Elise Swart
Universitair docent
- Naam
- Dr. E.K. Swart
- Telefoon
- +31 71 527 2727
- e.k.swart@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0001-9409-4463

Elise Swart werkt als universitair docent bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden. Ze promoveerde in juni 2021 aan de Universiteit Leiden met haar dissertatie “Mind the reading mind: a multifaceted and methodologically diverse approach to investigating the role of attentional control and feedback in reading comprehension”.
Meer informatie over Elise Swart
Elise Swart in de media
Onderzoek
Leiden Pedagogiek Blog
Kort cv
Elise Swart studeerde aan de Universiteit Leiden, waar zij na de bachelor Pedagogische Wetenschappen (2009-2012) de Research Master “Developmental Psychopathology in Education and Child Studies” (2012-2013) volgde. Zij promoveerde in juni 2021 aan de Universiteit Leiden met haar dissertatie “Mind the reading mind: a multifaceted and methodologically diverse approach to investigating the role of attentional control and feedback in reading comprehension”.
Naast haar promotietraject heeft zij gewerkt als docent binnen de onderzoeksgroep ‘Leer- en Gedragsproblemen in het Onderwijs’ en als programma- en beleidsmedewerker bij de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijke Onderzoek (NWO). Sinds September 2021 is zij werkzaam als universitair docent leren en onderwijs aan de Universiteit Leiden.
Onderzoek
Het onderzoek van Elise Swart richt zich op de neurobiologische en cognitieve factoren, zoals aandacht, die invloed kunnen hebben op leesmotivatie en leesbegrip. Daarnaast richt haar onderzoek zich op de effecten van multimedia, interactieve opties en feedback op leesmotivatie en-prestatie.
Prijzen
2014 Emile scriptieprijs 2013-2014
2014 NVO Thesisprijs, categorie Algemene Pedagogiek/Onderwijskunde
2014 Facultaire scriptieprijs Sociale Wetenschappen
Beurzen
- 2023 – Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO; €321.276, i.s.m. dr. T.M. Sikkema-de Jong): Hoe zinvol is het trainen van executieve functies als impuls voor schoolse vaardigheden?
- 2023 - Virtueel Internationaal Samenwerkingsproject (VIS; €15.000, i.s.m. dr. I. Máñez, University of Valencia): Het effect van feedback op begrijpende leesvaardigheid van basisschoolleerlingen.
- 2022 - LUF (Leids Universiteits Fonds) / Stichting Elise Mathilde Fonds (€35.000): Does feedback do a double-duty? Using feedback to support comprehension while reading and teach reading comprehension skills that can be applied when reading new texts.
- 2022 - Grass shoot voor onderwijsinnovatie, Universiteit Leiden (€8.000): Het creëren van een platform voor masterscriptiestudenten.
- 2018 - Grassroot voor onderwijsinnovatie, Universiteit Leiden (€1000, i.s.m. dr. T.M. Sikkema-de Jong): Inzet van mobiele EEG-headset voor bachelor- en masterstudenten voor hands-on onderzoekservaring met EEG-data.
Werkdagen
maandag
dinsdag
woensdag
vrijdag
Universitair docent
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Pedagogische Wetenschappen
- Leer/Gedragsproblemen in het onderwijs
- Swart E.K. & Bosch L.J. van den (2025), Instructie in leesvaardigheid en vakinhoud combineren: een win-winsituatie?. In: Evers-Vermeul J. (red.), Voor U Gelezen in 2024.: Samenvattingen van actueel internationaal wetenschappelijk onderzoek. Rotterdam: Kenniscentrum Begrijpend Lezen.
- Swart E.K. & Buijs E. (26 april 2024), Zijn intensieve interventieprogramma’s van enkele weken effectief om achterstanden in leesbegrip bij eerstejaars havo- en vwo-leerlingen weg te werken?: Kennisrotonde (NRO). [webartikel].
- Swart E.K. & Liende M. van der (2024), The combined effect of timing and elaborateness of feedback to support and teach reading comprehension and reading strategy skills. 31th annual meeting of the Society for the Scientific Study of Reading, Copenhagen. 10 juli 2024 - 13 juli 2024. [conferentie poster].
