Pieter Slaman
Universitair docent
- Naam
- Dr. P.J. Slaman
- Telefoon
- +31 71 527 3097
- p.j.slaman@fgga.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0002-4513-0808
Pieter Slaman is universiteits- en onderwijshistoricus, met steun van het A.E. Cohenfonds. Hij schreef ‘In de regel vrij. 100 jaar politiek rond onderwijs, cultuur en wetenschap’; ‘De glazen toren. De Leidse universiteit 1970-2020’ en ‘Staat van de student. Tweehonderd jaar politieke geschiedenis van studiefinanciering in Nederland’.
Meer informatie over Pieter Slaman
Nieuws
Boeken
-
Studeren in Leiden in tijden van revolutie. Vijf jaar reünistenonderzoek LSC/VVSL/Minerva 1967-1971
-
De Glazen Toren
-
Podcast: De vriendelijke studentenrevolutie
-
In de regel vrij: 100 jaar politiek rond onderwijs, cultuur en wetenschap
-
Kansen in het Koninkrijk: Studiebeurzen 1815-2015
-
Staat van de student: tweehonderd jaar politieke geschiedenis van studiefinanciering in Nederland
Pieter Slaman is universiteits- en onderwijshistoricus, met steun van het A.E. Cohenfonds. Hij schreef ‘In de regel vrij. 100 jaar politiek rond onderwijs, cultuur en wetenschap’; ‘De glazen toren. De Leidse universiteit 1970-2020’ en ‘Staat van de student. Tweehonderd jaar politieke geschiedenis van studiefinanciering in Nederland’.
Lees meer over Pieter Slaman op de Engelstalige profielpagina.
Universitair docent
- Faculteit Governance and Global Affairs
- Dual PhD Centre
Universitair docent / gast
- Faculteit der Geesteswetenschappen
- Instituut voor Geschiedenis
- Nederlandse geschiedenis
- Slaman P.J. (2024), Binding versus kritiek in de Leidse universitaire pers, 1931-2022 . In: Flipse A., Daling D. & Noordhof-Hoorn A. (red.), Universiteit & samenleving: De stem van de universiteit. Universitaire pers sinds de late negentiende eeuw nr. 16. Hilversum: Verloren. 39-58.
- Dorsman L.J., Flipse A. & Slaman P.J. (red.) (2024), Universiteit & samenleving: De rector magnificus. Academicus in bestuur, bestuurder in de academie nr. 17. Hilversum: Verloren.
- Slaman P.J. (2023), 25 jaar Libertatis Ergo Holding: commercialiseren van kennis aan de Leidse universiteit. Leiden: Leiden University.
- Slaman P.J. (2023), Hoe de Nederlandse overheid zichzelf buitenspel zette, De Lage Landen 66(3): 42-48.
- Slaman P.J. (2023), Studeren in Leiden in tijden van revolutie: vijf jaar reünistenonderzoek LSC/VVSL/Minerva 1967-1971. Leiden: Leiden University Press.
- Slaman P.J. (2023), Het middelbaar onderwijs in de negentiende eeuw in Nederland. Cerutti W. & Spoelder J. (red.), Voortgezet onderwijs in Haarlem in de negentiende eeuw: verslag van het symposium in het Noord-Hollands Archief. Symposium in het Noord-Hollands Archief 4 april 2022 - 4 april 2022 nr. 6. Haarlem: Uitgeverij Loutje. 9-15.
- Slaman P.J. (2023), Ten geleide: de historische eindscriptie historisch bekeken, Leidschrift. Historisch Tijdschrift 38(3): 7-14.
- Slaman P. (2022), De geleerde stad: epiloog. In: Ommen K. van & Verhoeven G. (red.) Boeken die geschiedenis schreven. Amsterdam: Athenaeum - Polak & Van Gennep. 253-259.
- Meurs W. van, Slaman P.J. & Oprel M. (2022), Joodse burgers in Apeldoorn: onteigening en rechtsherstel : Onderzoek in opdracht van gemeente Apeldoorn. Nijmegen: Radboud Universiteit.
