Universiteit Leiden

nl en

Leiden University College

Internationale activiteiten van LUC

Op Leiden University College (LUC) vindt samenwerking met internationale maatschappelijke partners plaats via onderzoek, onderwijs en stages. Dit resulteert in wederzijds waardevolle samenwerkingen met ngo’s, publieke instellingen en internationale partners.

Onderzoeksprojecten van medewerkers zijn vaak ingebed in grotere nationale en internationale consortia, waarin gezamenlijke doelen worden vastgesteld en rechtvaardige partnerschappen worden ontwikkeld. Onderzoeksresultaten worden regelmatig gedeeld met maatschappelijke belanghebbenden, waaronder ngo’s en publieke instellingen.

Daarnaast hebben LUC-medewerkers een sterke staat van dienst in Virtual International Collaboration (VIS)-projecten. Deze projecten stellen LUC-studenten in staat om samen te werken met internationale tegenhangers aan maatschappelijke vraagstukken die zij delen en belangrijk vinden.

Verken de initiatieven op deze pagina voor een indruk van de internationale projecten waar we aan werken.

Expertise en software voor uitdagingen op het gebied van duurzaamheid en resilience

Het DESIRE-lab (Decision Engineering for Sustainability and REsilience) van LUC biedt expertise en software om urgente uitdagingen aan te pakken, in samenwerking met organisaties zoals het data- en digitaliseringsinitiatief van het Nederlandse Rode Kruis, Biosphere Solar, CE Delft, Noria en het Life Cycle Initiative van de Verenigde Naties (VN).

Voor het Rode Kruis gebruikte het DESIRE-lab onderzoek door medewerkers en studenten (capstoneprojecten) om Multiple Criteria Decision Analysis (MCDA) toe te passen op Nature-Based Solutions (NBS). Deze oplossingen maken gebruik van de natuur om risico’s zoals overstromingen, droogte en klimaatgerelateerde conflicten aan te pakken.

‘Door gebruik te maken van de expertise van Leiden University College via gezamenlijke begeleiding van BSc-studenten kon het Rode Kruis een uitgebreide, datagedreven benadering toepassen in hun haalbaarheidsstudie voor overstromingsrisicobeheer in Zambia. Dit maakte de evaluatie van verschillende natuurgebaseerde oplossingen mogelijk, waarbij rekening werd gehouden met milieu-, sociale en economische factoren. De aanpak is ook schaalbaar naar andere contexten waarin het Rode Kruis NBS implementeert of zal implementeren.’

— Marc van den Homberg, Scientific lead 510, data- en digitaliseringsinitiatief Nederlands Rode Kruis

Voor CE Delft gebruikte het lab MCDA ter ondersteuning van de ontwikkeling van actieplannen voor de warmtetransitie in Nederlandse wijken. In samenwerking met Noria gebruikten studenten geografische informatiesysteem (GIS)-modellen om plastic hotspots te identificeren.

‘Door samen te werken met Marco Cinelli van Leiden University College kunnen we duidelijke en gedragen keuzes onderbouwen in complexe besluitvormingsprocessen waarin gemeenten, bewoners en bedrijven betrokken zijn bij de warmtetransitie. LUC's DESIRE Lab beschikt over wetenschappelijk gefundeerde tools die wij in de praktijk kunnen toepassen. Dit biedt ons een stevige basis in onze onderzoeks- en adviesprojecten en geeft onze opdrachtgevers vertrouwen in een robuuste aanpak.’

— Benno Schepers, CE Delft | Manager Duurzame Stad

Recentelijk heeft het DESIRE-lab bijgedragen aan de lancering van de Global Guidance for Life Cycle Impact Assessment Indicators and Methods (GLAM) van de VN. Deze richtlijn biedt mensen uit de praktijk, zoals consultants en onderzoekers, tools om uitgebreide milieueffectscores voor producten en processen te berekenen.

Contact

Grensoverschrijdend leren met verhalen en kinderboeken via virtueel onderwijs

In samenwerking met de Virtuele Federale Universiteit van Myanmar werken LUC-studenten samen in co-creatief en collaboratief leren met Birmaanse studenten die zijn gevlucht voor de militaire junta. Deze Virtual International Collaboration-module is geïntegreerd in twee reguliere cursussen: Social Determinants of Health en The One Health Approach.

Studenten produceren gezamenlijk maatschappelijk relevante resultaten, zoals verhalen over opiumproductie, basisonderwijs, gokken en bossen; een kinderboek dat oude verbindingen met het land verkent; en een educatieve flyer over de milieugevolgen van wapens.

Virtueel onderwijs in real-time wordt mogelijk gemaakt door het hybride klaslokaal van LUC, waarmee zinvolle samenwerking over landsgrenzen heen wordt gefaciliteerd.

Lees meer

Contact

Verbetering van de internationale architectuur van mondiaal bestuur

Het Global Governance Innovation Network (GGIN) is een samenwerking tussen LUC en het Stimson Center, een NGO die zich toelegt op het versterken van de internationale architectuur van mondiaal bestuur, met name in het licht van de aankomende Summit of the Future van de VN.

Via het Global Policy Advisory Lab (GPAL) voerden studenten onderzoek uit, leverden zij bijdragen aan de Global Governance Innovation Report 2024, en publiceerden zij een blog onder hun eigen naam.

Gezamenlijke publicatie van gegevens over moeder- en kindgezondheid in Zuid-Afrika

Levenslooppsychologen van een NGO voor geestelijke gezondheidszorg bij jonge kinderen in Alexandra Township, Zuid-Afrika, documenteren routinematig hun huisbezoeken aan kwetsbare moeders. In samenwerking met LUC en de Ububele Educational and Psychotherapy Trust worden deze organisatorische rapporten behandeld als data, waarbij gebruik wordt gemaakt van ‘wat er al is’ om extra dataverzameling te vermijden bij een populatie die zowel overvraagd als kwetsbaar is (jonge baby’s).

Studenten werken samen met de counselors om deze rapporten te analyseren, hetzij via onderzoeksclinics of als onderdeel van hun capstoneprojecten. Webposts en publicaties zijn gericht op het verkleinen van de kenniskloof in geestelijke gezondheid bij jonge kinderen in het mondiale Zuiden. Een belangrijk resultaat van dit project is gedeeld auteurschap, waarbij verschillende vormen van expertise worden erkend en gewaardeerd.

'Wij hebben meerdere samenwerkingen met universiteiten gehad die niet erg versterkend voelden; we hadden het gevoel dat we slechts een bron van data waren en dat de samenwerking vooral extractief was. Onze samenwerking met Leiden University College voelde als een echte vorm van samenwerking en participatie. Het bood voor het eerst de mogelijkheid voor niet-academische partners om op formele wijze erkend te worden als mede-kennisproducenten, onder andere via publicaties, co-publicaties en co-auteurschap.'

— Nicki Dawson, Parent-Infant Programme Manager, Ububele Educational and Psychotherapy Trust

Lees verder

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.