Cybersecurity & Cybercrime (BSc)
Over de opleiding
Je leert alle uitdagingen op het gebied van cybersecurity en cybercrime te doorgronden. Dit doe je vanuit vier verschillende disciplines: bestuurs- en organisatiekunde, informatica, criminologie en recht. Tijdens de studie heb je de mogelijkheid om je te ontplooien zoals jij dat wilt: bijvoorbeeld via een stage of studeren in het buitenland.
In de bachelor Cybersecurity & Cybercrime ontwikkel je drie cruciale vaardigheden:
- Uitdagingen herkennen:
Ontdek hoe je problemen kunt identificeren, de oorzaken kunt achterhalen, en de relevante spelers en belanghebbenden kunt herkennen. - Uitdagingen analyseren:
Leer om dreigingen, risico’s en menselijk gedrag grondig te analyseren, zodat je precies weet wat er speelt. - Oplossingen vinden:
Ontwikkel de creativiteit en kennis om effectieve oplossingen te bedenken voor de uitdagingen die je hebt geïdentificeerd en geanalyseerd.
Deze drie vaardigheden zijn verweven in alle vakken van de bachelor, waardoor je altijd bezig bent met het leren van wat echt belangrijk is in de wereld van cybersecurity en cybercrime.
Opbouw van de bacheloropleiding
Het eerste jaar van de bachelor, de propedeuse, introduceert je in de vier disciplines en het bekend raken met de multidisciplinaire vaardigheden om deze kennis samen te brengen.
Het eerste jaar is een algemeen jaar met vakken zoals:
- Introduction to Programming
- Inleiding Criminologie
- Recht in Cyberspace
-
Cybersecurity in Organisaties
Daarnaast wordt in je eerste jaar het vak 'Vaardigheden 1, 2 en 3' gegeven:
In deze vakken verwerf je verschillende academische vaardigheden, zoals kritisch denkvermogen, ethische reflectie, schrijfvaardigheid, communicatieve vaardigheden, onderzoekvaardigheden en multidisciplinaire vaardigheden. Ook voor professionele vaardigheden is aandacht, bijvoorbeeld voor werken in teamverband, interculturele vaardigheden, organisatorische en leiderschapsvaardigheden, burgerschap en reflectie en levenslange leervaardigheden.
In je eerste jaar heb je ongeveer 14-20 uren onderwijs per week. Daarnaast moet je veel tijd besteden aan zelfstudie, zodat je per week gemiddeld 40 uur met je studie bezig bent.
In het tweede jaar verdiep je je kennis door de focus te verleggen van de inrichting van de cyberspace naar incidenten, aanvallen en crises. De disciplinaire lijn geeft de studenten inzicht in de techniek van cyberaanvallen en -verdediging (informatica), daders en slachtoffers (criminologie), crisismanagement en cyberconflict (governance) en sluit af met materieel strafrecht en digitale opsporing (recht).
Je leert in het tweede jaar meer zelfstandig jouw academische en professionele vaardigheden te ontwikkelen binnen de disciplinaire vakken.
Je wordt getraind in het begrijpen, analyseren en onderzoeken van de meest voorkomende cyberincidenten vanuit diverse standpunten, en het ontwikkelen van geschikte beleidsadviezen.
In het derde jaar heb je de mogelijkheid om jouw kennis te verbreden of te verdiepen binnen de vrije keuzeruimte, terwijl je tegelijkertijd de disciplinaire leerlijnen in het programma afrondt.
De bacheloropleiding wordt afgerond met het eindproject, waarin je een 'cyber challenge' onderzoekt vanuit een multidisciplinair perspectief. Je rapporteert je bevindingen in een artikel en presenteert een poster tijdens een afsluitend symposium. Door deze afronding voldoe je aan de eindtermen om hedendaagse cybervraagstukken te begrijpen vanuit verschillende disciplines, en om strategieën te kunnen ontwikkelen voor het omgaan met cybersecurity en cybercrime.
