Boek
Leer ze rekenen
Samen met taal en lezen vormt rekenen het fundament onder het curriculum van de basisschool. Rekenen is een taal apart die leerlingen zich moeten eigen maken, namelijk de taal van getallen, hoeveelheden en patronen. Uit internationaal vergelijkingsonderzoek blijkt dat Nederland relatief weinig sterke rekenaars kent en dat de meeste scholen en leraren weinig prestatiegericht zijn. Het boek "Leer ze rekenen" helpt de resultaten van leerlingen evidence informed te verbeteren.
- Auteur
- Bea Ros, Marian Hickendorff, Ronald Keijzer en Hans van Luit
- Datum
- 11 januari 2022
- Links
- Bestel "Leer ze rekenen"
Over hoe je rekenen het best kunt onderwijzen, bestaat in Nederland al jaren discussie. Dit boek gaat voorbij aan deze strijd, en kijkt wat decennia aan onderzoek ons vertellen over hoe kinderen leren rekenen en wat goed rekenonderwijs is. Dat staat los van de vraag of je nu meer traditioneel georiënteerd bent of meer realistisch. De artikelen in dit boek zijn onomstreden en zullen leraren en leerlingen verder helpen.
Zaterdag 15 januari boeklancering "Leer ze rekenen"
Volg de boeklancering via deze livestream op zaterdag 15 januari vanaf 13:50 u ››
Tips en bronnen
Rekenonderzoekers Marian Hickendorff, Ronald Keijzer en Hans van Luit selecteerden 25 kernpublicaties uit de schatkamer van het (internationale) onderzoek over rekenen en rekenonderwijs. Onderwijsjournalist Bea Ros maakte de inzichten hieruit toegankelijk voor de praktijk van de leraar. In de meeste hoofdstukken vertellen leraren in praktijkkaders hoe ze de theorie toepassen in hun klas.
Ieder hoofdstuk kent dezelfde opbouw: we vertellen waarom het wetenschappelijke kernartikel zo belangrijk is, tot welke inzichten het leidt, wat de implicaties voor het onderwijs zijn en wat het betekent voor de eigen klas. Per hoofdstuk vindt de lezer bovendien tips om verder te lezen, voorzien van handige qr-codes.
Bestel Leer ze rekenen in gedrukte vorm of lees het e-boek
Leer ze rekenen, praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs is mogelijk gemaakt door de samenwerking tussen besturen in het primair en hoger onderwijs, een hogeschool, de PO-Raad, de wetenschap en onderwijsvakblad Didactief. Dit keer sloot het Lerarencollectief zich bij hen aan.