Simone Vogelaar
Universitair docent
- Naam
- Dr. S. Vogelaar
- Telefoon
- +31 71 527 3830
- s.vogelaar@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0001-5603-5470
Simone Vogelaar werkt als universitair docent bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden.
Meer informatie over Simone Vogelaar
Korte CV
Simone Vogelaar rondde in 2017 de research master Developmental Psychology in combinatie met de master Child and Adolescent Psychology af bij Universiteit Leiden. Vervolgens is ze gestart aan haar promotietraject, waarin ze de effecten van het onderwijzen van adolescenten over stress op middelbare scholen onderzocht.
Onderzoek
Simone focust zich in haar onderzoek op stress bij jongeren. Zij is vooral geïnteresseerd in de effecten van educatie over stress, bijvoorbeeld via een psychoeducatief lespakket of een VR app over stress.
Beurzen
- 2019 Onderwijs Netwerk Zuid-Holland (€2385; hoofdaanvrager), nascholing voor docenten over een psychoeducatief lespakket over de stress, de Stress Lessen
- 2019 Onderwijsinnovatiesubsidie (€50.652; i.s.m. Prof. Dr. Nadira Saab en dr. Ineke van der Ham): StressLess met behulp van Virtual Reality
Werkdagen
Maandag t/m vrijdag
Universitair docent
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Pedagogische Wetenschappen
- Leer/Gedragsproblemen in het onderwijs
- Vogelaar S. (6 februari 2024), Maneuvering through a world of stressors: adolescents' experience of stress, the effectiveness of a psychoeducational program about stress, and the self-perceived need for additional support (Dissertatie. Institute of Psychology, Faculty of Social and Behavioural Sciences, Leiden University). Promotor(en) en copromotor(en): Westenberg P.M. & Saab N., Miers A.C.
- Vogelaar S., Miers A.C., Saab N., Loon A.W.G. van, Creemers H.E., Asscher J.J. & Westenberg P.M. (2023), Self-reported stressors in early adolescence: the role of educational track and ethnic background, Journal of Early Adolescence : 1-24.
- van Loon A.W.G., Creemers H.E., Vogelaar S., Saab N., Miers A.C., Westenberg P.M. & Asscher J.J. (2022), Trajectories of adolescent perceived stress and symptoms of depression and anxiety during the COVID-19 pandemic, Scientific Reports 12: 15957.
- Loon A.W.G. van, Creemers H.E., Vogelaar S., Miers A.C., Saab N., Westenberg P.M. & Asscher J.J. (2021), Prepandemic risk factors of COVID-19-related concerns in adolescents during the COVID-19 pandemic, Journal of Research on Adolescence 31(3): 531-545.
- Loon A.W.G. van, Creemers H.E., Okorn A., Vogelaar S., Miers A.C., Saab N., Westenberg P.M. & Asscher J.J. (2021), The effects of school-based interventions on physiological stress in adolescents: a meta-analysis, Stress and Health : 1-23.
- Loon A.W.G. van, Creemers H.E., Beumer W.Y., Okorn A., Vogelaar S., Saab N., Miers A.C., Westenberg P.M. & Asscher J.J. (2020), Can schools reduce adolescent psychological stress? A multilevel meta-analysis of the effectiveness of school-based intervention programs, Journal of Youth and Adolescence 49: 1127–1145.
- Loon A.W.G. van, Creemers H.E., Vogelaar S., Saab N., Miers A.C., Westenberg P.M. & Asscher J.J. (2019), The effectiveness of school-based skills-training programs promoting mental health in adolescents: A study protocol for a randomized controlled study, BMC Public Health 19: e712.
- Veerbeek J., Hessels M.G.P., Vogelaar S. & Resing W.C.M. (2017), Pretest versus no pretest: An investigation into the problem-solving processes in a dynamic testing context, Journal of Cognitive Education and Psychology 16(3): 260-280.