Economie & Samenleving (BSc)

Waarom Economie & Samenleving studeren?

Economie & Samenleving studeren in Den Haag midden in het politieke hart van Nederland? Kies dan voor deze economieopleiding met aandacht voor recht en politiek. Deze opleiding is uniek en bestaat nergens anders in Nederland.

Prominente rol in de samenleving

Economen spelen een prominente rol in de samenleving. Ze bekleden allerlei maatschappelijke sleutelposities en hebben daarom veel invloed in het maatschappelijk debat. De toenemende  complexiteit van de samenleving leidt echter tot gepolariseerde debatten, waarin politieke belangen een grote rol spelen. Bovendien wordt de economie sterk beïnvloed door uitgebreide regelgeving die bepaalt wat juridisch is toegestaan en wat niet.

Behoefte aan moderne economen

Dat betekent dat je niet zomaar een complex maatschappelijk-economisch vraagstuk kunt analyseren zonder ook rekening te houden met politieke en juridische invloeden. Er is behoefte aan moderne economen die in staat zijn om scherpe economische analyses te combineren met kennis van politiek en recht.

Unieke opleiding in Nederland

De focus op economie, en de aandacht voor spelers in de politieke en in het juridische domein, maakt deze opleiding uniek in Nederland. Daardoor zijn afgestudeerden niet alleen geschikt voor functies  bij de overheid en internationale organisaties, maar ook het bedrijfsleven staat te trappelen voor economen die exact weten hoe beleid wordt gemaakt. Het is immers diezelfde overheid die de spelregels voor bedrijven bepaalt.

Waarom studeren aan de Universiteit Leiden?

De Universiteit Leiden is de oudste universiteit van Nederland en staat wereldwijd bekend om haar lange geschiedenis van excellentie in onderwijs en onderzoek. Zo hebben twee van de drie Nederlandse Nobelprijswinnaars voor de Economie in Leiden gestudeerd!

Daarnaast biedt de Universiteit Leiden een diverse en inclusieve gemeenschap van studenten, en docenten doen er alles aan om je zo goed mogelijk te begeleiden. De opleiding bevindt zich in Den Haag, maar je kunt natuurlijk ook kiezen om in Leiden te wonen. Zowel Leiden als Den Haag zijn bruisende studentensteden met rijke culturele en intellectuele tradities, op slechts 10 minuten van elkaar!

Waarom studeren in Den Haag?

Eén universiteit in twee steden: dat is studeren aan de Universiteit Leiden. Deze bacheloropleiding vindt helemaal plaats in Den Haag. Er is geen betere plek om deze studie te volgen dan in het politieke en bestuurlijke hart van ons land. Den Haag is de snelst groeiende studentenstad van Nederland, met veel historie, cafés, restaurants, en het heeft zelfs een strand!

Je studeert in een gloednieuw universiteitsgebouw, midden in het centrum van de stad en recht tegenover het Binnenhof. Je loopt zo tegen een minister of kamerlid aan. Doordat je zo dicht bij het werkveld studeert, is er een korte lijn met de praktijk. Dit merk je door de gastcolleges die experts van ministeries geven of omdat je even op werkbezoek kunt gaan.

Of je nu in Leiden of Den Haag wilt wonen, de afstand tussen de twee steden is minimaal en de verbinding haast perfect. Je profiteert van het beste van twee werelden!