‘Ik mis de boeken en materialen uit mijn werkkamer’
In een week tijd moesten docenten hun vakken omvormen tot online onderwijs. Een enorme uitdaging, want remote teaching was bij de Universiteit Leiden zeker nog geen gemeengoed. Hoogleraar Koreastudies Remco Breuker merkte vooral dat alles online doen veel meer tijd kost. ‘Ik heb gemerkt dat studenten ontzettend meeleven en graag tot steun zijn.’
Dit artikel is onderdeel van een serie waarin onze docenten vertellen hoe zij de switch naar online onderwijs hebben gemaakt.
Remco Breuker is hoogleraar Koreastudies. Dit semester geeft hij Moderne Koreaanse Geschiedenis aan eerstejaarsstudenten, het scriptieseminar voor de derdejaars bachelorstudenten, het mastervak Human Rights Discourses on North Korea, Honours Class - The Case of North Korea, de honours class ‘The Case of North Korea’ en drie colleges in de reeks Imperia in Azië.
‘Hoorcolleges, werkgroepen, toetsing en de begeleiding van studenten: ik moest praktisch alle onderwijsvormen naar online omzetten. Ik heb de toetsing aangepast: in plaats van presentaties moeten studenten nu gezamenlijke feedback geven op elkaars papers. Hoorcolleges heb ik omgezet naar kortere videocolleges en podcasts. Het college dat ik met een voormalig Noord-Koreaanse collega geef, is nog steeds een uitdaging omdat ik zijn aandeel normaliter live tolk. Dat blijkt niet goed te gaan via internet. Voor de rest is het veel zoeken, veel met de studenten overleggen en luisteren naar hun suggesties. Ik heb gemerkt dat de studenten ontzettend meeleven en mij als docent graag tot steun zijn.’
Technische kwaliteit waarborgen
‘Ik heb al wat ervaring met online college geven, ik maakte bijvoorbeeld al podcasts. Maar het kost veel meer tijd dan een gewoon college voorbereiden. Daarnaast heb je thuis ook niet alles tot je beschikking: een stoel waarop je een halve dag kunt zitten bijvoorbeeld, of goede apparatuur. Het was wat dat betreft fijn geweest als je van de universiteit pakketten kon krijgen of lenen met apparatuur zoals microfoons en webcams, om te zorgen dat in ieder geval de technische kwaliteit van de online colleges goed is.’
Contact is groot deel van onderwijs
‘Ik denk dat het onderwijsniveau daalt door deze situatie. Onderwijs is voor een groot deel contact en dat laat zich vooralsnog niet vervangen door een scherm. Wellicht wel als we echt virtual reality onderwijs hebben, maar daar zijn we nog niet. Ik vind het lastig, maar wel belangrijk om daarover eerlijk te zijn naar de studenten. Ik denk dat in het wetenschappelijk onderwijs een brede discussie gevoerd moet gaan worden of dit semester wel mee zou moeten tellen, of dat we de minister dringend moeten vragen om een extra semester voor studenten te helpen garanderen.’
Remco’s tip voor collega-docenten
‘Ik raad mijn collega's aan om open kaart te spelen met de studenten over moeilijke punten, en het toe te geven als iets niet lukt. Verder: sport zoveel als je kunt. En accepteer dat dit niet een romantische periode is waarin je lekker op je eigen werkplek thuis drie boeken zult afschrijven omdat de universiteit als fysieke werkplek gesloten is. Geef studenten de ruimte om het over wat anders te hebben dan college en studie: we hebben immers geen idee van de uitdagingen waarmee individuele studenten nu worden geconfronteerd. Thuiswerken is echt inspannender dan naar de universiteit blijven gaan, en dat geldt zeker ook voor studenten. En vooral: zoek je collega's op, ook/zeker diegenen met wie je nu niet hoeft samen te werken. Houd contact.’
Boeken uit mijn werkkamer
‘Iedereen doet zijn best om alles beschikbaar te maken, zoals bijvoorbeeld de UB die studenten en staf op allerlei manieren toegang te blijven geven tot niet-digitale materialen. Dat is erg fijn natuurlijk. Toch ben ik voor mijn onderwijs en zeker voor mijn onderzoek ook echt afhankelijk van mijn eigen boeken en bronnen die in mijn werkkamer liggen. Ik ontwerp collegereeksen en vakken wel schematisch, maar werk van daaruit voor een deel ook intuïtief verder, omdat je je eigen werkmateriaal goed kent. Dat kan ik thuis nu niet repliceren.’
Nooit anderhalf uur stil
‘Daarnaast is het lastig om colleges te doen of op te nemen als je in een huis met je gezin zit. Mijn vrouw moet ook werken en de kinderen volgen hun lessen van school, waardoor anderhalf uur stilte om een video op te nemen onmogelijk is. Behalve 's nachts dan, maar dan heb je slecht licht en een bleek, vermoeid gezicht – ik spreek uit ervaring! Ik heb wel gemerkt dat het nog belangrijker is om fysiek bezig te blijven. Ik probeer elke dag een tot twee uur te sporten, maar ook dat is af en toe lastig plannen. Ik ben namelijk echt meer tijd kwijt aan onderwijs, vergaderingen, dingen regelen: alles online kost gewoon meer tijd.’