Nieuws
-
Skateboarden bij natuurkunde: onderzoek naar interesses van jongeren 03 april 2018
Jongeren hebben vaak veel en uiteenlopende interesses. In een drietal projecten bij het ICLON van de Universiteit Leiden kijken onderzoekers naar welk...
-
Chinese en Nederlandse leraren Engels staan verschillend tegenover Engelstalige culturen 17 november 2017
Leraren Engels in China en Nederland hebben verschillende beelden en verwachtingen van zichzelf in relatie tot de Engelse en Amerikaanse cultuur. Dit ...
-
Interesse: een complex begrip in het onderwijs 28 september 2017
Leren gaat het makkelijkst vanuit interesse. Maar die interesse is vaak meervoudig, en waaiert diverse kanten uit, stelt Sanne Akkerman, hoogleraar On...
-
Hoe behoud je oudere leraren voor het voortgezet onderwijs? 15 september 2017
Ontevreden oudere leraren stoppen regelmatig met lesgeven voordat zij de pensioenleeftijd hebben bereikt. In haar proefschrift pleit promovenda Ietje ...
-
Wat bepaalt de motivatie voor het beroep van leraar? 01 september 2017
De motivatie van studenten van lerarenopleidingen voor het beroep van leraar is afhankelijk van diverse factoren. Lerarenopleidingen kunnen de betrokk...
-
Universiteit Leiden ruim vertegenwoordigd bij finale Museumeducatie Prijs 2017 12 juli 2017
Het project Verwonderpaspoort maakt kans op de Museumeducatie Prijs 2017 in de categorie ‘best lopende project’. De Universiteit Leiden is met 4 partn...
-
Onderzoekend leren: vanaf de basisschool 29 juni 2017
De Universiteit Leiden stimuleert Wetenschap & Technologie op basisscholen door kinderen te leren om zelf onderzoek te doen.
-
20 jaar Lorentz Center: ideeën ontwikkelen in een wetenschappelijke bubbel 27 juni 2017
Het twintigjarig bestaan van het Lorentz Center werd op 28 juni 2017 gevierd met de opening van een tentoonstelling in de Oude UB door de Leidse burge...
-
Denkgereedschap voor het moeras 13 juni 2017
Fred Janssen vraagt zich af hoe je leerlingen en studenten kunt leren om grip te krijgen op complexe ‘moerassituaties’. Hij vertelt erover ter gelegen...
-
Blended learning wordt niet effectief ingezet 09 december 2016
Forse ICT-investeringen om het onderwijs te vernieuwen, leveren bijzonder weinig op voor het studiesucces van studenten. Dit blijkt uit het proefschri...
-
Leraren weten wat ze nodig hebben om goed les te blijven geven 23 juni 2016
Veelal bedenken anderen wat leraren moeten leren. Hierbij lijkt de veronderstelling dat leraren dit zelf niet goed kunnen bepalen. Het tegendeel is wa...
-
Promotie: Componenten van groepsopdrachten in het hoger onderwijs 13 juni 2016
Miranda de Hei verdedigde op 5 juli haar proefschrift 'Collaborative learning in higher education: Design, implementation and evaluation of group lear...
-
Prijzenregen voor junior onderzoekers 06 juni 2016
Basisschoolleerlingen deden een eigen onderzoek, schreven een werkstuk en kwamen naar Leiden voor de afsluiting van het traject onderzoekend leren.
-
Verwonderpaspoort opent poorten 04 april 2016
Met heel Leiden als festivalterrein leidt een expeditie door de Hortus botanicus Leiden tot verwondering bij leerkrachten.
-
In de spotlights... 01 februari 2016
In deze rubriek zetten wij telkens een aantal gastlesdocenten en/of gastlessen in de spotlights. Dit keer is dat onze nieuwste gastlesdocent, dr. Mark...