Suzanne Mol
Diversiteit in de onderwijspraktijk: hoe leren álle studenten het meest van hoorcolleges?
Suzanne Mol gaat uitzoeken welke onderwijstechnieken docenten het best kunnen gebruiken in hun hoorcolleges, zodat deze zo goed mogelijk aansluiten bij de leerbehoeften van studenten zonder en met een functiebeperking (zoals leerproblemen, aandachtsproblemen en gedragsproblemen).
- Naam: Suzanne Mol
- Functie: Universitair docent
- Opleiding: Pedagogische Wetenschappen
- Lid van de Leiden Teachers’ Academy van 2017 tot 2022
Project: effectieve hoorcolleges voor een diverse studentenpopulatie
De onderwijstechnieken die docenten meestal gebruiken in hun hoorcolleges lijken vooral aan te sluiten bij wat de 'gemiddelde' of 'typische' student nodig heeft om zich de stof eigen te maken. Het is echter nauwelijks onderzocht of docenten in het wetenschappelijk onderwijs hiermee tegemoet komen aan de verschillende behoeften van de zeer diverse studentenpopulatie die studeert aan de universiteit, waaronder studenten met een functiebeperking. In dit project wil ik onderzoeken in hoeverre aanpassingen aan hoorcolleges effect hebben op het leren en de tevredenheid van studenten met (en zonder) een functiebeperking. Ik verwacht dat studenten over het algemeen meer leren van de colleges waarin evidence-based onderwijstechnieken zijn opgenomen, maar dat studenten met een functiebeperking hier nog meer van profiteren dan studenten zonder functiebeperking.