Integratieproject
Alle jaren sluit je af met een integratieproject. In de integratievakken leer je om de disciplines en methodes te verbinden en te combineren. Je gebruikt alle opgedane kennis om oplossingen te vinden voor een actueel probleem. Je ontwikkelt hier bijvoorbeeld strategieën om ransomwere of online desinformatie aan te pakken, rekeninghoudend met verschillende belangen, perspectieven en actoren.
Studieprogramma
Hieronder vind je een overzicht van het curriculum.

Onderwijsvormen
Je volgt een wetenschappelijke opleiding, dus je vergaart academische kennis en doet onderzoek. Maar het is niet de bedoeling dat je alleen met je neus in de boeken zit. De opleiding stimuleert ook praktische vaardigheden. Je past je kennis en inzichten regelmatig toe op casussen uit de praktijk. Er zijn gastlezingen van docenten van buiten de wetenschap, zodat je in contact komt met de praktijk van cybersecurity en cybercrime. Bovendien wordt verwacht dat je samenwerkend leert, bijvoorbeeld in studiegroepen of in teamopdrachten.
De bachelor is een themagerichte opleiding, waarbij je kennis opdoet uit de vier disciplines (bestuurs- en organisatiekunde, informatica, criminologie en recht) die belangrijk zijn om de complexe uitdagingen rondom cybersecurity en cybercrime goed te kunnen doorgronden.
Deze vier disciplines richten zich op verschillende deelaspecten, thema’s, theorieën en modellen, actoren en niveaus. Tegelijkertijd is er een rode draad in de manier waarop deze disciplines de thema’s cybersecurity en cybercrime worden besproken, onderzocht, geanalyseerd en geevalueerd.
In het eerste jaar van je studie word je in het vaardigheden onderwijs intensief begeleid door tutoren. Tutoren geven in relatief kleine setting (maximaal 30 studenten) vaardigheden werkgroepen en zijn daarom goed in staat jouw academische vooruitgang te bewaken en jou te helpen bij het behalen van de academische doelen die je zelf hebt gesteld. Tutoren luisteren en geven jou advies over hoe jij jouw academische prestatie verder kan verbeteren. Spreek je tutor gerust aan als je vragen hebt over de stof, over academische werkwijzen of een andere gerelateerde vraag.
De bachelor maakt gebruik van een moderne leeromgeving en faciliteiten en stimuleert expliciet het gebruik van ICT in het onderwijs. Door het organiseren van een aantal extracurriculaire activiteiten willen we een actieve community ontwikkelen waar jij deel van uitmaakt. Om je betrokkenheid te stimuleren, zetten we innovatieve methoden in, zoals simulaties, serious games, escaperooms en hackathons.
In het onderwijs is bovendien regelmatig ruimte voor gastlezingen van docenten van buiten de wetenschap, zodat
studenten in contact komen met de praktijk van Cybersecurity en Cybercrime buiten de universiteit. Zo sluiten de kennis en kunde van studenten aan bij het werkveld waarin zij na hun studie terecht kunnen komen.
Bindend Studie Advies (BSA)
Een jaar telt 60 studiepunten, de hele bacheloropleiding dus 180 punten. Aan het eind van het eerste studiejaar moet je ten minste 45 van het eerste studiejaar hebben gehaald en aan de aanvullende eis hebben voldaan indien je opleiding die heeft vastgelegd in de Onderwijs- en Examenregeling. Voldoe je hier niet aan, dan mag je deze studie aan de Universiteit Leiden niet voortzetten.
Mocht je niet aan het bindend studieadvies (BSA) kunnen voldoen, dan ga je samen met je studieadviseur zoeken naar een geschikt alternatief. Natuurlijk houden we rekening met bijzondere omstandigheden zoals ziekte en andere persoonlijke factoren. Door deze goede begeleiding komt een negatief studieadvies trouwens vrijwel nooit als een verrassing.
Studiebegeleiding
Binnen de opleiding hebben studenten toegang tot begeleiding en ondersteuning door studentmentoren, tutoren, studiecoördinatoren en studieadviseurs.
Als onderdeel van het Leidse studiesysteem krijgen eerstejaars bachelorstudenten extra ondersteuning en studiebegeleiding.