Nieuws
-
Nivja de Jong in lijst 2% meest impactvolle wetenschappers 14 november 2024
Hoogleraar Nivja de Jong staat in de lijst meest impactvolle wetenschappers van Elsevier Data Repository. Deze lijst van wetenschappers met de meeste ...
-
'Geld naar onderwijsonderzoek: onze toekomst hangt ervan af' 09 september 2024
Onderzoek naar hoger onderwijs bevordert de kwaliteit van het onderwijs. En die investeringen betalen zich dubbel en dwars terug in welzijn en welvaar...
-
Hoe onderzoek en onderwijs elkaar kunnen versterken 15 juli 2024
Elk jaar wordt de dissertatieprijs uitgereikt aan het beste proefschrift van het afgelopen jaar door de Vereniging voor Onderwijs Research (VOR). Marj...
-
Het gebruik van mobiele technologie voor zelfgestuurd taalonderwijs 01 juli 2024
Zelfgestuurd leren is geschikter voor halfgevorderde en gevorderde taalleerders dan voor beginners.
-
Hoe meet je kwaliteit van onderwijs? 14 mei 2024
Wat weten we eigenlijk echt over onderwijskwaliteit en het meten daarvan? Daarover ging het tijdens het eerste Hoger Onderwijs Kenniscafé.
-
Onderwijs door een culturele lens 06 mei 2024
Docenten bekeken multiculturele klassen met een VR-bril en gingen daarover in gesprek voor het onderzoek ‘Cultuurresponsief lesgeven in multiculturele...
-
‘Taal is een aspect van je identiteit, dat moeten we leerlingen al vroeg bijbrengen’ 04 maart 2024
Taal is altijd aanwezig: als je praat, whatsappt of in Teams vergadert. Het begrijpen hoe we met elkaar communiceren en wat communicatie met ons doet ...
-
Leerlingen helpen met micro-macrodenken bij scheikunde 21 november 2023
Hoe helpen demonstratie-experimenten in de klas leerlingen om te leren chemisch redeneren? Dat onderzocht Marie-Jetta den Otter, promovendus bij het I...
-
Waarom maakt het hoger onderwijs niet meer gebruik van open leermaterialen? 15 september 2023
In het hoger onderwijs zijn open leermaterialen beschikbaar die iedereen mag gebruiken, maar ze worden niet zo veel gebruikt. Marjon Baas, promovenda ...
-
Vergroot leerlingenparticipatie op school 01 september 2023
Jongeren hebben het recht om betrokken te worden bij besluitvorming over zaken die hen aangaan, ook in hun opleiding. Ben Smit, onderzoeker bij het IC...
-
Ontwikkelen van veerkracht bij leraren in opleiding 03 juli 2023
Veel leraren houden het beroep niet vol. Nergens is het burn-outpercentage zo hoog als in het onderwijs. Maar er zijn natuurlijk ook leraren die flore...
-
Hoopvol klimaatonderwijs 09 juni 2023
Leerlingen zijn de probleemoplossers van de toekomst. Maar door kennis over de klimaatcrisis worden ze vaak wanhopig over die toekomst. Michiel Dam, u...
-
‘Elke school moet zelf bedenken hoe ze met mobieltjes omgaan’ 24 april 2023
Nadira Saab, hoogleraar e-didactiek bij het ICLON en Kennisnet, nam deel aan een rondetafelgesprek met leden van de Tweede Kamer over het gebruik van ...
-
Hoe leren docenten tijdens stages in het bedrijfsleven? 13 februari 2023
Na Zhou (PhD bij het ICLON) onderzocht hoe docenten in het beroepsonderwijs leren tijdens stages in het bedrijfslven en hoe ze deze kennis toepassen o...
-
‘Leerlingen kunnen zelf professor worden!’ 10 februari 2023
Voor de vijfde keer kregen kinderen van diverse basisscholen in Leiden en omgeving les van een professor in hun eigen klas ter ere van de dies natalis...