Marian Hickendorff
Universitair hoofddocent
- Naam
- Dr. M. Hickendorff
- Telefoon
- +31 71 527 3765
- hickendorff@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0002-5024-421x
Marian Hickendorff werkt als Universitair Hoofddocent Onderwijswetenschappen bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden. Het onderzoek van Marian Hickendorff richt zich op rekenen in het basisonderwijs.
Meer informatie over Marian Hickendorff
Marian Hickendorff in de media
Leiden Pedagogiek Blog
Publicaties van Marian Hickendorff
Kort CV
- 2020-heden: Universitair Hoofddocent Onderwijswetenschappen, Instituut Pedagogische Wetenschappen, Universiteit Leiden
- 2014-2020: Universitair Docent Onderwijswetenschappen, Instituut Pedagogische Wetenschappen, Universiteit Leiden
- 2006-2021: itemconstructeur Eindtoets rekenen-wiskunde (Cito), Instituut voor Toetsontwikkeling
- 2011-2015: Universitair Docent Methoden en Technieken, Instituut Psychologie, Universiteit Leiden
- 2011: promotie Psychologie (cum laude), Universiteit Leiden, in samenwerking met Cito, Instituut voor Toetsontwikkeling
- 2005: afgestudeerd Psychologie (cum laude), Universiteit Leiden
Onderzoek
Het onderzoek van Marian Hickendorff richt zich op rekenen in het basisonderwijs. Haar ambitie is om vragen en discussies rondom rekenonderwijs een empirische basis te geven. Het gaat dan om vragen als: Wat is het effect van het aanbieden van een rekenopgave als een verhaaltjesopgave? Op welke manier lossen kinderen rekenopgaven zoals 812–784 op en in hoeverre rekenen kinderen van verschillende rekenniveaus daarbij met een ‘handige’ strategie? Hoe staat het er voor met de rekenprestaties van Nederlandse schoolverlaters: wat gaat goed, wat kan beter? Daarnaast heeft Marian als doel om de toepassing van moderne statistische technieken in onderzoek naar leren en cognitie te stimuleren. Het gaat dan met name de latente-variabelemodellen zoals item response theory (IRT) en latent class en latent transition analysis (LCA/LTA).
Subsidies en prijzen
- Veni-beurs NWO voor project “Hoe (slim) kiezen kinderen tussen rekenstrategieën?” (2019-2022)
- NRO-beurs voor het landelijke peilingsonderzoek naar rekenvaardigheid van schoolverlaters (Peil.Onderwijs rekenen-wiskunde), in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs en in samenwerking met het Kohnstamm Instituut, KPC groep en Cito Instituut voor Toetsontwikkeling (2018-2021)
- NRO-beurs voor review naar de relatie tussen factoren in het onderwijsleerproces en rekenprestaties van basisschoolleerlingen (2017)
- Beurs promotie-onderzoek (2006-2011) van Cito, Instituut voor Toetsontwikkeling.
- Promovendiprijs voor het beste artikel in de Opleiding Psychologie 2007-2008. Universiteit Leiden
- Van der Geer Scriptieprijs 2004-2005, Opleiding Psychologie, Universiteit Leiden
Registraties
- Staflid ICO (Interuniversitair Centrum voor Onderwijswetenschappen)
- Postdoc-lid IOPS (Interuniversitaire Onderzoeksschool voor Psychometrie en Sociometrie)
Universitair hoofddocent
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Pedagogische Wetenschappen
- Onderwijswetenschappen
- Schlatter E. & Hickendorff M. (2024), Hoe rekenen leerlingen aan het eind van het basisonderwijs rekenopgaven uit? : Een analyse van de schriftelijke uitwerkingen van deelnemers aan Peil.Rekenen-wiskunde 2019, Volgens Bartjens - ontwikkeling en onderzoek 43(4): 41-55.
- Prast E.J. & Hickendorff M. (2023), How do Dutch teachers implement differentiation in primary mathematics education?. In: Maulana R., Helms-Lorenz M. & Klassen R.M. (red.), Effective teaching around the world: Springer. 757-774.
- Adler R.M., Rittle-Johnson B., Hickendorff M. & Durkin K. (2023), A longitudinal examination of the relations between motivation, math achievement, and STEM career aspirations among Black students, Contemporary Educational Psychology 76: 102240.
- Mostert T.M.M. & Hickendorff M. (2023), Pizzas or no pizzas: an advantage of word problems in fraction arithmetic?, Learning and Instruction 86: 101775.
- Hickendorff M. (4 april 2023), Aanvankelijk en gevorderd rekenen in groep 3, 4 en 5. Onderwijskennis.nl (NRO). [webartikel].
- Hickendorff M. (2022), Flexibility and adaptivity in arithmetic strategy use: what children know and what they show, Journal of Numerical Cognition 8(3): 367-381.
- Hickendorff M., McMullen J. & Verschaffel L. (2022), Mathematical flexibility: theoretical, methodological, and educational considerations, Journal of Numerical Cognition 8(3): 326-334.
