Universiteit Leiden

nl en

Kunstgeschiedenis (BA)

Over de opleiding

De bachelor Kunstgeschiedenis is een reis langs de belangrijkste kunstvormen en stromingen. Je bestudeert klassieke beeldhouwwerken, middeleeuwse architectuur en meesterwerken uit de Noord-Europese en Italiaanse Renaissance. Ook verdiep je je in design, wooncultuur en multimediale kunst of in kunstwerken uit Amerika, Azië, Oceanië en Afrika.

Wat doet een kunsthistoricus?

Je onderzoekt objecten in hun context. Je stelt daarbij vragen als: wie was de maker, voor wie is het gemaakt, hoe is het gemaakt, welke materialen zijn er gebruikt? Maar ook: hoe functioneert het object in zijn omgeving, wat is de relatie tussen het object en de beschouwer, welke boodschap brengt het over en waarom ziet het er eigenlijk zo uit? In de studie zijn de materiële kanten van kunst dus heel belangrijk, maar we reiken je ook de theorieën en methodes aan om die vragen te beantwoorden. Je bestudeert ook hoe al die kunstvormen aan het publiek worden gepresenteerd. Je onderzoekt hoe collecties er vroeger uitzagen, hoe je bepaalde kunstvormen het beste zou kunnen tentoonstellen, welk verhaal je over bepaalde objecten wilt vertellen en wat de verantwoordelijkheid is van een museum ten opzichte van publiek en samenleving.

Jij kiest: twee afstudeerrichtingen

Deze bachelor heeft twee afstudeerrichtingen. Je kiest jouw specialisatie in het tweede jaar: 

  • Kunst en Cultuur 

Grotendeels Nederlandstalig. Geeft een breed overzicht van beeldende kunst, architectuur en design van alle tijden en uit alle werelddelen.

Engelstalig. Het accent ligt hier op hedendaagse kunst en media. 

Opbouw van de bacheloropleiding

In het eerste jaar volg je inleidende colleges over visuele en toegepaste kunsten en architectuur, van de Oudheid tot het heden. Je leert meer in het bijzonder over de relatie tussen verschillende kunstvormen en de maatschappij waarin ze zijn ontstaan. Je start ook met het aanleren van academische vaardigheden, zoals wetenschappelijk schrijven en presenteren, visuele analyse en het kritisch lezen van academische literatuur. Bovendien maak je kennis met methodes om kunstwerken te beschrijven en te bestuderen. De combinatie van het analyseren van kunstwerken met literatuuronderzoek vormt de basis voor de rest van je bachelor.

Vanaf het tweede jaar verdiep en verbreed je die kennis. Naast gezamenlijke vakken, zoals Aesthetics and Agency (Engelstalig) volg je in het tweede jaar hoor- en werkcolleges in je specialisatie. Daardoor ben je er optimaal op voorbereid om in het derde jaar een thema voor je scriptie te kiezen dat je aanspreekt. Je kunt daarbij het accent leggen op de kunstgeschiedenis van voor 1800, of op moderne en hedendaagse kunst, maar je kunt ook een breed profiel kiezen, met zowel oude als moderne kunst.

In je derde jaar heb je 30 studiepunten aan vrije keuzeruimte. Die kun je gebruiken om colleges te volgen in andere vakgebieden dan de kunstgeschiedenis, of voor een stage, bijvoorbeeld in een kunstinstelling of museum. Ook kun je ervoor kiezen om een periode aan een universiteit in het buitenland te studeren. Daarnaast volg je vakken over de verschillende methodes en invalshoeken die horen bij de wetenschappelijke benadering van de kunstgeschiedenis, en maak je kennis met het werkveld in de culturele sector. In je eindwerkstuk laat je zien dat je een academicus bent: je kunt gericht informatie zoeken, deze kritisch analyseren en daar zowel schriftelijk als mondeling op een heldere manier verslag van doen.