- Dijken M.J. van & Swart E.K. (2024), Kindergartner literacy boost with e-storybooks: the promise of print referencing in e-Prent&ABC. 31th annual meeting of the Society for the Scientific Study of Reading, Copenhagen. 10 juli 2024 - 13 juli 2024. [conferentie poster].
- Espin C.A., Swart E.K., Helder A., Veerbeek J., Broek P. van den, Dijken M.J. van & Koornneef A.W. (2024), Scores from CBM maze: do they reflect text-level comprehension?. 31th annual meeting of the Society for the Scientific Study of Reading 10 juli 2024 - 13 juli 2024.
- Everaert E., Swart E.K. & Sikkema-de Jong T.M. (2024), Preregistration: A Quantitative Meta-Analysis Testing the Effects of Behavioral and Cognitive Interventions Targeting Executive Functioning in Students Aged 2 to 19 Years (PROSPERO). [overig].
- Swart E.K., Mañez I. & Garcia D. (2024), The effect of timing and elaborateness of feedback on reading comprehension of 5th grade students [OSF Preregistration]. [overig].
- Swart E.K. & Liende M. van (2023), The effect of timing and elaborateness of feedback to support and teach reading comprehension. EARLI Conference 2023 22 augustus 2023 - 26 augustus 2023.
- Swart E.K. (2023), Does feedback do a double-duty? : using feedback to support comprehension while reading and teach reading comprehension skills that can be applied when reading new texts. [OSF Preregistration}. [overig].
- Sikkema-de Jong T.M. & Swart E.K. (2023), Verhaalbegrip bij peuters en kleuters, Tijdschrift voor Remedial Teaching 1: 10-13.
- Swart E.K., Nielen T.M.J. & Sikkema T.M. (2022), Does feedback targeting text comprehension trigger the use of reading strategies or changes in readers' attitudes? A meta‐analysis, Journal of Research in Reading : .
- Swart E.K. & Gijsel M. (2022), Fonemisch bewustzijn stimuleren, JSW: Jeugd in School en Wereld 2: 30-33.
- Swart E.K., Helder A. & Espin C.A. (2022), Wat we nog niet weten: leesonderzoek in heden en toekomst. In: Dijk Y. van, Klaver M-J., Stronks E. & Hamel M. (red.), Omdat lezen loont: op naar effectief leesonderwijs in Nederland: Uitgeverij Pica. 178-189.
- Swart E.K. (8 juni 2021), Mind the reading mind: a multifaceted and methodologically diverse approach to investigating the role of attentional control and feedback in reading comprehension (Dissertatie. Leiden Institute of Education and Child Studies , Faculty of Social and Behavioural Sciences, Leiden University). Promotor(en) en copromotor(en): Espin C.A., Sikkema-de Jong T.M.
- Swart E.K. & Sikkema T.M. (2021), The effects of increased dopamine-levels on attentional control during reading and reading comprehension, Current Psychology : .
- Swart E.K. (19 augustus 2021), Leesmotivatie: investeren in de wil om te lezen. Leraar24. [blog].
- Swart E.K., Nielen T.M.J., Shaul S. & Sikkema-de Jong T.M. (2020), Frontal theta/beta-ratio (TBR) as potential biomarker for attentional control during reading in healthy females, Cognition, Brain, Behavior : An Interdisciplinary Journal 24(3): 187-211.
- Espin C.A., Swart E.K., Helder A. & Koornneef A.W. (2020), Do CBM maze scores reflect reading comprehension?: Inconsistency effects during completion of a CBM maze task. .
- Swart E.K., Nielen T.M.J. & Sikkema-de Jong M.T. (2019), Supporting learning from text: A meta-analysis on the timing and content of effective feedback, Educational Research Review 28: e100296.
- Helder A., Swart E.K., Espin C.A., Koornneef A.W. & Van den Broek P.W. (2019), Coherence monitoring while completing reading maze task. 26th annual meeting of the Society for the Scientific Study of Reading, Toronto. 17 juli 2019 - 20 juli 2019. [conferentie poster].
