Dietsje Jolles
Universitair hoofddocent
- Naam
- Dr. D.D. Jolles
- Telefoon
- +31 71 527 2727
- d.d.jolles@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0003-1241-1467
Dietsje Jolles is universitair hoofddocent bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden. Daarnaast is ze bestuurslid van het Leiden Institute for Brain and Cognition (LIBC). In haar onderzoek maakt Dietsje gebruik van inzichten uit de cognitieve neurowetenschappen, de ontwikkelingspsychologie en de onderwijswetenschappen om beter te begrijpen hoe mensen leren en cognitieve vaardigheden verwerven.
Meer informatie over Dietsje Jolles
Kort CV
Dietsje Jolles is Universitair Docent bij de programmagroep onderwijswetenschappen en één van de hoofdonderzoekers in het Brain & Education lab. Daarnaast is ze bestuurslid van het Leiden Institute for Brain and Cognition (LIBC)
Dietsje is in 2011 gepromoveerd aan de Universiteit Leiden met het proefschrift “The changing brain – Neurocognitive development and training of working memory”. Na haar promotie heeft ze 2,5 jaar onderzoek gedaan aan de Universiteit van Stanford, waarvoor ze een Rubicon fellowship ontving van NWO. In 2014 begon ze als universitair docent Pedagogische Wetenschappen in Leiden en van zomer 2017 tot lente 2019 heeft ze onderzoek gedaan aan de University of California in Los Angeles (UCLA). Sinds 2021 is ze één van de coördinatoren van de Earli Special Interest Group 22: Neuroscience and Education. Haar huidige onderzoek wordt gefinancierd door een Jacobs Foundation Research Fellowship (2019-2021) en een Marie Skłodowska-Curie Innovative Training Network grant (2020-2024).
Onderzoek
In haar onderzoek maakt Dietsje gebruik van inzichten uit de cognitieve neurowetenschappen, de ontwikkelingspsychologie en de onderwijswetenschappen om beter te begrijpen hoe mensen leren en cognitieve vaardigheden verwerven. Daarbij richt ze zich vooral op de late kindertijd en vroege adolescentie, een belangrijke overgangsfase in de ontwikkeling. Dietsjes onderzoek kan worden samengevat in twee hoofdonderwerpen: (1) training en transfer van fundamentele cognitieve vaardigheden, waaronder werkgeheugen, numerieke vaardigheden en ruimtelijke vaardigheden, en (2) ontwikkeling en individuele verschillen in leren, waarbij onder andere wordt gekeken naar de rol van cognitieve controle, leerstrategieën en achtergrondkennis. Deze onderwerpen worden benaderd vanuit verschillende invalshoeken en met verschillende methoden, waaronder gedragsexperimenten, interventiestudies en neuroimaging onderzoek (fMRI). Op deze manier probeert Dietsje beter zicht te krijgen op de complexe interactie tussen leren en ontwikkeling, binnen en buiten de schoolcontext.
Beurzen
- Gewaardeerd! (KNAW Pilot fonds wetenschapscommunicatie, met Brain & Education lab en Change Leiden, 2021)
- Marie Skłodowska-Curie Innovative Training Network, consortium member (2020)
- Jacobs Foundation Research Fellowship (2019)
Werkdagen
Maandag, woensdag, vrijdag
Afwisselend op dinsdag en donderdag
Universitair hoofddocent
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Pedagogische Wetenschappen
- Onderwijswetenschappen