Nieuws
-
Hoe leren docenten tijdens stages in het bedrijfsleven? 13 februari 2023
Na Zhou (PhD bij het ICLON) onderzocht hoe docenten in het beroepsonderwijs leren tijdens stages in het bedrijfslven en hoe ze deze kennis toepassen o...
-
‘Leerlingen kunnen zelf professor worden!’ 10 februari 2023
Voor de vijfde keer kregen kinderen van diverse basisscholen in Leiden en omgeving les van een professor in hun eigen klas ter ere van de dies natalis...
-
Hoe overleefden jongeren de coronapandemie? 30 november 2022
Verreweg de meeste jongeren zijn veerkrachtig blijkt uit onderzoek naar stress, depressie en angst onder jongeren en het effect van de coronamaatregel...
-
Citizen science op de basisschool 25 november 2022
Op woensdag 9 november vond het landelijke citizen science project ‘Alle Scholen Verzamelen’ plaats. In dit project van de nationale Wetenschapsknoopp...
-
Democratisch onderwijs op Vietnamese scholen 11 november 2022
Tinh Le (Phd bij het ICLON) deed onderzoek naar de invloed van de confucianistische cultuur en socialistische overtuigingen op de opvattingen van dive...
-
Perspectieven, interesses, leerprogressies: onderwijsonderzoek bij het ICLON 21 oktober 2022
In het wetenschappelijk onderzoek van het ICLON komen diverse aspecten van onderwijs aan bod. De onderzoekers zijn altijd geïnteresseerd in de vraag: ...
-
Meer begrip door in gesprek te gaan: de invloed van peer-educators op denken over LHBT-leeftijdgenoten 09 september 2022
Door de inzet van peer-educators krijgen leerlingen meer kennis en bewustzijn over, en soms ook een positievere houding tegenover over LHBT-leeftijdge...
-
‘Onderwijsonderzoek kan het hoger onderwijs echt verbeteren’ 15 augustus 2022
De nieuwe hoogleraar onderwijswetenschappen bij het ICLON, Roeland van der Rijst, wil zich ervoor inzetten dat de uitkomsten van onderzoek naar hoger ...
-
Lessen van de pandemie vanuit studentperspectief 14 juni 2022
Marit Kruisdijk volgt de masteropleiding ‘Crisis and Security Management’, werkt als Persoonlijk Assistent van de Leraar (PAL) op het Heldring College...
-
Met vakdidactische bouwstenen blijft lesgeven interessant 10 juni 2022
Docenten moeten een balans vinden tussen routine en vernieuwing van hun onderwijsrepertoire. Eveline de Boer (promovendus bij het ICLON) onderzocht ho...
-
Een wandeling door een doolhof: het meten van interactie tussen studenten 08 april 2022
Wat moet er gemeten worden in het onderzoek naar interactie tussen studenten en hoe kan dit het beste worden gedaan? Irena Galikyan (promovendus bij h...
-
Samenwerkend leren in conservatoriumonderwijs: katalysator voor innovatie 28 maart 2022
Welke vormen van samenwerkend leren bestaan er al in het conservatoriumonderwijs en hoe kunnen dergelijke vormen worden geïmplementeerd? Dit is het on...
-
StudentinzetopSchool wint Prijsvraag kansrijke interventies 11 maart 2022
De effectiviteit van het inzetten van studenten in het voortgezet onderwijs bij het wegwerken van onderwijsachterstanden gaat op grote schaal wetensch...
-
Hoe verbeter je het toekomstperspectief van risicojongeren 08 november 2021
Hoe kunnen mentoren en sociaal werkers de beroepsidentiteit van risicojongeren stimuleren en daarmee hun toekomstperspectieven verbeteren? Dat onderzo...
-
Motivatie heeft geen invloed op de onderwijskwaliteit 15 juni 2021
Xin Zhang, promovendus bij het ICLON, deed onderzoek naar de relatie tussen leermotivatie van docenten en de kwaliteit van hun onderwijs. Promotie op ...