Voorbeelden van werkstukonderwerpen

  • Van vlotte vogel tot slome duikelaar. De dodo in de beeldende kunst
  • Museum en identiteit: het nationale museum in Riga
  • Man kust hond. De keuzen van bedrijfscollecties rondom aanschaf en beheer van controversiële kunst
  • De scherpe blik van Bernini: Zijn Zelfportret als jongeman doorgrond in een kunsthistorische en interdisciplinaire context 
  • De ideale 'heimat': expressionistische landschapskunst van Ernst Ludwig Kirchner (1880-1938) en Anselm Kiefer (1945-heden) 

Wonu Veys

Bijzonder hoogleraar Art and Material Culture of Oceania

Wonu Veys

"In mijn onderwijs en onderzoek richt ik me op Oceanië, een werelddeel met een enorme diversiteit. In mijn colleges is de actualiteit heel duidelijk aanwezig, bijvoorbeeld als het gaat om klimaatverandering. De stijging van de zeespiegel heeft in verschillende landen in Oceanië grote gevolgen, denk bijvoorbeeld aan laaggelegen eilandengroepen. Kunstenaars reageren daarop in hun kunst, en de urgente klimaatsituatie roept vragen op als: hoe ga je om met kunst en cultuur in een veranderende wereld?"

Jannah Beemsterboer

Student Kunstgeschiedenis

Jannah Beemsterboer

"Bij het vak Curating Cultures oefenden we met het zelf samenstellen van een mini-tentoonstelling. Ik had als overkoepelend thema de verbeelding van homoseksualiteit door de eeuwen heen en combineerde een foto van Wilhelm von Gloeden met een antieke Romeinse drinkbeker en een mythische tekening van Michelangelo. Ik heb hier geleerd verbanden te leggen tussen kunstwerken die op het eerste oog misschien niet zo overeenkomen, maar ook de verschillen te onderzoeken. De opdracht gaf me zo een goed beeld van wat ik als kunsthistorica zou kunnen doen."

Tristan Ras

Ouderejaarsstudent

Tristan Ras

"De opleiding is heel breed, dat is echt een sterk punt. Er komt veel aan bod en je hebt de mogelijkheid om je eigen richting te bepalen door je keuze van vakken die je volgt. Daarnaast is het ook prettig dat de docenten heel toegankelijk zijn, je kunt hen gewoon benaderen met vragen over de vakken, of als je advies wilt over een bepaald punt. Ook stimuleert de opleiding de studenten om zich breed in de kunstgeschiedenis te verdiepen. Zo heb ik afgelopen zomer in Florence bij het Nederlands Interuniversitair Kunsthistorisch Instituut in Florence een extracurriculaire cursus over Leonardo da Vinci gevolgd."

Sarah vertelt je alles over de opleiding Kunstgeschiedenis

Vanwege de gekozen cookie-instellingen kunnen we deze video hier niet tonen.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Onderwijsvormen

Als student Kunstgeschiedenis besteed je in principe 40 uur per week aan je studie. Per week heb je 12 tot 14 contacturen: colleges, werkgroepen, excursie of toetsen. De rest van de studieweek bereid je die zelfstandig voor.

Voor de grote lijnen volg je hoorcolleges. De docent licht een bepaald onderwerp toe, waarbij je aantekeningen maakt en vragen stelt. In de werkcolleges ga je dieper op de stof in en leer je kritisch met bronnen omgaan. Je leert bijvoorbeeld hoe je een wetenschappelijke vraagstelling moet formuleren en hoe je bevindingen moet opschrijven in een samenhangend betoog.

Kunstgeschiedenis in deeltijd

Kunstgeschiedenis kan ook in deeltijd gevolgd worden. Je volgt voornamelijk dagonderwijs, en kunt de opleiding in 4,5 jaar afronden.

Studiebegeleiding

Een mentor of tutor helpt groepjes eerstejaarsstudenten op weg in de studie. Ze maken je wegwijs in de digitale netwerken van de universiteit en ze helpen je ook bij de voorbereiding van toetsen en tentamens. De opleiding heeft ook een zeer actieve studievereniging, de LKV, die excursies organiseert en helpt met tentamentrainingen.

De studieadviseur van de opleiding helpt je met zaken als keuzemogelijkheden, studieproblemen, studievertraging en studiestaking.

Ook buiten je studie kun je terecht voor ondersteuning, bijvoorbeeld bij de studentendecaan of – psycholoog. Heb je een functiebeperking? Fenestra Disability Centre staat voor je klaar met speciale regelingen, advies en een luisterend oor.