Logo Universiteit Leiden.

nl en

Versterken begrijpend lezen

Wat zijn effectieve activiteiten op het gebied van begrijpend lezen en hoe komen de laatste inzichten bij jou in de klas? Welke handvatten zijn effectief? Is onderstrepen van de tekst achterhaald?

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de beheersing van basisvaardigheden door leerlingen lang niet altijd voldoende is. In Nederland bieden we begrijpend lezen als apart vak aan, dit is eigenlijk bijzonder, geschiedenis is ook begrijpend lezen. 

Met onze interactieve webinar bieden we je een menukaart aan van didactische aanpakken waarmee je je lessen kunt versterken. Deze menukaart bestaat uit een set bouwstenen en een kwaliteitswaaier gebaseerd op onderzoek uit 2023, waarmee je het leesonderwijs samen naar een hoger niveau tilt. Motivatie, interactie, functionaliteit, transfer en integratie vormen daarbij de rode draad. Met een geïntegreerd taalplan ontwerp je een doorgaande lijn voor taalsterke kinderen voor je hele school.

Werkvorm

We bieden de training aan in de vorm van een gratis webinar van 1,5 uur. Bij niet afmelden berekenen we een onkostenvergoeding van 25 euro. We verwachten de afmelding 24 uur van tevoren.

Datum

Dinsdag 14 januari 2025 van 15.30 uur tot 17 uur.

Aanmelden

Aanmelden is mogelijk via het aanmeldformulier. Het minimum aantal deelnemers is 5.

Vervolg

Op aanvraag bieden we drie vervolgsessies aan, met de volgende thema's: geïntegreerd lesgeven bij begrijpend lezen; een menukaart van activerende didactische werkvormen; leesplezier en leren leren bij begrijpend lezen. Belangstelling hiervoor kan kenbaar gemaakt worden in het webinar van 14 januari 2025. De data van de vervolgsessies stemmen we met u af.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.