Nieuws
-
Perspectieven, interesses, leerprogressies: onderwijsonderzoek bij het ICLON 21 oktober 2022
In het wetenschappelijk onderzoek van het ICLON komen diverse aspecten van onderwijs aan bod. De onderzoekers zijn altijd geïnteresseerd in de vraag: ...
-
‘Het verleden is lang niet zo omstreden geweest als nu’ 11 oktober 2022
Omstreden monumenten en ander erfgoed, protesten in Nederland in de vorige eeuw, discussies over de canon, Verlichting, slavernij, islam en centrale e...
-
Meer begrip door in gesprek te gaan: de invloed van peer-educators op denken over LHBT-leeftijdgenoten 09 september 2022
Door de inzet van peer-educators krijgen leerlingen meer kennis en bewustzijn over, en soms ook een positievere houding tegenover over LHBT-leeftijdge...
-
Summerschool Junior laat kinderen kennismaken met wetenschap 25 augustus 2022
Geen middelbareschooldiploma maar toch les op een echte universiteit? Die kans kregen 30 basisschoolkinderen uit groep 6, 7 en 8 via de Leidse Summers...
-
‘Onderwijsonderzoek kan het hoger onderwijs echt verbeteren’ 15 augustus 2022
De nieuwe hoogleraar onderwijswetenschappen bij het ICLON, Roeland van der Rijst, wil zich ervoor inzetten dat de uitkomsten van onderzoek naar hoger ...
-
Boost voor open-source laboratoriumonderwijs: 175.000 euro subsidie 15 juni 2022
Een project om practica in natuurwetenschappelijke opleidingen te verbeteren, krijgt 175.000 subsidie. De Leidse natuurkundige Paul Logman is een van ...
-
Lessen van de pandemie vanuit studentperspectief 14 juni 2022
Marit Kruisdijk volgt de masteropleiding ‘Crisis and Security Management’, werkt als Persoonlijk Assistent van de Leraar (PAL) op het Heldring College...
-
Wie voelt zich kiplekker? 13 juni 2022
Met deze vraag opende Katy Lips (ICLON Universiteit Leiden) de nascholingsdag voor docenten in het primair en voortgezet onderwijs. Het thema van deze...
-
Met vakdidactische bouwstenen blijft lesgeven interessant 10 juni 2022
Docenten moeten een balans vinden tussen routine en vernieuwing van hun onderwijsrepertoire. Eveline de Boer (promovendus bij het ICLON) onderzocht ho...
-
Niet voor op de plank: nieuwe toolbox Omgaan met diversiteit met werkvormen voor in de klas 03 juni 2022
‘Het zou mooi zijn als elke docent aandacht besteedt aan diversiteit in de maatschappij’, zeggen de auteurs van de toolbox Omgaan met diversiteit. Dri...
-
Education Festival presenteert de toekomst van lesgeven 25 mei 2022
Covid-19 heeft de afgelopen twee jaar een enorme impact gehad op het onderwijs aan universiteiten. Gedwongen door de omstandigheden hebben docenten zi...
-
‘Je ziet de leerlingen groeien in hun ontwikkeling en bewustwording’ 20 mei 2022
De tweejarige educatieve master Religie & Levensbeschouwing ging in september 2021 van start. Een student vertelt over haar ervaringen.
-
Een wandeling door een doolhof: het meten van interactie tussen studenten 08 april 2022
Wat moet er gemeten worden in het onderzoek naar interactie tussen studenten en hoe kan dit het beste worden gedaan? Irena Galikyan (promovendus bij h...
-
Samenwerkend leren in conservatoriumonderwijs: katalysator voor innovatie 28 maart 2022
Welke vormen van samenwerkend leren bestaan er al in het conservatoriumonderwijs en hoe kunnen dergelijke vormen worden geïmplementeerd? Dit is het on...
-
Drie nieuwe Leiden-Delft-Erasmus minoren 22 maart 2022
Leiden-Delft-Erasmus introduceert dit jaar drie nieuwe minoren: Space Missions, (Re)imagining Port Cities: Understanding Space, Society and Culture en...