Universiteit Leiden

nl en

Publicatie

Fonemisch bewustzijn stimuleren

Om te leren lezen is het noodzakelijk dat kinderen leren dat woorden zijn opgebouwd uit afzonderlijke klanken. Deze vaardigheid wordt fonemisch bewustzijn genoemd. Hoe draag je als leerkracht bij aan de ontwikkeling van fonemisch bewustzijn?

Auteur
Elise Swart en Martine Gijsel
Datum
16 januari 2023
Links
Jeugd in School en Wereld

Als voorbereiding op het formele leesonderwijs in groep 3 is het van belang dat kinderen leren dat gesproken woorden uit afzonderlijke klanken bestaan, dat je klanken kan samenvoegen tot één woord en dat woorden veranderen van klankvorm en betekenis als je een klank toevoegt, verwijdert of vervangt. Dit inzicht – fonemisch bewustzijn – vormt een belangrijke bouwsteen voor het leren lezen.

Download Swart E.K. & Gijsel M. (2022), Fonemisch bewustzijn stimuleren, JSW: Jeugd in School en Wereld, 2, 30-33. 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.