Arnout Koornneef
Universitair docent
- Naam
- Dr. A.W. Koornneef
- Telefoon
- +31 71 527 1861
- a.w.koornneef@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0002-8250-4979
Arnout Koornneef is universitair docent bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden. Arnout probeert in zijn onderzoek met behulp van verschillende technieken (reactietijden, monitoren van oogbewegingen) te achterhalen hoe lezers een mentale representatie vormen van de inhoud van een tekst. In zijn huidige onderzoek richt Arnout zich onder andere op de kansen die moderne digitale leesapplicaties bieden om het leesproces te optimaliseren voor beginnende lezers.
Kort cv
Arnout Koornneef is sinds 2014 universitair docent bij de programmagroep Onderwijswetenschappen. Arnout promoveerde aan de Universiteit Utrecht in 2008 met een proefschrift getiteld: Eye-catching Anaphora. Vervolgens werkte hij van 2008-2012 op dezelfde universiteit als docent en onderzoeker bij het Department Moderne Talen en Nederlands. In 2012 was hij een halfjaar werkzaam als 'visiting professor' bij de Unversiteit van Florida (USA).
Onderzoek
Arnout probeert in zijn onderzoek met behulp van verschillende technieken (reactietijden, monitoren van oogbewegingen) te achterhalen hoe lezers een mentale representatie vormen van de inhoud van een tekst. In zijn huidige onderzoek richt Arnout zich onder andere op de kansen die moderne digitale leesapplicaties bieden om het leesproces te optimaliseren voor beginnende lezers.
Subsidies
NWO VENI-subsidie (2012-2016): Do older readers become incoherent readers?
Promovendi
- Astrid Kraal, Different Readers, Different Texts, Different Processes: The Effects of Reader and Text Properties on Text Processing, 2020.
- Marloes van Moort, What you read vs. what you know: A methodologically diverse approach to unraveling the neuro-cognitive architecture of text-based and knowledge-based validation processes during reading, 2022.
Universitair docent
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Pedagogische Wetenschappen
- Onderwijswetenschappen