Wie zijn wij
Het Brain and Education lab is een onderzoeksgroep van het Instituut Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit Leiden en maakt deel uit van het Leiden Institute for Brain and Cognition (LIBC). Ons onderzoek richt zich op de ontwikkeling van cognitieve processen die betrokken zijn bij leren en academische vaardigheden zoals begrijpend lezen, wiskunde en ruimtelijke vaardigheden.
Hoofdonderzoekers
-
Linda: “Ik doe onderzoek in het veld van de cognitieve neurowetenschappen van de ontwikkeling. Ik ben gefascineerd door de veranderingen die ons brein ondergaat wanneer we groeien van kind, naar adolescent naar volwassene. Ik hoop ooit te begrijpen hoe deze veranderingen invloed hebben op de manier waarop we de wereld om ons heen begrijpen. Is het niet super bijzonder hoe onze hersenen het mogelijk maken om de wereld te ervaren, te dromen en te fantaseren? Om hier meer over te leren bestudeer ik hoe kinderen en adolescenten keuzes maken en hoe ze verhalen die ze lezen begrijpen.”
-
Dietsje: “Toen ik klein was wilde ik altijd detective worden. Maar in plaats daarvan werd ik wetenschapper. Gelukkig lijkt wetenschapper zijn een beetje op detective zijn. Mijn speurwerk richt zich op de wonderbaarlijke werking van de hersenen en hoe de hersenen zich ontwikkelen. Zo kijk ik naar de manier waarop kinderen, adolescenten en volwassenen leren en hoe hun leren wordt beïnvloed door de ontwikkeling van de hersenen. Ik hoop dat mijn onderzoek nieuwe inzichten zal opleveren die kinderen kunnen helpen om beter te leren.”
PhD studenten
-
Advisors: Dietsje Jolles, Marian Hickendorff en Christine Espin
Onderzoeksassistenten
Master studenten
-
Vibeke Nielsen
-
Julia Weening
-
Myrthe Vel Tromp
-
Eline Lens
-
Caroline Elkhoury
-
Dionne Dhonre
-
Maartje Pel
-
Janneke Sillen