Universiteit Leiden

nl en
Dossier

Rachel Schats

Hoe kunnen digitale modellen worden opgenomen in archeologisch onderwijs en studie?

Functie
Universitair docent
Opleiding
Bioarcheologie
Teaching Fellow sinds
2021
Rachel Schats doet botonderzoek
Rachel Schats doet botonderzoek

Virtual Osteology: The digitisation of human bones for blended education

Doel van dit LTA-project om te onderzoeken hoe digitale modellen kunnen worden opgenomen in archeologisch onderwijs en leren en hoe de studenten dit ervaren. 

Archeologie gaat over mensen en het leven dat ze leefden. Centraal in het vakgebied staat de gedetailleerde studie van artefacten (zoals werktuigen, sieraden en aardewerk) en ecofacten (denk aan planten, hout en menselijke en dierlijke botten). Deze voorwerpen en overblijfselen vormen dan ook de kern van ons onderwijs aan de Faculteit Archeologie.

Hoewel 3D-visualisaties en digitale hulpmiddelen vaak worden gebruikt bij archeologische opgravingen en onderzoek, heeft deze technologie nog niet zijn weg gevonden naar het onderwijs aan onze faculteit. Toch kan het gebruik van 3D-visualisaties veel voordelen hebben, zowel in het online als in het fysieke onderwijs.

Op dit moment hebben studenten alleen de mogelijkheid om te studeren en te oefenen met fysiek materiaal in het laboratorium. Voor zelfstudie moeten ze hun toevlucht nemen tot handboeken of 2D-afbeeldingen, wat het moeilijk maakt om de complexe structuur en vorm van objecten en materiaal volledig te begrijpen. Bovendien kunnen bepaalde archeologische voorwerpen en materialen erg kwetsbaar zijn en/of snel achteruitgaan (bijv. hout), of zo uniek zijn dat slechts enkelen er toegang toe hebben.

Toegang tot digitale modellen in de collegezaal en thuis zal waarschijnlijk de studiemogelijkheden van de leerlingen vergroten en de objecten en materialen die in het lesprogramma kunnen worden opgenomen diverser maken. Dit zou een positief effect kunnen hebben op studie-ervaring en -succes van studenten.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.