- Hickendorff M. (2021), Aftrekopgaven: rijgen of aanvullen, Volgens Bartjens - ontwikkeling en onderzoek 40(3): 41-52.
- Buisman M., Kuijper S., Hickendorff M., Kuijpers R.E., Keuning J., Walet L., Meijer J., Ankersmit M. & Van Kronenburg F. (2021), Rekenvaardigheden in het (S)BO. Technisch rapport Peil.onderwijs rekenen-wiskunde einde (speciaal) basisonderwijs 2019. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.
- Hickendorff M. (2021), The demands of simple and complex arithmetic word problems on language and cognitive resources, Frontiers in Psychology 12: 1-12 (727761).
- Hickendorff M. (2020), Fourth graders’ adaptive strategy use in solving multidigit subtraction problems, Learning and Instruction 67: 101311.
- Mouw J., Saab N., Gijlers H., Hickendorff M., Paridon Y. van & Broek P. van den (2020), The differential effect of perspective-taking ability on profiles of cooperative behaviours and learning outcomes, Frontline Learning Research 8(6): 88-113.
- Hickendorff M., Torbeyns J. & Verschaffel L. (2019), Multi-digit Addition, Subtraction, Multiplication, and Division Strategies. In: Fritz A., Haase V.G. & Räsänen P. (red.), International Handbook of Mathematical Learning Difficulties. Switzerland: Springer. 543-560.
- Hickendorff M., Mostert T.M.M., Van Dijk C.J., Jansen L.L.M., Van der Zee L.L. & Fagginger Auer M.F. (2019), Wat werkt (niet) in het reken-wiskundeonderwijs? Review van wetenschappelijk onderzoek naar de samenhang tussen het onderwijsleerproces en reken-wiskundeprestaties van leerlingen in het basisonderwijs, Volgens Bartjens - ontwikkeling en onderzoek 38(3): 41-49.
- Hickendorff M. (2018), Dutch sixth graders’ use of shortcut strategies in solving multidigit arithmetic problems, European Journal of Psychology of Education 33(4): 577-594.
- Stevenson C.E. & Hickendorff M. (2018), Learning to solve figural matrix analogies: The paths children take, Learning and Individual Differences 66: 16-28.
- Karlsson A.K.J., Van den Broek P.W., Helder A., Hickendorff M., Koornneef A.W. & Van Leijenhorst L. (2018), Profiles of young readers: Evidence from thinking aloud while reading narrative and expository texts, Learning and Individual Differences 67: 105-116.
- Hickendorff M., Torbeyns J. & Verschaffel L. (2018), Grade-related differences in strategy use in multidigit division in two instructional settings, British Journal of Developmental Psychology 36(2): 169-187.
- Hickendorff M., Edelsbrunner P.A., McMullen J., Schneider M. & Tresize K. (2018), Informative tools for characterizing individual differences in learning: Latent class, latent profile, and latent transition analysis, Learning and Individual Differences 66: 4-15.
- McMullen J. & Hickendorff M. (2018), Latent variable mixture models in research on learning and individual differences, Learning and Individual Differences 66: 1-3.
- Fagginger Auer M.F., Hickendorff M. & Van Putten C.M. (2018), Training Can Increase Students’ Choices for Written Solution Strategies and Performance in Solving Multi-Digit Division Problems, Frontiers in Psychology 9: e1644.
- Hickendorff M., Mostert T.M.M., Dijk C.J. van, Jansen L.L.M., Zee L.L. van der & Fagginger Auer M.F. (2018), Basiskwaliteit Nederlands rekenonderwijs is goed, Basisschoolmanagement 32(6): 4-7.
- Torbeyns J., Hickendorff M. & Verschaffel L. (2017), The use of number-based versus digit-based strategies on multi-digit subtraction: 9–12-year-olds' strategy use profiles and task performance, Learning and Individual Differences 58: 64-74.
- Hickendorff M., Mostert T.M.M., Van Dijk C.J., Jansen L.L.M., Van der Zee L.L. & Fagginger Auer M.F. (2017), Rekenen op de basisschool. Review van de samenhang tussen beïnvloedbare factoren in het onderwijsleerproces en de rekenwiskundeprestaties van basisschoolleerlingen: Universiteit Leiden.
- Hickendorff M. (2017), Learning to solve figural analogies: The paths children take. EARLI 2017, Tampere. EARLI 2017 29 augustus 2017 - 2 september 2017.
- Hickendorff M. (2017), Third to sixth graders’ word-problem solving. EARLI 2017, Tampere. EARLI 2017 29 augustus 2017 - 2 september 2017.
- Fagginger Auer M.F., Hickendorff M. & Van Putten C.M. (2016), Solution strategies and adaptivity in multidigit division in a choice/nochoice experiment: Student and instructional factors, Learning and Instruction 41: 52-59.
