Hoe verdeel je de coronavaccins eerlijk? Moeten we technologie die levens verlengt altijd gebruiken? En wat doe je als een patiënt een levensreddende operatie weigert? Een groep vwo’ers besprak dergelijke vragen en meer tijdens een college klinische ethiek, onderdeel van de PRE-Class 'Philosophy of Health and Medicine'.
Op zaterdag 27 februari was het zover: de prijsuitreiking van de Taalkundeolympiade 2021. Vijf weken nadat meer dan 100 middelbare scholieren zich een dag lang achter hun eigen bureau in het zweet hadden gewerkt tijdens de finale, werden de opgavewinnaars én de eindwinnaar bekendgemaakt.
Stel je eens voor: je krijgt als student de opdracht om een volledig plasticvrije maaltijd te bereiden. Hoe pak je dat aan? “Het komt erop neer dat je naar de markt moet gaan met je eigen opbergmateriaal, en dat je iets met aardappels moet eten”, vertelt docent en ontwerpster Nienke Sybrandy met een lach. “Dit zorgt voor een vreemd soort gêne. Je gaat voor iets opkomen wat bijna niemand durft.”
In tijden van thuiswerken is het maar al te verleidelijk om lekker uit te slapen. Maar is dat wel verstandig? Niet als je de volgende dag weer vroeg op moet, weet PRE-student Alyssa Goudswaard. Met haar artikel over de effecten van een verwarde biologische klok op het lichaam won zij de prijs voor beste PRE-Class-artikel van 2020, uitgereikt door NEMO Kennislink.
Cannabinoïden, wicca en artificial intelligence. Het is een greep uit de termen waarmee 350 vwo’ers de afgelopen maanden kennismaakten tijdens de Pre-University Classes aan de Universiteit Leiden. Op een virtueel festival, dat eind juli online kwam, presenteerden zij op creatieve wijze hun opgedane kennis.
Vwo-scholieren Frank de Bruin, Roman Shabanov, Martin Lelarge en Walt Kraeger hebben de Taalkundeolympiade 2020 als beste gemaakt. Tijdens de prijsuitreiking werden zij in het zonnetje gezet en kregen alle aanwezigen tekst en uitleg bij de taalproblemen waar de deelnemers hun brein op moesten breken.
Bij archeologie denk je waarschijnlijk aan iemand die – al dan niet met hoed – voorwerpen opgraaft, maar er komt meer bij kijken. Want wat zeggen dergelijke opgravingen over de mensen van die tijd, en hoe weten we dat eigenlijk? Daarop proberen deelnemers van de PRE-Class Archeologie een antwoord te geven.
Ruim honderd middelbare scholieren vanuit heel Nederland kwamen afgelopen zaterdag naar het Lipsius in Leiden. Ze namen deel aan de twintigste editie van de Taalkundeolympiade, waar hen ook dit jaar weer een uitdagend programma te wachten stond. Opvallend daarbij: het Peperklips.
Het Nederlandse team heeft goed gepresteerd tijdens de 17e Internationale Taalkundeolympiade. Kristian Terlien heeft voor zijn individuele prestaties een zilveren medaille ontvangen, Walt Kraeger en Roman Shabanov kregen allebei een eervolle vermelding.
Tijd. Het lijkt ongrijpbaar, maar volgens Dieuwke Ledeboer, Janek van Dijk en Jana Villaluz die de PRE-Class Filosofie volgden, is het niet onmogelijk om er over na te denken. In hun eindpresentatie bespreken ze dit lastige concept. Vele filosofen gingen hen al voor.