Logo Universiteit Leiden.

nl en
Buro JP

PRE Den Haag: voor iedereen met talent

Het Pre-University College start dit najaar met een nieuw programma in Den Haag. Afgelopen donderdag werd dit feestelijk gevierd met de 22 Haagse vwo-scholieren die het traject gaan volgen. Ze krijgen vanaf nu vaardighedenlabs, colleges en gaan een onderzoek doen in Haagse wijken. Ondertussen maken ze ook meteen kennis met de Universiteit Leiden.

Het Pre-University College is een programma voor vwo-scholieren die op zoek zijn naar een extra uitdaging. Naast het programma in Leiden biedt de Honours Academy sinds dit jaar ook een programma aan voor Haagse scholieren. ‘Jullie gaan naar school in de meest diverse stad van Nederland’, spreekt Ton van Haaften, Dean van de Honours Academy, de studenten tijdens hun introductiedag toe. ‘Als pioniers van dit programma mogen jullie die stad wetenschappelijk gaan bestuderen en daar ben ik best jaloers op’, zegt Van Haaften, die blij is dat er een groep scholieren tegenover hem zit met uiteenlopende achtergronden. ‘We wilden dat de groep PRE’ers past bij de diversiteit van Den Haag en dat is gelukt.’

Barrières breken

Dankzij Pre-University College komen middelbare scholieren in aanraking met de academische wereld. En dat is erg belangrijk, stelt Mark Dechesne, die bij het Dual PhD Centre werkt en nauw betrokken is bij de Haagse PRE-pilot. ‘Onbekendheid met de wetenschap vormt soms een barrière, met name voor leerlingen met een migratieachtergrond. Zij hebben soms het idee: zo’n universiteit is er niet voor ons.’ De universitair hoofddocent is erop gebrand om het tegendeel te bewijzen. ‘Daar is Pre-University voor: laten zien dat wij er zijn voor iedereen die talent heeft.’

Coördinator van de PRE-programma’s Annebeth Simonsz is het daar roerend mee eens. ‘Als universiteit hebben wij een maatschappelijke verantwoordelijkheid om leerlingen met allerlei verschillende achtergronden te bereiken.’ Het PRE-programma kan namelijk veel voor de vwo’ers betekenen, zegt Simonsz, zoals uitbreiding van hun netwerk en een plus op hun cv. Maar het mes snijdt aan twee kanten: ‘Het verrijkt je wereld als je met mensen van verschillende achtergronden samenwerkt. Dit geldt ook voor de universiteit, die veel aan de inzichten vanuit verschillende culturen kan hebben.’

Voor de scholieren is het spannend om hun eerste stappen in de universiteit te zetten, maar ze hebben duidelijk voor ogen waarom ze meedoen aan het programma. ‘Ik wil kennis opdoen en nieuwe mensen ontmoeten’, zegt Radwa (Edith Stein College) na een boottocht door de Haagse grachten. Ze zit naast klasgenoot Alaa, die wil kijken welke studie het beste bij haar past. Quinten (Segbroek College) wil eerst nog inspiratie opdoen voor zijn profielwerkstuk, terwijl Xiu Bin (Dalton Den Haag) vooral uitkijkt naar maatschappelijke projecten in de stad. ‘Ik vind het leuk om mijn stad Den Haag beter te leren kennen.’

Project in de wijk

In het Haagse programma staat de vraag wat de wetenschap kan betekenen in de belevingswereld van deze leerlingen centraal. Via vaardighedenlabs en colleges over uiteenlopende onderwerpen – van identiteit tot kapitalisme en religie – ontdekken ze het rijke onderwijsaanbod van de universiteit. Daarnaast werken de scholieren samen met maatschappelijke partners aan concrete uitdagingen voor de stad Den Haag, en bereiden zij zich voor op hun profielwerkstuk.

Een van de wijken waar de deelnemers aan de slag gaan is de Schilderswijk. Volgens Dechesne, die dit project coördineert, heerst daar onder sommige jongeren het gevoel dat ze geen onderdeel uitmaken van de samenleving: ‘Dat is een risicofactor; dan ligt de criminaliteit op de loer.’ In dit project moeten leerlingen later dit jaar initiatieven bedenken om die bewoners het gevoel te geven dat ze wél zinvol kunnen bijdragen aan de samenleving.

Andere projecten richten zich onder meer op het plasticprobleem en op de vraag hoe je met verhalen eenheid kan creëren in een gesegregeerde stad. Dechesne verwacht niet dat deze vraagstukken hiermee de wereld uit zullen worden geholpen, ‘maar door er mee bezig te zijn, ontstaat misschien het besef dat, als we ons iets meer zouden inspannen, dat wel zou kunnen’. Bewustwording is ook wat Simonsz de leergierigen hoopt mee te geven. ‘Ik hoop dat ze zich thuis voelen en zich realiseren wat de universiteit hen allemaal te bieden heeft.’

Tekst: Michiel Knoester & IJsbrand Terpstra
Fotografie: Buro JP
Mail de redactie

De docenten van PRE Den Haag. (Boven naar beneden, links naar rechts: Tamara Platteel, Marc Cleiren, Mark Dechesne, Justin Sijtsma, Annebeth Simonsz en Elena Burgos Martinez)
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.