Nascholing
(Vak)didactische coaching 2 voor werkplekbegeleiders
Welke vragen stel je docenten-in-opleiding die bij jou stage lopen of collega's die hun lessen (vak)didactisch willen verdiepen? Hoe begeleid je leerlingen succesvol in hun leerproces voor jouw vak? Welke methoden en werkvormen kan je inzetten om een les vakdidactisch inspirerend te maken? Bij deze module gaan we met deze vragen aan de slag.
Cursuscode: 20242504V
De module (Vak)didactische coaching 2 is een verdiepende module in het ICLON-aanbod. Je kunt je hiervoor alleen inschrijven als je de Basismodule Coachingsvaardigheden 1 hebt afgerond. Ook kun je op grond van oude certificaten of aantoonbare competenties aan deze module deelnemen. Neem hierover vóór inschrijving contact op met dr. Tamara Platteel, tplatteel@iclon.leidenuniv.nl.
De Basismodule Coachingsvaardigheden 1 én de module (Vak)didactische coaching 2 zorgen samen voor een uitstekende basis in vakdidactisch coachen. Na afronden van deze cursus ontvang je het certificaat Vakcoach 2.
Deze module is voor docenten op school (vakcoaches/werkplekbegeleiders) en teamleiders/sectieleiders met affiniteit met coachen op (vak)didactisch gebied.
Voorwaarden voor deelname:
- Je hebt de Basismodule Coachingsvaardigheden 1 afgerond, of een vakcoachtraject van vóór schooljaar 2022-2023, of – na overleg met dr. Tamara Platteel – een goedgekeurde vergelijkbare training.
- Je hebt de mogelijkheid om iemand te begeleiden tijdens de module (stagiaire, startende docent, ervaren collega).
- Je hebt de mogelijkheid en bereidheid tot het maken van video-opnames van gesprekken en deze in te brengen tijdens de bijeenkomsten en bereidheid om elkaar te coachen tijdens de module.
Uitgangspunt van de verdiepingsmodule zijn de twaalf bouwstenen voor het bevorderen van leren van het ICLON (www.iclonkennisbasis.nl) en wat je vakdidactisch kunt doen in één les. Na een eerste kennismaking waarbij we gebruik maken van je eigen doelsysteem op vakdidactisch gebied, gaan we in de volgende bijeenkomsten met verschillende bouwstenen – lees: thema’s – aan de slag. Te denken valt aan formatief, taakgestuurd of veilig & participerend. Hierbij benutten we verschillende kijkwijzers, gemaakt door vakdidactici en docenten, en het pedagogisch didactische instrument (PDI) van het ICLON om lessen te analyseren, bespreken en verbeteren. Daarbij kijken we telkens hoe je anderen hierbij kunt coachen.
Opgenomen gesprekken met studenten of collega’s waarbij vakdidactisch gecoacht wordt zijn een verplicht onderdeel van de cursus. In de laatste bijeenkomst wisselen we uit wat de deelnemers geleerd hebben, en wat de volgende stappen in je ontwikkeling kunnen zijn.
Je komt een stukje verder in je eigen ontwikkeling op het gebied van coachen op (vak)didactische verdieping met stagiaires, beginnende docenten en/of collega’s. Voortbouwend op eerder geleerde algemene coachingsvaardigheden oefen je
- in het maken en gebruiken van een didactisch doelsysteem, het Pedagogisch Didactisch Instrument, vakinhoudelijke perspectieven en modellen voor een effectieve lesopbouw en vakdidactische kijkwijzers (deze ‘instrumenten’ zijn gebaseerd op (vak)didactische theorie);
- op een aantal ‘bouwstenen’ voor het bevorderen van leren, zoals, taakgestuurd, veilig & participerend, formatief et cetera (zie www.iclonkennisbasis.nl).
Daarbij gaat het om hulp bij:
- (vak)didactisch ontwerpen van en terugkijken op lessen;
- nadenken over eigen opvattingen en visie op het schoolvak;
- formuleren van persoonlijke (leer-)voornemens op (vak)didactisch gebied en de aanpak daarvan.
Deze module wordt gegeven door dr. Michiel Dam.
Studiebelasting en cursusdata
De module bestaat uit vijf bijeenkomsten van drie uur in groepen zeven tot maximaal vijftien deelnemers. De studielast bedraagt 50 uur.
Deze module start in februari 2025. Heb je interesse? Mail dan naar nascholing@iclon.leidenuniv.nl voor de data of meld je direct aan via onderstaande aanmeldlink.
Locatie
Universiteit Leiden
Willem Einthovengebouw, Kolffpad 1, Leiden
Kosten
- Tarief Opleidingsschool: €1.089 per deelnemer
- Voltarief (geen opleidingsschool): €1.375 per deelnemer
Bij deze tarieven komen €30 cateringkosten per deelnemer.
Voor meer informatie over de incompany-mogelijkheden (zeven tot vijftien deelnemers) en de daarbij behorende tarieven, mail naar nascholing@iclon.leidenuniv.nl. Bij incompany-trainingen op scholen worden geen cateringkosten in rekening gebracht.
Annuleringsvoorwaarden
Als je toch niet kunt deelnemen aan de cursus:
- Je betaalt €50 administratiekosten als je tot 10 werkdagen voor de cursus annuleert.
- Je betaalt het hele factuurbedrag als je minder dan 10 werkdagen voor de cursus annuleert.
Om te annuleren of te stoppen mail je naar nascholing@iclon.leidenuniv.nl.
Als je stopt tijdens de cursus:
Je betaalt het hele factuurbedrag.
Als de cursus niet doorgaat door onze schuld:
Je ontvangt geen factuur.
Vragen
Voor organisatorische vragen of meer informatie over de incompanymogelijkheden: mail naar: nascholing@iclon.leidenuniv.nl.
Voor meer informatie over deze module en toelating: mail naar dr. Tamara Platteel, tplatteel@iclon.leidenuniv.nl.
Op de hoogte blijven over deze module en ander nascholingsaanbod van het ICLON?
Vul het formulier inReacties van deelnemers
‘Ik heb geleerd hoe ik mijn stagiair kan helpen om uitdagende lessen te ontwerpen op een manier waarbij voor alle leerlingen aangesloten wordt bij hun behoeften (differentiatie, inclusie).’
‘De perspectievenkaartjes waren de grootste eyeopeners. Dat we vanuit grote ideeën doelgericht kennis, vaardigheden en houdingen kunnen onderwijzen.’
‘Ik bleek bepaalde fasen in de gesprekstechnieken over te slaan, waardoor mijn coaching niet zo effectief was. Ik heb hier veel mee geoefend met opnamen en reflectie. Vooral de feedback van medecursisten op mijn coaching was belangrijk om significante stappen te maken.'
‘Door de vele leuke werkvormen en oefeningen kreeg ik zicht op wat ik belangrijk vind in mijn vak en waar ik sta als coach. Vanuit deze inzichten kon ik ook stappen maken om tot handelen te komen als coach.'