- Helder A., Espin C.A., Swart E.K., Van den Broek P.W. & Koornneef A.W. (2019), CBM maze tasks: Do they reflect comprehension? Annual meeting of the Society for the Scientific Study of Reading, Toronto. Annual meeting of the Society for the Scientific Study of Reading 17 juli 2019 - 20 juli 2019.
- Swart E.K., Nielen T.M. & Sikkema-deJong M.T. (2018), Supporting reading comprehension: A meta-analysis on when and how to provide feedback during reading.25th Annual Meeting of the Scientific Society for the Study of Reading, Brighton. 25th Annual Meeting of the Scientific Society for the Study of Reading 18 juli 2018 - 21 juli 2018.
- Swart E.K. (2018), Attentional control & reading comprehension. Summer School on Reading and Learning in the Digital World, Wurzburg. Summer School on Reading and Learning in the Digital World 8 juli 2018 - 13 juli 2018. Wurzburg: Summer School on Reading and Learning in the Digital World.
- Swart E.K. & Verhoeven J. (2018), Welk verband bestaat er tussen tutorlezen en de ontwikkeling van technische leesvaardigheid? Wat zijn werkzame ingredienten bij tutorlezen?. Den Haag: NRO.
- Sikkema-de Jong M.T. & Swart E.K. (2017), App, noot, mies. Leerzame voorleesapps kiezen, De Wereld van het Jonge Kind 45: 16-19.
- Swart E.K. & Gijsel M. (16 juli 2017), Welke strategie is het meest effectief voor het aanleren van auditieve synthese ("plakken") bij technisch lezen en wanneer kun je het beste starten met het aanleren hiervan? (Kennisrotonde: Het online loket voor de beantwoording van actuele kennisvragen uit en over het onderwijs). [webartikel].
- Takacs Z.K. & Swart E.K. (2016), The Potential of Multimedia Stories for Fostering the Language Skills of Bilingual, Immigrant Preschoolers: A Meta-Analysis, Általános nyelvészeti tanulmányok = General Linguistic Studies 28: 279-294.
- Takacs Z.K., Swart E.K. & Bus A.G. (2015), Benefits and pitfalls of multimedia and interactive features in technology-enhanced storybooks, Review of Educational Research 85(4): 698-739.
- Swart E.K. (2015), Gedigitaliseerde verhalen als hulpmiddel om nieuwe woorden te leren: Een meta-analyse, Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk 54(8): 340-349.
- Swart E.K. (2015), Verhalen met technologie als hulpmiddel om nieuwe woorden te leren: Een meta-analyse. In: Schram D. (red.), Hoe maakbaar is de lezer. Delft: Eburon, Stichting Lezen reeks. 109-128.
- Takacs Z.K., Swart E.K. & Bus A.G. (2015), Can technology increase the beneficial effects of storybooks on young children's literacy. Mercator-LEARNMe Conference, Budapest, Hungary, Proceedings of the LEARNMe Final Conference. Mercator-LEARNMe Conference, Budapest, Hungary 18 september 2015 - 19 september 2015 58-59.
- Takacs Z.K., Swart E.K. & Bus A.G. (2015), The benefits and pitfalls of the transition to digital storybook reading in the preschool age. European Conference on Educational Research (ECER). Budapest, Hungary.
- Swart E.K. (2015), Winnaar Facultaire Scriptieprijs: Technology-enhanced stories as word leading support for children at risk: A meta-analysis. [overig].
- Takacs Z.K., Swart E.K. & Bus A.G. (2015), Can technology increase beneficial effects of storybooks on young children's literacy? A meta-analysis. AERA, Chicago, USA. [lezing].
- Takacs Z.K., Swart E.K. & Bus A.G. (2014), Can the computer replace the adult for storybook reading? A meta-analysis on the effects of multimedia stories as compared to sharing print stories with an adult, Frontiers in Psychology 5: e1366.
- Swart E.K. (2014), Verhalen met technologie als hulpmiddel bij het leren van nieuwe woorden: een meta-analyse. Congres Stichting Lezen, Amsterdam. Congres Stichting Lezen, Amsterdam. 21 november 2014 - 21 november 2014. [conferentie poster].
- lid Raad van Toezicht
- Toezichthoudend bestuurder