Nieuws
-
Europese CLIL-gemeenschap verzamelt zich in Leiden 08 november 2024
Onlangs verwelkomde het ICLON zo'n 75 collega's uit 15 Europese landen voor een bijeenkomst over Content and Language Integrated Learning (CLIL) in on...
-
‘Schoolopleiders en werkplekbegeleiders zijn de handen, voeten, oren en ogen in de school’ 20 oktober 2024
Leraar worden en een eerstegraads onderwijsbevoegdheid halen doe je via de academische lerarenopleiding van het ICLON. Goede begeleiding van deze stud...
-
World Teachers Festival: leraren vieren 'wereldwijd' onderwijs 07 mei 2024
Op 21 maart 2024 waren de 'leerlingen' bij Wolfert Tweetalig in Rotterdam geen tieners, maar zo'n 180 leraren en lerarenopleiders uit heel Nederland e...
-
Tijd voor vakvernieuwing? Yes! Doch! ¡Sí! Oui! Ja! 05 februari 2024
Meer ruimte voor taalbewustzijn en cultuur in de klas. Dit is nodig om taalonderwijs te maken voor de wereld van nu. En dan wordt het ook leuker om ta...
-
Leerlingen moeten niet leren hoe ze moeten denken, maar dat ze moeten denken 29 januari 2024
Hoe maak je relevante lessen over toen voor leerlingen van nu? Daarover ging het op de ICLON-nascholingsdag Geschiedenis, want geschiedenisonderwijs k...
-
Mensen denken met hun lichaam 05 januari 2024
Wat maakt het lichaam? Veranderen woorden de werkelijkheid? Deze en andere vragen kwamen aan de orde op de ICLON-nascholingsdag Filosofie over het exa...
-
'Op school wordt Nederlands gesproken' 27 maart 2023
Meertaligheid, literatuur, spreekvaardigheid: een paar onderwerpen die aan bod kwamen op de ICLON-nascholingsdag voor taaldocenten.
-
Wij maken dingen, maar de dingen maken ons ook 21 februari 2023
Op de ICLON-nascholingsdag Filosofie gingen experts en docenten met elkaar in gesprek over de vraag naar de mens in relatie tot techniek en wetenschap.
-
‘Je mag wél discrimineren’: burgerschapsonderwijs is complex 09 december 2022
Hoe kunnen we burgerschapsonderwijs op school vormgeven? Op de ICLON-nascholingsdag Burgerschap 2022 kwamen verschillende perspectieven op burgerschap...
-
‘Het verleden is lang niet zo omstreden geweest als nu’ 11 oktober 2022
Omstreden monumenten en ander erfgoed, protesten in Nederland in de vorige eeuw, discussies over de canon, Verlichting, slavernij, islam en centrale e...
-
Wie voelt zich kiplekker? 13 juni 2022
Met deze vraag opende Katy Lips (ICLON Universiteit Leiden) de nascholingsdag voor docenten in het primair en voortgezet onderwijs. Het thema van deze...
-
Met vakdidactische bouwstenen blijft lesgeven interessant 10 juni 2022
Docenten moeten een balans vinden tussen routine en vernieuwing van hun onderwijsrepertoire. Eveline de Boer (promovendus bij het ICLON) onderzocht ho...
-
Samenwerkend leren in conservatoriumonderwijs: katalysator voor innovatie 28 maart 2022
Welke vormen van samenwerkend leren bestaan er al in het conservatoriumonderwijs en hoe kunnen dergelijke vormen worden geïmplementeerd? Dit is het on...
-
Zet een detective op je leeslijst 15 maart 2022
Met de Alternatieve Leeslijst Awards worden boeken onder de aandacht gebracht die scholieren aan het lezen kunnen krijgen. Een detective van de bijna ...
-
Vrijheid en gelijkheid, maar voor wie? 26 november 2021
In november 2021 organiseerde het ICLON een nascholingsdag filosofie over het thema ‘Vrijheid en gelijkheid, maar voor wie?’ Dit naar aanleiding van h...