Anne Miers
Universitair hoofddocent
- Naam
- Dr. A.C. Miers
- Telefoon
- +31 71 527 3688
- acmiers@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0001-5077-4731
Anne Miers is Universitair Hoofddocent in ontwikkelingspsychopathologie bij de afdeling Ontwikkelings-en-Onderwijspsychologie van het Instituut Psychologie aan de Universiteit Leiden.
Meer informatie over Anne Miers
Leiden Psychology Blog
Nieuws
Anne Miers is Universitair Hoofddocent in ontwikkelingspsychopathologie bij de afdeling Ontwikkelings-en-Onderwijspsychologie van het Instituut Psychologie aan de Universiteit Leiden.
Miers behaalde haar Bachelor Psychologie in 2001 aan de University College London. Tussen 2001 en 2003 werkte ze als kwantitatief onderzoekster bij een hoogstaand onderzoeksbureau, The National Centre for Social Research (NatCen), in Londen. Bij NatCen werkte ze aan grote longitudinale studies, waaronder de Millenium Cohort Study (MCS). Hierna volgde ze de master Child Development aan het Institute of Education, Londen, die ze in 2004 cum laude afrondde. Na het behalen van haar MSc verhuisde ze naar Nederland waar zij is gepromoveerd aan de Universiteit Leiden (2010). Haar promotieproject is getiteld: 'Bias or Reality? Negative perceptions of ambiguous social cues, social performance and physical arousal in socially anxious youth'.
Miers is gepromoveerd op de Social Anxiety and Normal Development Study (SAND). Dit project werd onder de begeleiding van Prof. P. M. Westenberg en dr. A. W. Blöte uitgevoerd tussen 2005 en 2010. Het is een unieke en grote longitudinale studie naar sociale angst bij kinderen en adolescenten. Tijdens haar promotieproject richtte Anne zich op verschillende negatieve gedachten bij sociaal angstige adolescenten en onderzocht of deze gedachten op waarheid zijn gebaseerd.
Tijdens haar post-doctoraal project heeft Miers gekeken naar zowel de interpersoonlijke als de intrapersoonlijke factoren die een rol zouden spelen bij de ontwikkeling van ernstige sociale angst, en heeft zich hierbij gefocust op de longitudinale gegevens van de SAND studie. Hiervoor maakte Miers gebruik van complexe statistische technieken zoals 'Latent Class Growth Modelling'.
Onderzoek
In haar huidig onderzoek richt Miers zich op het uitvinden van nieuwe interventie technieken om het niveau van sociale angst bij tieners te doen verminderen. Ze kijkt naar de rol van leeftijdsgenoten in dit proces. Het verbeteren van interventies voor sociale angst bij jongeren is van groot belang en Miers wil hier aan bijdragen. Bijvoorbeeld door te onderzoeken welke technieken de angst het meest doen verminderen, zoals in het 'micro-trial' project wordt onderzocht, in samenwerking met TNO, UvA, en RU. Daarnaast is ze geïnteresseerd in nieuwe manieren om de aard van psychopathologie te onderzoeken, bijvoorbeeld door network analysis en experience sampling methodology (ESM).
Onderwijs
- Coördinator Clinical Child and Adolescent Psychology
- Coördinator Advanced Child and Adolescent Psychiatry
- Begeleiding van professionele- en onderzoekmaster studentscripties
- Begeleiding van professionele- en onderzoekmaster studentstages
Beurzen
- 2019 “Sociaal-angstige jongeren in de spotlight: PoPPSaY! project.” (€12,500). Stichting Praesidium Libertatis I/Universiteit Leiden. Principal Investigator.
- 2016 ZonMw-NWO, Programma 'Effectief werken in de jeugdsector'. TNO en partners (€27,848)
- 2010 NWO, FES-Leren Programma 4: De lerende adolescent: Kiezen, beslissen en sociale cognitie. co-aanvrager (€ 75,000)
Prijzen
- 2019 Prijs Early Career Researcher Award, runner up: International Society for Affective Disorders, Institute of Psychiatry, King’s College London.
- 2010 Prijs voor promovendi met het beste artikel in een internationaal wetenschappelijk tijdschrift (2009-2010) Universiteit Leiden
- 2004 Prakesh De Silva 1st Prize awarded by Convocation Trust for MSc, IOE, University of London
Begeleiding promovendi
- S. L. M. Jakobsson Mansson, 'Trial of blended care intervention in treating adolescents with social anxiety disorder', 2017 - present.
- S. Vogelaar, Nederlandse Wetenschap Agenda (NWA) project 'Verbinding onderwijs-jeugdzorg', gestart april 2018.
Registraties
- Nieuwe inzichten ondersteunen leraren én leerlingen
- Basiskwalificatie Onderwijs (BKO)
- Association for Psychological Science
- International Society of Affective Disorders
Handige links
LinkedIn profiel
Twitter
Research Gate profiel
Google scholar
Universitair hoofddocent
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Psychologie
- Ontwikkelings- & Onderwijspsychologie