Onderzoek
De onderzoekers van het Brain and Education Lab kijken naar de cognitieve processen en hersenmechanismen die belangrijk zijn voor leren en schoolprestaties in kinderen, adolescenten en volwassenen. De onderzoekers maken gebruik van theorieën en methoden uit de ontwikkelingspsychologie, de onderwijswetenschappen en de cognitieve neurowetenschappen.
In ons onderzoek staan de volgende thema’s centraal:
Hoe kunnen de hersenen het beste leren? Wat gebeurt er als je een foutje maakt tijdens het leren? En gebruiken kinderen, tieners en volwassenen andere leerstrategieën? Dit zijn vragen die worden onderzocht door onderzoekers van het Brain and Education lab.
Over het maken van fouten maakten we samen met Change Leiden, wetenschapsmuseum Corpus en Public Cinema een filmpje:
Deze video kan niet worden getoond omdat u geen cookies heeft geaccepteerd.
Verlaat onze website om deze video te bekijken.Verder zijn we nieuwsgierig naar nieuwsgierigheid. Ben jij ook altijd zo nieuwsgierig? Dat is heel goed, want nieuwsgierigheid zorgt ervoor dat je goed kunt leren en steeds nieuwe dingen blijft ontdekken. Maar hoe werkt dat dan? En wat moet je doen als je iets moet leren waar je helemaal niet nieuwsgierig naar bent? Hier maakten we samen met Change Leiden, wetenschapsmuseum Corpus en Public Cinema een filmpje over:
Deze video kan niet worden getoond omdat u geen cookies heeft geaccepteerd.
Verlaat onze website om deze video te bekijken.Wil je meer lezen over nieuwsgierigheid? Kijk dan op de website van Corpus Kids Academy.
Het Brain and Education Lab onderzoekt hoe de zogenaamde ‘executieve functies’ zich ontwikkelen. Executieve functies helpen bij het uitvoeren van complexe taken, zoals het plannen van je huiswerk, het afmaken van opdrachten en het beheersen van emoties en frustraties. Ze zijn dus heel belangrijk voor leren op school. In ons onderzoek hebben we gekeken of het mogelijk is om executieve functies te trainen. We vonden dat kinderen een stuk beter werden in de taakjes die ze oefenden. Maar of de training ook positieve effecten had op hun dagelijks leven is nog maar de vraag…
Over de training van executieve functies, ook vaak ‘braintraining’ genoemd, schreven we een artikel voor Frontiers for Young Minds. Daarnaast maakten we samen met de Jacobs Foundation en wetenschapscommunicator Pia Viviani een filmpje over braintraining.
Ook was Dietsje te gast in de podcastserie Breingeheim om te praten over het trainen van je brein en werd zij geïnterviewd voor BSL Media & Learning.
In ons onderzoek richten we ons op één van de meest opwindende fasen in de ontwikkeling van kinderen: de overgang van de late kindertijd naar de vroege adolescentie. In deze periode gebeurt er ontzettend veel. Door de puberteit veranderen er dingen in het lichaam, in de hersenen, en in het gedrag van kinderen. Bovendien verandert er van alles in de sociale omgeving van kinderen en op school: kinderen gaan van de basisschool naar de middelbare school en krijgen meer verantwoordelijkheden. Wat betekenen al die veranderingen voor kinderen en zijn er verschillen tussen kinderen in de manier waarop ze hier mee omgaan?
Ook zijn we benieuwd naar de interactie tussen emoties en cognitieve controle in deze periode. Samen met Change Leiden, wetenschapsmuseum Corpus en Public Cinema maakten we daar een filmpje over:
Deze video kan niet worden getoond omdat u geen cookies heeft geaccepteerd.
Verlaat onze website om deze video te bekijken.De kranten stonden er de afgelopen jaren bol van: jongeren lezen steeds minder. Waarom is dat? Hoe komt het dat adolescenten minder gemotiveerd zijn om te lezen dan kinderen? En waarom is dat eigenlijk erg?
In het onderzoek van het Brain and Education Lab kijken we naar de cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden die nodig zijn om te begrijpen wat je leest. Tegelijkertijd willen we ook weten hoe lezen bijdraagt aan de ontwikkeling van deze vaardigheden. Wist je dat lezen heel belangrijk is voor de ontwikkeling van je brein? Lees hierover in dit artikel voor Linda.nl.
Is het mogelijk om ruimtelijke vaardigheden te trainen? Of moet je het maar accepteren dat je altijd de weg kwijtraakt en je de handleiding van de IKEA kast na 3x lezen nog steeds niet begrijpt? En hoe zit het met leren rekenen? Waarom hebben sommige kinderen hier meer moeite mee dan anderen? Heeft dat te maken met een zogenaamde ‘wiskundeknobbel’?
We kunnen alvast één ding verklappen. De wiskundeknobbel bestaat niet. Sommige kinderen kunnen wat sneller leren rekenen dan anderen. Dat komt deels door hun genen en deels door wat ze al eerder hebben geleerd. Maar niet door een knobbel in hun brein. Lees meer over de zogenaamde wiskundeknobbel in dit artikel in Quest of in dit artikel in het Leiden Science Magazine.