Logo Universiteit Leiden.

nl en

Brahms & Bruckner

In samenwerking met Home Academy

Anton Bruckner (1824-1896) en Johannes Brahms (1833-1897) waren tijdgenoten, zelfs vele jaren lang stadsgenoten, in Wenen. Maar hun muziek is opvallend verschillend. Niet alleen omdat ze zeer verschillende karakters waren, maar ook vanwege hun tegengestelde achtergronden.

Bruckner was door en door Rooms-Katholiek opgevoed, Brahms daarentegen Luthers. Bruckner was een bescheiden, deemoedige en meegaande Oostenrijker, Brahms een koppige en eigengereide Hamburger. Bruckners muzikale wortels liggen dan ook bij Palestrina, die van Brahms bij Bach. Beiden echter haakten ze aan bij de muziek van Schumann. Brahms kwam zelfs een tijdje bij Schumann in Düsseldorf in huis wonen, en Bruckners allereerste symfonische oefeningen zijn voortzettingen van het symfonische werk van Schumann.

Daarna gaan de wegen echter uiteen: Bruckner viel rond 1865 (en vooral na zijn bezoek aan Bayreuth in 1876) steeds meer voor de muziek van Wagner. Brahms hield liever Schumann in het vizier aangevuld door Bach, Mozart, Beethoven en Schubert. Bruckner schreef naast koorwerken overwegend symfonieën, terwijl de diversiteit van het oeuvre van Brahms veel op die van Beethoven en Schumann lijkt.

Leo Samama behandelt de componisten afzonderlijk, maar zal menigmaal ook verbanden aansnijden. Tegelijkertijd verschaffen de beide componisten een mooi beeld van de tegengestelde esthetische inzichten, met aan de ene kant de absolute muziek van Brahms en aan de andere kant de orgelende orkestwerken van Bruckner met na 1876 Wagner in het vizier.

Leo Samama studeerde muziekwetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Bij Rudolf Escher studeerde hij enkele jaren het vak Compositie. Van 1977 tot 1991 was hij docent aan de conservatoria van Utrecht en Den Haag en aan de Rijksuniversiteit Utrecht. Tevens werkte hij als recensent bij De Volkskrant en schreef hij voor NRC Handelsblad, de Haagse Post en Luister. Hij was artistiek coördinator van het Residentie Orkest en directeur van het Nederlands Kamerkoor. Voor zijn verdiensten voor het Nederlandse muziekleven is hij in juni 2010 benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Samama heeft vele boeken, artikelen en composities geschreven. Ook verschenen bij Home Academy al diverse hoorcolleges: Mozart, Beethoven, Stravinsky, Mahler, Debussy, Schubert, Monteverdi, Wagner, Bach, De taal van muziek, Klinkende geschiedenis, De zin van muziek, Sjostakovitsj, Het Lied, Muziek in de Nederlanden en Alphons Diepenbrock.

Bruckner

Programma

Dinsdag 8 oktober
Bruckner: in het kielzog van Palestrina en Wagner, I
In zijn eerste lezing zal Leo Samama Bruckners opleiding, zijn muzikale herkomst (Schumann, Palestrina, kerkmuziek en het Caecilianisme), en zijn vroege composities bespreken. Na de pauze staan Bruckners eerste orkestwerken, waaronder zijn oefensymfonieën, en het Strijkkwartet in C centraal.

Dinsdag 15 oktober
Bruckner: in het kielzog van Palestrina en Wagner, II
De tweede lezing over Bruckner beslaat Bruckners Derde en Vierde symfonie, zijn bewondering voor Wagner en Bruckners Strijkkwintet. Na de pauze bespreekt Leo Samama de latere symfonieën, inclusief het Te Deum.

Dinsdag 19 november
Brahms: erfgenaam van Beethoven, Schubert en Schumann, I
Op de eerste avond over Brahms vertelt Leo Samama over Brahms afkomst en opleiding, zijn vroege jaren, en het bezoek aan Robert en Clara Schumann. Ook zal Samama dieper ingaan op Brahms blik op Beethoven en Liszt. Na de pauze komen Brahms eerste successen aan bod, van zijn kamermuziek en orkestserenades tot Brahms Eerste pianoconcert.

Dinsdag 26 november
Brahms: erfgenaam van Beethoven, Schubert en Schumann, II
Tijdens de laatste avond van Brahms & Bruckner staan de symfonieën, liederen, verdere soloconcerten en latere kamermuziek van Brahms centraal. Ook zal Leo Samama Brahms late jaren en zijn invloed op latere generaties componisten bespreken. 

Brahms

Tijd, plaats en aanmelden

Lezingen op dinsdagavonden
8 en 15 oktober
19 en 26 november


19.30-22.00
Lipsiusgebouw, zaal 019
Cleveringaplaats 1
Leiden

Iedereen welkom!
Gratis entree.

Aanmelden

8 oktober
15 oktober
19 november
26 november

Livestreams/opnames
Volgen spoedig.

Deze website maakt gebruik van cookies.