Claire Vergerio
Polarisatie overwinnen: een programma van op onderzoek gebaseerde, inclusieve onderwijsmethoden voor een wereldwijde universiteit
- Functie
- Universitair docent International Relations in Political Science
- Opleiding
- Politicologie
- Teaching Fellow sinds
- 2022
Project
In een tijdperk van informatieoorlog en toenemende polarisatie kan het zeer uitdagend zijn om onderwijs te geven over onderwerpen die variërend van sociologie en genderstudies tot politicologie en geschiedenis. Zonder effectieve planning vooraf en begeleiding van de docent kan de sfeer tussen studenten snel gespannen raken, vooral als we onderwerpen aansnijden die zeer persoonlijk aanvoelen. Ik heb dit aan den lijve ondervonden toen ik internationale politieke geschiedenis doceerde aan klaslokalen vol studenrten van over de hele wereld, met oude en nieuwe conflictachtergronden.
Mijn project behelst de formalisering en ontwikkeling van de pedagogische technieken en inhoud die ik heb ontwikkeld voor mijn eerstejaarscursus Global History. Dit is een tweeledige onderneming:
- Een formeel pedagogisch kader dat kan worden toegepast op verschillende vakken en dat de culturele en politieke inclusiviteit van leeromgevingen gericht op het bespreken van polariserende politieke en historische onderwerpen vergemakkelijkt. Dit kader sluit voornamelijk aan bij de thema's "internationalisering en inclusie", "onderzoeksgestuurd leren" en "academische vaardigheden" van het fellowshipprogramma.
- Een leerboek getiteld Global History for Students of International Relations dat dit kader modelleert in één samenhangend hulpmiddel. Dit zal niet alleen de masteropleiding International Relations and Organisations van het Instituut voor Politieke Wetenschappen ten goede komen, in die zin dat de cursus op termijn beschikbaar zal blijven, maar ook opleidingen van andere faculteiten die een mix van geschiedenis en internationale betrekkingen/internationale studies omvatten, en deelnemen aan de algemene trend om de Europese ervaring te decentraliseren en een houding van toenemende inclusiviteit aan te nemen ten aanzien van delen van de wereld die tot voor kort weinig aandacht kregen in deze disciplines. Het leerboek gaat een uitgebreide en coherente reeks hulpmiddelen bieden waaruit collega's in andere vakgroepen kunnen kiezen om hun bestaande pedagogische aanbod aan te vullen en te diversifiëren.