Onderzoeksproject
Stressless met behulp van Virtual Reality
Tijdens dit project wordt een app over stress ontwikkeld en geëvalueerd. De app heeft drie functies: een informerende, preventieve en herstellende/curatieve functie.
- Looptijd
- 2019 - 2020
- Contact
- Nadira Saab
Het doel van dit project is drieledig. Ten eerste is het doel om leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs te leren omgaan met stress met behulp van virtual reality. Tijdens dit project wordt een app over stress ontwikkeld en geëvalueerd. De app heeft drie functies: een informerende, preventieve en herstellende/curatieve functie. Met de app vergaren leerlingen kennis over stress (wat is stress en wat dit doet met je lichaam?), leren ze hoe je stress kunt voorkomen en leren ze vaardigheden hoe je met stress kunt omgaan (bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen). Tevens is het mogelijk te ontspannen met de app door middel van natuurbeelden in virtual reality.
Een tweede doel is digitalisering van het onderwijs: het doel is leerlingen in de onderbouw kennis te laten maken met virtual reality. Bovendien zullen leerlingen van het technasium 5 vwo (Da Vinci College) de app mee ontwikkelen.
Het derde doel is een samenwerking tussen het vo en de universiteit: Leerlingen van het technasium in 5 vwo zullen samen met studenten van het LIACS van de Universiteit Leiden aan de app werken.
Dit project bouwt voort op een lopend onderzoeksproject gefinancierd door NWA/NWO. Binnen de route Jeugd en ontwikkeling, opvoeding en onderwijs van het Startimpulsprogramma Gelijke kansen voor een diverse jeugd wordt een lessenserie ontwikkeld voor het omgaan met stress. Deze lessenserie wordt klassikaal aangeboden. De VR app is een aanvulling op deze lessen en kan ook door leerlingen gebruikt worden die deze lessen niet op school krijgen. De app is dus samen met de Stresslessen te gebruiken maar ook als stand alone.
Ontwikkeling van de VR app wordt daarom stevig verankerd in de meest recente wetenschappelijke inzichten op dit gebied.