Chris de Kruif
Interdisciplinair onderwijs op de kaart. Hoe ontwikkel je een goed interdisciplinair vak? Wat zijn de do’s en dont’s?
Chris de Kruif was Teaching fellow van 2015 tot 2020.
Interdisciplinair onderwijs op de kaart
Binnen de Universiteit Leiden wordt interdisciplinair onderwijs in alle soorten en maten gegeven: van brede Bachelors zoals LUC of International Studies tot specifieke classes zoals Honours Classes.
Studenten en docenten zijn enorm enthousiast over deze vorm van onderwijs. Studenten ervaren voor het eerst wat hun eigen vakgebied echt inhoudt. Wat de grenzen daarvan zijn en wat de meerwaarde van de eigen discipline is voor de samenleving. Ook docenten verbreden hun horizon tijdens deze vorm van onderwijs en geven terug nieuwe en onverwachte inzichten op te doen voor onderzoek. Daarmee is deze vorm van onderwijs een succes.
Maar hoe ontwikkel je een goed interdisciplinair vak? Wat zijn de do’s en dont’s? Hoe operationaliseer je de leerdoelen of eindtermen voor interdisciplinair onderwijs die in onderwijskundige literatuur te vinden zijn? In de praktijk blijkt dat geïnteresseerde docenten telkens het wiel zelf uitvinden.
In mijn LTA-project wil ik een (digitale) docenthandleiding maken voor docenten binnen de hele universiteit die geïnteresseerd zijn in het opzetten van interdisciplinair onderwijs.
De handleiding ontsluit op toegankelijke wijze de onderwijskundige literatuur op dit vlak en bevat tevens een overzicht van best practices die ik verzamel aan de hand van interviews met betrokken docenten en studenten.
Wil je meewerken aan mijn project? Als docent of als student? Laat het mij weten! Stuur een bericht naar c.de.kruif@law.leidenuniv.nl.
Voortgang project
In 2016 verzamel ik best practices en onderwijskundige literatuur over interdisciplinair onderwijs. Ook ben ik in gesprek met docenten hoe een vak interdisciplinair goed vorm te geven. Ik hoop in 2017 een pilotvak in te richten waarin we kunnen experimenteren met de tot dan toe verzamelde kennis.
Chris de Kruif, Faculteit der Rechtsgeleerdheid, Staats- en bestuursrecht
'Ik zou “interdisciplinair onderwijs” graag meer geïntegreerd zien in het curriculum van de Universiteit Leiden. Dit doe ik onder meer als Onderwijsdirecteur van de Honours Academy, maar wordt zeker ook vergemakkelijkt door deelname als Fellow aan de Teachers’ Academy. Ik verheug mij erop over mijn plannen te discussiëren met andere fellows en hoop ook via hen toegang te krijgen tot de juiste thema’s en docenten.’