- Pavias M., Broek P.W. van den, Hickendorff M., Beker K. & Leijenhorst L. van (2016), Effects of social-cognitive processing demands and structural importance on narrative recall: Differences between children, adolescents, and adults, Discourse Processes 53(5-6): 488-512.
- Hickendorff M. & Van Putten C.M. (2016), 1949 vs. 2016: Moderne rekengedachten, JSW: Jeugd in School en Wereld (9): 36-39.
- Fagginger Auer M.F., Hickendorff M., Putten C.M. van, Béguin A.A. & Heiser W.J. (2016), Multilevel latent class analysis for large-scale educational assessment data: Exploring the relation between the curriculum and students' mathematical strategies, Applied Measurement in Education 29(2): 144-159.
- Fagginger Auer M.F., Hickendorff M. & Van Putten C.M. (2015), Strategiegebruik bij rekenen afleiden uit het schriftelijk werk van basisschoolleerlingen, Pedagogische Studien 92(1): 9-23.
- Torbeyns J., Hickendorff M. & Verschaffel L. (2015), Identificatie van strategiegebruik bij rekenen via niet-verbale methoden: mogelijkheden, beperkingen en inhoudelijke bevindingen. Een inleiding, Pedagogische Studien 92(1): 2-8.
- Scheltens F., Hickendorff M., Eggen T.J.H.M. & Hiddink L.A. (2014), Hoofdrekenen met papier - hoe zit dat met leerlingen die cijferen?, Reken-wiskundeonderwijs: onderzoek, ontwikkeling, praktijk 33: 128-140.
- Spinhoven P., Penninx B.W., Hickendorff M., Van Hemert A.M., Bernstein D.P. & Elzinga B.M. (2014), Childhood trauma questionnaire: Factor structure, measurement invariance, and validity across emotional disorders, Psychological Assessment 26(3): 717-729.
- Stevenson C.E., Hickendorff M., Resing W.C.M., Heiser W.J. & De Boeck P.A.L. (2013), Explanatory item response modeling of children's change on a dynamic test of analogical reasoning, Intelligence 41(3): 157-168.
- Fagginger Auer M.F., Hickendorff M. & Van Putten C.M. (2013), Strategiegebruik bij het oplossen van vermenigvuldig- en deelopgaven. In: Scheltens F., Hemker B. & Vermeulen J. (red.), Balans van het reken-wiskundeonderwijs aan het einde van de basisschool 5 158-167.
- Hickendorff M. (2013), The language factor in elementary mathematics assessments: Computational skills and applied problem solving in a multidimensional IRT framework, Applied Measurement in Education 26(4): 253-278.
- Hickendorff M. (2013), The effects of presenting multidigit mathematics problems in a realistic context on sixth graders' problem solving, Cognition and Instruction 31(3): 314-344.
- Akbari Chermahini S., Hickendorff M. & Hommel B. (2012), Development and validity of a Dutch version of the Remote Associates Task: An item-response theory approach, Thinking Skills and Creativity 7(3): 177-186.
- Hickendorff M. (25 oktober 2011), Explanatory latent variable modeling of mathematical ability in primary school : crossing the border between psychometrics and psychology (Dissertatie. Department of Psychology, Faculty of Social and Behavioural Sciences, Leiden University). Promotor(en) en copromotor(en): Heiser W.J., Putten C.M. van & Verhelst N.D.
- Hickendorff M., Van Putten C.M., Verhelst N.D. & Heiser W.J. (2010), Individual differences in strategy use on division problems: Mental versus written computation, Journal of Educational Psychology 102(2): 438-452.
- Van Putten C.M. & Hickendorff M. (2010), Strijd over het rekenonderwijs of inzicht in de rekenproblematiek? Een commentaar op de reactie van van den Heuvel-Panhuizen en Treffers, Tijdschrift voor Orthopedagogiek 49(2): 68-70.
- Hickendorff M., Heiser W.J., Van Putten C.M. & Verhelst N.D. (2009), Solution strategies and achievement in Dutch complex arithmetic: Latent variabel modeling of change, Psychometrika 74: 331-350.
- Hickendorff M., Heiser W.J., Van Putten C.M. & Verhelst N.D. (2009), How to measure and explain achievement change in large-scale assessments: A rejoinder, Psychometrika 74: 367-374.
- Van Putten C.M. & Hickendorff M. (2009), Peilstokken voor Plasterk: Evaluatie van rekenvaardigheid in groep 8, Tijdschrift voor Orthopedagogiek 48: 183-194.
- Hickendorff M. & Janssen J. (2009), De invloed van contexten in rekenopgaven op de prestaties van basisschoolleerlingen, Panamapost 28(4): 3-11.
- Hickendorff M., Heiser W.J., Van Putten C.M. & Verhelst N.D. (2008), Clustering nominal data with equivalent categories, Behaviormetrika 35(1): 35-54.
- Van Putten C.M. & Hickendorff M. (2006), Strategieen van leerlingen bij het beantwoorden van deelopgaven in de periodieke peilingen aan het eind van de basisschool van 2004 en 1997, Panamapost 25(2): 16-25.