Academische Pabo (BSc&BEd)
Na je studie
Na de Academische Pabo kun je direct aan het werk in het basisonderwijs. Maar mocht je toe zijn aan meer verdieping, dan kun je ook nog een masteropleiding volgen. Dat kan aansluitend aan je bachelor, maar ook net zo goed op een later moment, al dan niet in combinatie met een baan.
Wat weet en kun je na de Academische Pabo?
Academische leerkrachten willen de ontwikkeling van kinderen optimaliseren en zichzelf een leven lang ontwikkelen. Ze zijn nieuwsgierig naar alles wat met leren, ontwikkelen, innoveren, de school en de samenleving te maken heeft en naar de rol die zij daarin kunnen vervullen. Ze hebben geleerd opvoeding, ontwikkeling en onderwijs te begrijpen en te verklaren door middel van theorie en onderzoek. Dat maakt academische leerkrachten aantrekkelijk voor het basisonderwijs.
David van der Bijl
Alumnus Academische Pabo
'Het mooiste aan het beroep leraar vind ik dat je kinderen iets mee kunt geven wat ze hun hele leven bij zich dragen en waar ze gebruik van kunnen maken.'
Marije Groos
Teamleider Academische Pabo, Hogeschool Leiden
'Het is belangrijk dat dat er ook academisch gevormde leerkrachten op basisscholen werken'
‘Onze studenten kunnen door hun brede ontwikkeling de verschillende gedragingen van kinderen herkennen en daarop inspelen. Ze kijken niet alleen naar wat een kind wel of niet kan, maar ook naar hoe het komt dat een kind zich op een bepaalde manier gedraagt. Die analytische instelling is een grote toegevoegde waarde van de Academische Pabo.
Je leert hier om goed te observeren, te onderzoeken en te handelen, in die volgorde. Daar is in het huidige onderwijs grote behoefte aan. Daarom is het belangrijk dat er ook academisch gevormde leerkrachten op basisscholen werken.’
Marleen de Kleijn
Directeur basisschool Het Startpunt (Den Haag)
'Ik zou bijna willen dat ik vanaf nu alleen nog maar afgestudeerden van de Academische Pabo kan aannemen.'
'We kiezen voor afgestudeerden van de Academische Pabo omdat zij net wat meer meebrengen dan studenten van de gewone pabo. Ze beschikken over meer kennis van de didactiek en de pedagogiek, waardoor de resultaten sneller omhoog gaan en kinderen meer op maat kunnen worden geholpen.
Zo pakt Jim, afgestudeerd aan de Academische Pabo Leiden, meteen de rol op van instructional leader van het team. De resultaten van Jim’s groep zijn meer dan normaal gestegen. De andere leerkrachten zijn heel nieuwsgierig: hoe heb je dat aangepakt? Zo kunnen we ervoor zorgen dat we met z’n allen sterker worden en het onderwijs beter wordt op school. Ik zie de toekomst van afgestudeerden van de Academische Pabo heel groot worden en zou bijna willen dat ik vanaf nu alleen nog maar deze mensen kan aannemen.'
Vanwege de gekozen cookie-instellingen kunnen we deze video hier niet tonen.
Bekijk de video op de oorspronkelijke website of