Elise Swart
Universitair docent
- Naam
- Dr. E.K. Swart
- Telefoon
- +31 71 527 2727
- e.k.swart@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0001-9409-4463
Elise Swart werkt als universitair docent bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden. Ze promoveerde in juni 2021 aan de Universiteit Leiden met haar dissertatie “Mind the reading mind: a multifaceted and methodologically diverse approach to investigating the role of attentional control and feedback in reading comprehension”.
Meer informatie over Elise Swart
Elise Swart in de media
Onderzoek
Leiden Pedagogiek Blog
Kort cv
Elise Swart studeerde aan de Universiteit Leiden, waar zij na de bachelor Pedagogische Wetenschappen (2009-2012) de Research Master “Developmental Psychopathology in Education and Child Studies” (2012-2013) volgde. Zij promoveerde in juni 2021 aan de Universiteit Leiden met haar dissertatie “Mind the reading mind: a multifaceted and methodologically diverse approach to investigating the role of attentional control and feedback in reading comprehension”.
Naast haar promotietraject heeft zij gewerkt als docent binnen de onderzoeksgroep ‘Leer- en Gedragsproblemen in het Onderwijs’ en als programma- en beleidsmedewerker bij de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijke Onderzoek (NWO). Sinds September 2021 is zij werkzaam als universitair docent leren en onderwijs aan de Universiteit Leiden.
Onderzoek
Het onderzoek van Elise Swart richt zich op de neurobiologische en cognitieve factoren, zoals aandacht, die invloed kunnen hebben op leesmotivatie en leesbegrip. Daarnaast richt haar onderzoek zich op de effecten van multimedia, interactieve opties en feedback op leesmotivatie en-prestatie.
Prijzen
2014 Emile scriptieprijs 2013-2014
2014 NVO Thesisprijs, categorie Algemene Pedagogiek/Onderwijskunde
2014 Facultaire scriptieprijs Sociale Wetenschappen
Beurzen
- 2023 – Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO; €321.276, i.s.m. dr. T.M. Sikkema-de Jong): Hoe zinvol is het trainen van executieve functies als impuls voor schoolse vaardigheden?
- 2023 - Virtueel Internationaal Samenwerkingsproject (VIS; €15.000, i.s.m. dr. I. Máñez, University of Valencia): Het effect van feedback op begrijpende leesvaardigheid van basisschoolleerlingen.
- 2022 - LUF (Leids Universiteits Fonds) / Stichting Elise Mathilde Fonds (€35.000): Does feedback do a double-duty? Using feedback to support comprehension while reading and teach reading comprehension skills that can be applied when reading new texts.
- 2022 - Grass shoot voor onderwijsinnovatie, Universiteit Leiden (€8.000): Het creëren van een platform voor masterscriptiestudenten.
- 2018 - Grassroot voor onderwijsinnovatie, Universiteit Leiden (€1000, i.s.m. dr. T.M. Sikkema-de Jong): Inzet van mobiele EEG-headset voor bachelor- en masterstudenten voor hands-on onderzoekservaring met EEG-data.
Werkdagen
maandag
dinsdag
woensdag
vrijdag
Universitair docent
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Pedagogische Wetenschappen
- Leer/Gedragsproblemen in het onderwijs
- lid Raad van Toezicht
- Toezichthoudend bestuurder