PhD-project
Werken met leerkrachtdashboards: De invloed van de kennis en vaardigheden van leraren op handelen met dashboards in het onderwijs
Welke basiskenmerken en vaardigheden en kennis beïnvloeden het gebruik van en acties gebaseerd op realtime leerlinggegevens gepresenteerd op een leerkrachtdashboard in het basisonderwijs?
- Looptijd
- 2022 - 2026
- Contact
- Manel van Kessel
- Financiering
- Kennisnet
Het gebruik van adaptieve leermiddelen (ALT) in het onderwijs groeit enorm. Adaptieve leermiddelen worden gebruikt om gegevens te verzamelen en deze gegevens te analyseren door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie en leertechnologie. De verzamelde gegevens worden gebruikt om de leraar of de leerling te informeren over het leerproces van de leerling. Zo kunnen de verzamelde gegevens van de adaptieve leermiddelen bepalen welke opdracht een leerling als volgende zal maken, gebaseerd op hoe de leerling presteerde bij eerdere opdrachten. De verzamelde gegevens kunnen ook tegelijkertijd aan leraren worden doorgegeven, die op hun beurt het onderwijs kunnen aanpassen. Deze presentatie van leerling-data wordt weergegeven in de vorm van een leerkrachtdashboard. Dit onderzoek heeft als doel om het gebruik van dashboards door leraren te verkennen en te verklaren en te relateren aan diverse leraarkenmerken.
Er is weinig onderzoek gedaan naar hoe leerkrachtdashboards door leraren worden gebruikt. Het onderzoek dat is uitgevoerd, toont aan dat er veel variatie is tussen leraren wanneer ze een dashboard gebruiken, voor, tijdens of na de les. Eerder onderzoek onderzocht of bepaalde kenmerken van leraren invloed hebben op het gebruik van leerkrachtdashboards. Kenmerken zoals leeftijd, geslacht, aantal jaren onderwijservaring, zelfeffectiviteit en ervaring met adaptieve leermiddelen (het aantal jaren ervaring met een specifieke technologie) kunnen hierin worden onderzocht. Echter kan ook gehypothetiseerd worden dat meer complexe eigenschappen van leraren, zoals vaardigheden, ook van grote invloed zijn op het gebruik van de dashboards.
Dit promotieonderzoek gaat dieper in op dit vraagstuk en beoogt deze complexe leraarkenmerken te begrijpen. Ook wordt gekeken hoe basiskenmerken en complexe leraarkenmerken van invloed zijn op het gebruik van leerkrachtdashboards in het basisonderwijs. Dit onderzoek biedt een uitgebreid begrip van de diverse manieren waarop leerkrachtdashboards in het onderwijs worden gebruikt.
Lees de volledige onderzoeksbeschrijving (in het Engels).