Leiden University College
LUC en Nederland
De maatschappelijke betrokkenheid van studenten en medewerkers van Leiden University College (LUC) reikt verder dan Den Haag. Met field courses, samenwerkingsverbanden en adviesrollen richten projecten zich op urgente kwesties zoals klimaatverandering, nepnieuws en sociale ongelijkheid.
Bijvoorbeeld: de Global Citizenship-vakken nemen onze gemengde groep Nederlandse en internationale studenten mee naar diverse locaties in Nederland.
Deze vakken variëren van veldwerk op Terschelling, in samenwerking met het Oerol Festival, tot onderzoek in Limburg en Brabant, gericht op de evolutie van riviersystemen. De projecten van LUC pakken urgente maatschappelijke vraagstukken aan, zoals nepnieuws, het vergroten van klimaatbewustzijn op Nederlandse scholen en het ontwikkelen van ‘serious games’ om sociale ongelijkheid onder de aandacht te brengen. Daarnaast leveren LUC-medewerkers actief bijdragen aan adviesraden voor ministeries en denktanks.
Verken de initiatieven op deze pagina voor een indruk van de Nederlandse projecten waar we aan werken.
Climate Casino: Een serious game voor het middelbaar beroepsonderwijs
Dit project betrekt MBO-studenten op een speelse en prikkelende manier bij klimaat- en duurzaamheidsthema’s. In samenwerking met Nederlandse MBO-instellingen en de Climate Helpdesk richt dit door NWO gefinancierde wetenschapscommunicatieproject zich op de urgente vragen van jongeren over de maatschappelijke gevolgen van klimaatverandering.
In het Climate Casino beantwoorden studenten niet alleen quizvragen over klimaatverandering, maar plaatsen ze ook inzetten met fiches. Hoe meer fiches ze inzetten bij de Climate Croupier, hoe zekerder ze zijn van hun antwoord—maar als ze het fout hebben, verliezen ze hun fiches!
Lees verder
Contact
ArtWorks4SustainableLivelihoods: Artivisme in Den Haag en op Oerol Terschelling
ArtWorks for Sustainable Livelihoods is zowel een project als een cursus die onderzoekt hoe kunst en artistieke methoden inzichten bieden in duurzaam leven en tegelijkertijd pleiten voor verandering.
Als onderdeel van de semesterlange cursus Global Citizenship verkennen studenten mens-milieu-interacties via innovatieve, participatieve, speelse en zelfreflectieve benaderingen. Ze gaan in op vragen als: Hoe gaan mensen om met hun omgeving, hoe interpreteren ze die en passen ze zich eraan aan? En hoe gebruiken ze kunst en artistieke expressie om veranderingen in deze relaties te bepleiten?
Studenten bestuderen kunstinstallaties van lokale kunstenaars in Den Haag in samenwerking met de Thesis Hub The Hague South-West. Daarnaast nemen ze deel aan een 10-daagse veldcursus over duurzame leefwijzen tijdens het Oerol Festival op Terschelling. Deze cursus maakt gebruik van “Festival Fieldwork,” een speciaal ontwikkelde methode die beginnende veldwerkervaring ondersteunt en kennisco-creatie bevordert door middel van interactieve en creatieve technieken. De resultaten van de cursus worden op creatieve wijze vastgelegd in twee magazines.
Downloads
- ArtWorks for Sustainable Livelihoods Magazine: Oerol-editie
- ArtWorks for Sustainable Livelihoods Magazine: Den Haag-editie
Internationale studenten ontwerpen natuuronderwijs voor Nederlandse middelbare scholieren
Via het Ecology Project, een service-learningcursus, verkennen studenten de geschiedenis en politiek van natuuronderwijs in Nederland. In samenwerking met IVN Leiden, de Nederlandse organisatie voor natuuronderwijs, krijgen studenten training om natuurgids te worden. Onder begeleiding van de expertise van IVN ontwerpen LUC-studenten natuuractiviteiten die zijn afgestemd op jongeren van verschillende leeftijdsgroepen in Den Haag.
Er is speciale aandacht voor de internationale schakelklas van de Johan de Witt-school in Den Haag, die bestaat uit nieuwkomers in Nederland van 12–18 jaar die nog Nederlands leren—vergelijkbaar met veel LUC-studenten. Een groot deel van het onderwijs is gericht op het verbeteren van de Nederlandse taalvaardigheid, met gebruik van IVN-lesmateriaal dat volledig in het Nederlands is.
‘De studenten gingen samen met mij en vrijwilligers van IVN naar buiten om te leren over ecologie en biodiversiteit. We keken naar de kleinste organismen in de bodem en naar welke planten zelfs in een versteende stedelijke omgeving kunnen groeien. Ook onderzochten we hoe je mensen kunt verbinden met natuurinitiatieven, en hoe je kinderen via natuuractiviteiten verliefd kunt laten worden op de natuur. Zo realiseerden ze zich dat ze zelf ook een verschil kunnen maken. Het is geen verloren zaak.’
— Sanne van Gammeren, projectleider Opgroeien en Ontwikkelen bij IVN Natuureducatie, bioloog en natuurgids bij MDT-kort (Kort Maatschappelijke Diensttijd) Natuureducatie voor studenten
Lees verder
- Artikel: Bij LUC is het Haagse Bos een klaslokaal: ‘Studenten ontpoppen zich tot Haagse natuurgidsen
- Artikel van ZonMw: 'De natuur als leermeester'