Economie van de Publieke Sector (MSc)

De nieuwe masteropleiding Economie van de Publieke Sector leidt je op tot beleidseconoom van de toekomst. De studie stelt je in staat een brug te slaan tussen economische theorieën en methoden uit de wetenschap, de werking van Nederlandse instituties en beleidsprocessen en maatschappelijke beleidsvraagstukken.

Egbert Jongen

Hoogleraar Economie en Sociaal-Economisch beleid

Egbert Jongen

"We staan voor een groot aantal maatschappelijke uitdagingen, zoals de groene transitie, technologische verandering en ongelijke kansen. Wat is daarin de rol van de overheid en wat is kansrijk beleid om deze uitdagingen succesvol aan te pakken? Dit leer je in de nieuwe Master Economie van de Publieke Sector, waar theorie en praktijk samenkomen."

Waarom Economie van de Publieke Sector studeren?

• Werkgevers zien een trend waarbij er steeds minder afgestudeerde economen zijn met stevige wetenschappelijke kennis van het verband tussen de Nederlandse overheidsfinanciën en economisch beleid, terwijl daar wel steeds meer vraag naar is. Deze master vormt een brug tussen WO-afgestudeerde economen en de beleidswereld.
  • Belangrijke spelers in de beleidswereld zijn betrokken bij het vormgeven van deze studie, zodat wat jij leert nauw aansluit bij wat werkgevers en de samenleving nodig hebben en het curriculum actueel is.
  • De master Economie van de Publieke Sector is een unieke academische economie-opleiding, omdat ze Nederlandstalig is en gericht op de Nederlandse economische beleidspraktijk. Alle andere economische masteropleidingen zijn algemener, meer internationaal gericht en Engelstalig.
  • De master is een ideale combinatie van wetenschappelijke economische analyse en praktische toepasbaarheid binnen het Nederlandse beleid. De inzet van academische docenten en docenten uit de praktijk, onderzoeksstages en de vestiging in het hart van Den Haag zorgen voor een uniek samenspel tussen wetenschap en beleid.

Waarom studeren aan de Universiteit Leiden?

De Universiteit Leiden is de oudste universiteit van Nederland en staat wereldwijd bekend om haar lange geschiedenis van excellentie in onderwijs en onderzoek. De docenten zijn stuk voor stuk experts in hun veld en combineren hun wetenschappelijke kennis met toepassingen in de beleidspraktijk.

Daarnaast biedt de Universiteit Leiden een diverse en inclusieve gemeenschap van studenten, en docenten doen er alles aan om je zo goed mogelijk te begeleiden. De opleiding bevindt zich in Den Haag, maar je kunt natuurlijk ook kiezen om in Leiden te wonen. Zowel Leiden als Den Haag zijn bruisende studentensteden waar je alles vindt wat je nodig hebt voor een gezellig studentenlevent.

Past deze studie bij jou?

• De master is geschikt voor jou als je problemen graag analytisch benadert, en tegelijkertijd oog hebt voor de wereld om je heen.
  • Je bent geïnteresseerd in maatschappelijke vraagstukken en hebt de ambitie om jouw kennis en vaardigheden te gebruiken voor de Nederlandse samenleving.
  • Oog voor de wereld om je heen betekent ook dat je bereid bent om op verschillende niveaus te communiceren met de meest uiteenlopende mensen en organisaties.
  • Je kunt je vastbijten in de boeken en in (economische) problemen, duikt diep in het onderzoek, maar je kunt ook goed samenwerken en je verplaatsen in botsende belangen en andere invalshoeken.

Ook geïnteresseerd in andere studies? Bekijk en vergelijk alle opleidingen.