‘Een goede relatie is het belangrijkste wapen van een docent’
Tijdens de opening van het academisch jaar wordt traditiegetrouw de LUS Onderwijsprijs uitgereikt aan de beste docent op de universiteit. Maak kennis met de genomineerden. Deze week: Christine Espin.
Of ze nu rebelse Amerikaanse pubers, kritische leerkrachten of Leidse studenten pedagogiek voor zich heeft. Met humor en verrassende acties probeert orthopedagoog Christine Espin haar studenten klaar te stomen en dat wordt gewaardeerd. Studenten nomineerden haar voor de LUS Onderwijsprijs.
Wat is uw reactie op de nominatie?
‘Ik was stomverbaasd. Een student feliciteerde me en ik dacht dat ze een verjaardag bedoelde. Het betekent heel veel dat de nominatie van mijn studenten kwam want dat is de grootste eer die je als docent kunt krijgen.’
Hoe heeft u zich als docent ontwikkeld?
‘Ik begon op een Amerikaanse middelbare school in Maryland en gaf les aan kinderen met leer-en gedragsproblemen. Sommige jongeren daar gebruikten drugs en droegen wapens. Ik leerde dat een goede relatie met je scholieren of studenten het belangrijkste wapen is van een docent of orthopedagoog. Via zo’n band kun je de scholieren of studenten beter bereiken en gaan zij beter leren.
‘Eenmaal aan de universiteit moest ik weer leren hoe je onderwijs geeft aan studenten. Op mijn 29e gaf ik een van mijn eerste colleges, aan ervaren leerkrachten van veertig jaar en ouder. Na de eerste les zei een student: I hate the way you teach. Volgens hem gaf ik teveel directe instructie. Thuis heb ik eerst flink gehuild. Maar ik realiseerde ik me ook dat ik naar hem moest luisteren. Want ik wist dat studenten vooral leren en onthouden wanneer ze actief zijn. Toen begon ik meer opdrachten in de colleges op te nemen ging het een stuk beter. Sindsdien bestaan mijn colleges altijd een combinatie van discussies, opdrachten en instructies.’
Kunt u voorbeelden geven?
‘Voor het college Assessment en diagnostiek moest ik aan 300 studenten het concept ‘standaard meetfout’ uitleggen. Je kunt wel de uitslag van één toets weten, maar dat geeft niet automatisch iemands gemiddelde niveau weer. Toen heb ik tien studenten bierviltjes laten gooien en zei tegen degene die de eerste keer het verst gooide: jij bent de beste. De studenten beseften toen extra goed dat je niet op één resultaat precies beoordeeld kunt worden.
‘Voor de uitleg van het concept validiteit, maakte ik gebruik van mijn ervaring in taekwondo. Ik nam planken mee van uiteenlopende dikte en vroeg mijn studenten: Als elke plank een ‘toets’ is, welke ‘toets’ geeft de meest valide score van jouw taekwondovaardigheid? Dat leidde tot een discussie over de betekenis van validiteit. Daarna gingen ze ook daadwerkelijk zelf proberen een plank te breken. Studenten doen enthousiast mee bij dit soort oefeningen en als ik ze jaren later tegenkom beginnen ze direct weer over dat college.’
Hoe innovatief zijn uw colleges?
‘Als iets niet werkt ben ik constant op zoek hoe ik het beter kan doen. Zo merkte ik dat lang niet alle studenten bleven voor de review – een samenvatting van het college na de pauze. Verplichten en straf werkt vaak niet goed, maar een ingebouwde beloning wél. Nu geef ik tijdens de review vaak voorbeeldvragen van tentamens en kunnen studenten via het online forum Kahoot antwoorden geven. De opkomst is een stuk hoger geworden. Nieuwe methoden zoals Kahoot leer ik meestal van mijn studenten. Ze moeten zelf ook presentaties geven en dat is voor ons allemaal leerzaam. Zij leren presenteren en ik leer de laatste technologieën van hen.’
Wat zou doen u met de prijs van 25.000 euro?
‘Die zou ik gebruiken voor een project waar ik nu mee bezig ben: het onderwijs aan de universiteit verbeteren voor studenten met beperkingen zoals dyslexie, adhd, autisme. Die verbeteringen zijn zeer waarschijnlijk niet alleen goed voor studenten met beperkingen, maar zullen voor iedereen beter uitpakken.’
Waarom moet de jury voor u kiezen?
‘Op dit niveau zijn alle genomineerden (de overige twee zijn Florian Schneider en Thijs Porck, red.) natuurlijk goed. Wat ik wel kan zeggen is dit: als een leerkracht of orthopedagoog kun je veel invloed hebben in het leven van scholieren of studenten. Zowel voor de universiteit, middelbare school als de basisschool. Als student zat ik vroeger te dubben: zal ik promovendus worden of docent op een middelbare school? Mijn promotor zei toen tegen mij: Chris, als je lesgeeft op een school kun je ieder jaar dertig leerlingen beïnvloeden. Als je promoveert en toekomstige docenten en orthopedagogen onderwijst is je impact nog veel groter. Want al jouw studenten gaan ook les geven en zo kun je honderden kinderen per jaar beïnvloeden. Verspeel niet die kans om invloed te hebben.’
Over de LUS Onderwijsprijs
De LUS Onderwijsprijs is een initiatief van het Leids Universitair Studentenplatform. Jaarlijks eren zij een universitair docent die zich ‘bijzonder verdienstelijk’ heeft gemaakt op het gebied van onderwijs. Alle studenten van de Universiteit Leiden kunnen een docent voordragen. Uiteindelijk bezoekt het LUS enkele colleges van de voorgedragen docenten, waarna zij drie finalisten kiezen. Daarbij let het LUS onder meer op onderwijsinnovatie, interactie met studenten en in hoeverre de docent in staat is zijn of haar onderwijs blijvend te verbeteren. Dit jaar zijn de genomineerden Thijs Porck (Geesteswetenschappen), Florian Schneider (Geesteswetenschappen) en Christine Espin (Sociale Wetenschappen). De winnaar krijgt een plek in de Leiden Teachers Academy en een beurs van 25.000 euro, te besteden aan onderwijsprojecten