- Meurs W. van, Slaman P. & Oprel M. (2022), Joodse burgers in Zutphen: onteigening en rechtsherstel: onderzoek in opdracht van gemeente Zutphen. Nijmegen: Radboud Universiteit.
- Slaman P. (2021), De glazen toren: de Leidse universiteit 1970-2020. Amsterdam: Prometheus.
- Slaman P. (22 februari 2021), De passage die het boek niet haalde: de val van een 'knip- en plakprofessor'. Leids Universitair Weekblad Mare.
- Slaman P.J. (2020), Verlenging leerplicht, dankzij de Duitse bezetter, Binnenlands bestuur 41(2): .
- Slaman P.J. (2019), Bespreking van: Nys L. (2018), De kracht van wetenschap. Een geschiedenis van het onderzoeksbeleid aan de KULeuven. Leuven: Universitaire Pers Leuven. BMGN: Low Countries Historical Review 134(2).
- Slaman P. (10 december 2019), WO in actie: demonstreer tegen de fout in het systeem. WO in actie: demonstreer tegen de fout in het systeem. https://www.historici.nl/wo-in-actie-demonstreer-tegen-de-fout-in-het-systeem/?type=bijdrage: Historici.nl. [blog].
- Slaman P. (2018), Baas in eigen school: de strijd tegen ‘staatspedagogiek’, 1848-1980. In: Slaman P. (red.), In de regel vrij. 100 jaar politiek rond onderwijs, cultuur en wetenschap . Den Haag: Haes productions. 23-37.
- Slaman P.J. (2018), De omhelzing en de wurggreep: Rijksoverheid en hoger onderwijs, 1918-2018. In: Slaman P.J. (red.), In de regel vrij. 100 jaar politiek rond onderwijs, cultuur en wetenschap : Haes productions. 247-265.
- Slaman P. & et all (2018), In de regel vrij. 100 jaar politiek rond onderwijs, cultuur en wetenschap.
- Knegtmans P.J., Schalk R., Marchand W. & Slaman P.J. (2018), Discussiedossier: Studiefinanciering en de universiteiten, Studium: tijdschrift voor wetenschaps- en universiteitsgeschiedenis 11(2): 130-141.
- Slaman P.J. (2016), 'Verzorgingsstaat'. In: Groen A.J.J. in 't, Roon C.J. de & Slaman P.J. (red.), Leids-Haags Allegorieënlexicon. Delft: Eburon. 363-369.
- Slaman P., Marchand W. & Schalk R. (2016), Kansen in het Koninkrijk. Studiebeurzen 1815-2015. Amsterdam: Boom.
- Slaman P. (26 augustus 2015), De basisbeurs als onbegrepen erfenis. De basisbeurs als onbegrepen erfenis. https://www.historici.nl/wo-in-actie-demonstreer-tegen-de-fout-in-het-systeem/?type=bijdrage: Historici.nl. [blog].
- Slaman P. (2015), Staat van de student. Tweehonderd jaar politieke geschiedenis van studiefinanciering in Nederland. Amsterdam: Boom.
- Groen A.J.J. in 't, Roon C.J. de & Slaman P.J. (red.) (2015), Leids-Haags Allegorieënlexicon. Delft: Eburon.
- Slaman P.J. (21 januari 2015), Staat van de student: tweehonderd jaar politieke geschiedenis van studiefinanciering in Nederland (Dissertatie. Institute for History, Humanities, Leiden University). Promotor(en) en copromotor(en): Otterspeer W., Groen A.J.J. in 't.
- Slaman P. (2015) Van wie is de burger?. Bespreking van: Jong Wim de (2014), Van wie is de burger? Omstreden democratie in Nederland, 1945-1985: eigen beheer. Jaarboek Parlementaire Geschiedenis (2015): 180-182.
- Slaman P.J. (24 januari 2015), ‘Studiefinanciering: richt het op toegang onderwijs’. NRC Handelsblad, Opinie & Debat.