Universiteit Leiden

nl en

Publicatie

Pizza of geen pizza?

Veel leerlingen vinden breuken moeilijk en abstract. Rekenen met breuken die echte dingen voorstellen, zoals pizza’s, kán hen helpen, als het betekenisvol is en past bij de bewerking.

Auteur
Terry Mostert en Marian Hickendorff
Datum
07 september 2023
Links
Pizza of geen pizza?

Rekenen met kale breuken is voor leerlingen heel abstract. Mogelijk helpt het als de breuken in een rekenopgave iets echts voorstellen, zoals taarten of pizza’s. Van een pizza kun je je een voorstelling maken, en de (breuk)stukken kun je afpassen, terwijl je bij de kale opgave op – verwarrende – rekenregels bent aangewezen. Wat zouden leerlingen makkelijker vinden: de kale som ‘(1:4) / (1:12)’ of dezelfde opgave verpakt in pizza’s: ‘Hoeveel stukken van 1/12de pizza passen in 1/4de pizza?

Lees het artikel 'Pizza of geen pizza?' op Didactiefonline.nl ››

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.