gebied van op onderzoek gebaseerd onderwijs en leren, diversiteit/gelijkheid/inclusie in het hoger onderwijs, initiatieven voor docentprofessionalisering. Hij is een internationaal expert op het gebied van onderwijs in het hoger onderwijs en leidt het Europese project voor inclusieve studentgerichte didactiek in het hoger onderwijs.

Prof. van der Rijst publiceert diverse onderzoeksartikelen in wetenschappelijke tijdschriften en talrijke professionele artikelen, boeken, boekhoofdstukken en rapporten. Hij is honorair fellow van de Leiden Teachers’ academy en heeft diverse nominaties ontvangen voor de nationale prijzen voor begeleiding van promovendi. Daarnaast is hij co-editor van het International Journal for Academic development, hoofdredacteur van het nationale onderwijsonderzoekstijdschrift Pedagogische Studiën en lid van de redactie van Teaching in Higher Education.

Hoogleraar Onderwijswetenschappen / Directeur onderzoek / hoofd afdeling onderzoek

  • ICLON
  • Hoger Onderwijs
  • Onderwijsbeleidsonderzoek

Werkadres

Willem Einthoven
Kolffpad 1
2333 BN Leiden
Kamernummer B2.29

Contact

Publicaties

  • Rijst R.M. van der (13 september 2024). Over nut en noodzaak van onderzoek naar hoger onderwijs. Leiden University Graduate School of Teaching (ICLON), Leiden University. Leiden. [oratie]. Inaugurele rede
  • Rijst R.M. van der (2024), Redactielid International Journal for Academic Development. Redactie tijdschrift, boekserie of website en peer-reviewer
  • Rijst R.M. van der. The value and relevance of educational research in higher education. Leiden. [oratie]. Inaugurele rede
  • Rijst R.M. van der (2024), Redactielid Pedagogische Studiën. Redactie tijdschrift, boekserie of website en peer-reviewer
  • Wight M., Bolander Laksov K., Geertsema J., Serbati A., Huijser H., Sheffield S., Zou T. & Rijst R.M. van der. Kenya. [congres deelnamen]. Congresdeelname
  • Marin E., Katsampoxaki-Hodgetts K., Hellstén M., Fernandez E.M., Kravale-Paulina M. & Rijst R.M. van der. Nicosia. [congres deelnamen]. Congresdeelname
  • Rijst R.M. van der. Interuniversitair Centrum voor Onderwijsonderzoek (ICO) - Board member en fellow. [onderzoeksexpertise lid]. Lidmaatschappen vanwege onderzoekexpertise
  • Ottenhoff-de Jonge M.W., Hoeven I. van der, Gesundheit N., Kramer A.W.M. & Rijst R.M. van der (2023), How medical educators become aware of their educational competencies, identity and mission: an exploratory ten-year follow-up study. AMEE 2023. Glasgow. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Hua C., Rijst R.van der, Admiraal W. & Salbert D. (2023), Case studies in primary music teachers’ approaches and perceptions of improvisation. European Association for Music in Schools. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Katsampoxaki-Hodgetts K., Hellstén M., Marin E., Fernandez E.M., Kravale-Paulina M. & Rijst R.M. van der (2023), Mapping inclusive student centred pedagogical competences and first steps towards developing academics’ pedagogical acuity. European Conference on Educational Research (ECER). Glasgow. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Stevens T.M., Coppoolse R., Rijst R.M. van der, Vetten A. de, Day I.N.Z., Brok P.J. den, Prins F.J. & Vermunt J.D. (2023), Improving university teaching through teachers’ professional learning and development. European Association for Research on Learning and Instruction. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Rijst R.M. van der (2023), Redactielid International Journal for Academic Development. Redactie tijdschrift, boekserie of website en peer-reviewer
  • Rijst R.M. van der (2023), Redactielid Pedagogische Studien. Redactie tijdschrift, boekserie of website en peer-reviewer
  • Rijst R.M. van der (2023), Trends and challenges in higher education teaching. Higher Education with Impact. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Van Winkel M., Rijst R.M. van der, Kuijer W., Poell R. & Driel J.H. van (2023), The multifaceted quest of PhD candidates. Higher Education with Impact. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Stevens T., Vetten A.J. de, Prins F., Brok P. den, Rijst R.M. van der, Vermunt J. & e.a. (2023), Leren door docenten tijdens innovaties in het hoger onderwijs. Onderwijs Research Dagen. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • van der Rijst R.M. (1 maart 2021), Academische identiteit en de hybridisering van rollen en taken [keynote]. Paramaribo, Suriname. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Vereijken M.W.C., Rijst R.M. van der, Driel J.H. van & Dekker F.W. (29 juni 2017), Practice makes perfect: Novice supervisors practices and dilemmatic space in supervising research projects. Australia. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Blankenstein F.M. van, Danel M.S., Saab N. & Rijst R.M. van der (2017), Hoe ontwikkelen self-efficacy voor samenwerken en academisch schrijven en motivatie voor onderzoek doen en academisch schrijven zich tijdens een bachelor-onderzoeksproject?. Onderwijs Research Dagen 2017. Antwerpen. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Blankenstein F.M. van, Saab N. & Rijst R.M. van der (2017), Effect of undergraduate research on motivation and self-efficacy beliefs about research. 17th Biennial EARLI Conference for Research on Learning and Instruction. Tampere. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Pedagogische Studien Hoofdredacteur
  • NWO (NRO) Lid Programmaraad Hoger Onderwijs
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.