Nadira Saab
Hoogleraar Onderwijswetenschappen
- Naam
- Prof.dr. N. Saab
- Telefoon
- +31 71 527 5726
- n.saab@iclon.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0003-0751-4277
Nadira Saab is als hoogleraar onderwijswetenschappen verbonden aan het ICLON van de Universiteit Leiden en is fellow van de Leiden Teachers' Academy.
Meer informatie over Nadira Saab
Nieuws
Nadira Saab is bijzonder hoogleraar en bekleedt de door Kennisnet gevestigde leerstoel e-Didactiek van het primair en voortgezet onderwijs. Tevens is zij Strategisch Adviseur Onderzoek bij Kennisnet.
Nadira Saab heeft Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie gestudeerd aan de Universiteit Leiden en is in 2005 gepromoveerd aan de Universiteit van Amsterdam (Instituut voor de Lerarenopleiding) op onderzoek naar samenwerkend leren in elektronische leeromgevingen. In dit project onderzocht zij hoe chattende leerlingen die op afstand maar wel samen aan natuurkundeprojecten op de computer werkten, ondersteund konden worden bij het samenwerken. Ondersteuningsmiddelen die werden getoetst zijn een instructie in samenwerking en applicaties in de leeromgeving.
Van 2007 tot 2014 heeft zij gewerkt als universitair docent bij de afdeling Onderwijsstudies, Instituut Pedagogische Wetenschappen, Universiteit Leiden. Van 2014 tot 2020 is zij werkzaam bij het ICLON als universitair docent en universitair hoofddocent.
Sinds 2016 is zij Fellow bij de Leiden Teachers’ Academy waar zij met andere fellows werkt aan onderwijsvernieuwing op het ICLON en op andere instituten binnen de universiteit. Daarnaast is zij bestuurslid bij het Catherine van Tussenbroek Fonds en voorzitter van de divisie Leren en Instructie van de Vereniging voor Onderwijsresearch (VOR).
Onderzoek
Haar onderzoek is gericht op het gebruik van e-didactiek, technologie in het onderwijs, motivatie, formatieve assessment, samenwerkend leren en inclusief onderwijs.
Zij is projectleider (geweest) van verschillende onderzoeksprojecten, waaronder
- Kennis delen: gezamenlijke professionalisering op internationale scholen rond inquiry based learning,
- Kenniswerkplaats Diversiteit
- Technologie voor regulatie van leren: vormgeving, mechanismen en uitkomsten
- Stressless met behulp van Virtual Reality
- Chatten met het verleden
- Controverse in de les
- The use of self- and peer assessment with video in courses on professional practice
- Resultaatgericht computerondersteund samenwerkend leren in po en vo
Andere voorbeelden van recente onderzoeksprojecten zijn:
- onderzoek naar het gebruik van devices (Klassecontact) om zieke kinderen vanuit huis of ziekenhuis – synchroon - te betrekken bij de lessen in de klas
- onderzoek naar de effecten van het gebruik van weblectures (opgenomen hoorcolleges) in het hoger onderwijs
Saab begeleidt verschillende promovendi bij hun onderzoek.
Hoogleraar Onderwijswetenschappen
- ICLON
- Onderzoek
- Advies- en Onderzoeksbureau & online trainingen (Schrijven, NL & ENG)