Academische Pabo (BSc&BEd)
Over de opleiding
De Academische Pabo biedt het beste van twee werelden: je ontwikkelt de professionele kwaliteiten die een leerkracht in het basisonderwijs nodig heeft én pedagogische deskundigheid in brede zin.
Opbouw studie
Tijdens het eerste jaar leg je een brede basis waarop je later in je studie kunt voortbouwen. Onmisbaar voor dat fundament is inhoudelijke kennis over de vakken die in het basisonderwijs worden gegeven, didactiek van het lesgeven en kennis over de belangrijkste onderwerpen binnen de Pedagogische wetenschappen. Tegelijkertijd begin je ook met het aanleren van allerlei beroeps- en academische vaardigheden die je nodig hebt om les te kunnen geven op de basisschool en om wetenschappelijk onderzoek te verrichten. De kennis leer je toe te passen: gedurende het hele jaar loop je stage op een basisschool.
De rest van het studieprogramma van de Academische Pabo neemt nog drie jaar in beslag. Je week heeft ieder jaar dezelfde duidelijke structuur:
Twee dagen per week op de pabo: je ontwikkelt inhoudelijk en didactisch vakmanschap in de vakken op de basisschool. Je krijgt vakken als geschiedenis, bewegingsonderwijs, beeldende vorming, muziek en aardrijkskunde. Ook is er veel aandacht voor vakintegratie, diversiteit in de klas en burgerschapsvorming. Verder volg je projecten over theater en schoolomgeving en leer je hoe je in je klas passend onderwijs kunt geven door verschillen (onder andere op het gebied van cultuur, gedrag en leren) te herkennen en hierop in te spelen.
Twee dagen per week op de universiteit: Je verdiept je in op onderzoek gebaseerde kennis over de ontwikkeling van kinderen, leren en opvoeden. Ook leer je wetenschappelijk onderzoek te doen. Voorbeelden van vakken zijn: ontwikkelingspsychologie, leren en cognitie, gezinspedagogiek, onderwijsleerproblemen, oefenonderzoek op een basisschool, interculturele aspecten van opvoeding, leerstoornissen, methodiek van handelingsplannen en signalering en aanpak van emotionele en gedragsproblemen.
Je loopt één dag per week stage. Hierin leer je je inhoudelijke, didactische en wetenschappelijke kennis toe te passen in de praktijk van het basisonderwijs en je professionele vaardigheden te ontwikkelen. Je loopt in het eerste en tweede jaar stage in de onder-, midden- en bovenbouw en het derde jaar maak je een keuze tussen de specialisatie onderbouw (groep 1 t/m 4) of bovenbouw (groep 5 t/m 8). Je loopt daar dan het hele jaar stage.
De stage in het vierde jaar vindt plaats op een door jou gekozen basisschool, in de bouw waarin je je hebt gespecialiseerd in jaar 3.
Wil je meer lezen over welke vakken je precies krijgt in je bachelor? Bekijk het studieprogramma ››
Fleur Commandeur
Vierdejaars student
"Ik heb de keuze gemaakt om mijn eindstage te lopen in het Speciaal Basisonderwijs, waardoor ik de pedagogische kennis van de universiteit hier erg mooi kan inzetten!"
Christine Espin
Hoogleraar Leerproblemen / Orthopedagogiek en docent Academische Pabo
'Leraren zijn probleemoplossers. Zij kunnen veel veranderen als zij voor de klas staan'
'Mijn expertise ligt bij datavolgsystemen en leerstoornissen. Wat kunnen leerkrachten doen binnen een schoolomgeving met kinderen met leer- en gedragsproblemen? Het gaat dan niet alleen om kinderen die bijvoorbeeld dyslexie of ADHD hebben, maar ook om kinderen die in een grijs gebied vallen.
Ik onderzoek hoe leerkrachten data kunnen verzamelen over kinderen die moeite hebben met leren of met gedrag, en hoe ze die gegevens kunnen gebruiken in de klas. Leerkrachten zouden namelijk wetenschappers in hun eigen klas moeten zijn: in een zekere zin doen zij altijd ‘onderzoek’. Als kinderen niets opsteken en cijfers niet omhooggaan, dan moet een leerkracht een manier vinden om dat probleem op te lossen.
Dat is wat we in Leiden aan de studenten willen leren: leraren zijn probleemoplossers. Zij kunnen veel veranderen als zij voor de klas staan. We leren studenten denken én doen in de praktijk. Het is een ideale studie door deze combinatie, ook later op de arbeidsmarkt.'
David van der Bijl
Vierdejaars student
'Ik vind het leuk dat in deze studie de wetenschap en de praktijk met elkaar verweven worden, samen met de wekelijkse stage, dat maakt de ACPA zo speciaal!'
Begeleiding
Tijdens de hele studie zijn tutoraat en studieloopbaanbegeleiding van groot belang. In ieder jaar heb je twee vaste tutoren - één van de pabo en één van de universiteit - die je begeleiden in de ontwikkeling, integratie en het toepassen van je kennis en vaardigheden. Daarnaast kun je een beroep doen op de studieadviseur, die je onder andere helpt met het opstellen van een studieplan. Ook voer je twee keer per jaar een gesprek met je tutoren over de voortgang van je studie.
Bindend Studie Advies (BSA)
In de loop van het eerste jaar krijg je tweemaal een advies over je kansen in de opleiding. Het tweede advies aan het eind van het eerste jaar heeft een bindend karakter. Aan het eind van je eerste jaar moet je minimaal 45 van de 60 studiepunten hebben gehaald - punten behaald bij beide instellingen- en bovendien de landelijke toets rekenen en de praktijkstages uit het eerste jaar, om de Academische Pabo te kunnen voortzetten.
Vanwege de gekozen cookie-instellingen kunnen we deze video hier niet tonen.
Bekijk de video op de oorspronkelijke website of