Julia Cramer
Universitair docent
- Naam
- Dr.ir. J. Cramer
- Telefoon
- +31 71 527 2727
- j.cramer@biology.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0002-4756-0043

Julia Cramer is universitair docent ‘Quantum & Society’ bij de afdeling Science Communication and Society bij het Institute of Biology Leiden (IBL) en bij het Leids Instituut voor Onderzoek in de Natuurkunde (LION). Julia's onderzoek richt zich op de impact van quantumtechnologie op de maatschappij, vanuit een wetenschapscommunicatieperspectief.
Meer informatie over Julia Cramer
Nieuws
Zie ook
-
Julia Cramer in NRC: 'Mijn doel is om quantum meer in de samenleving te plaatsen.'
-
Artikel over het Leidse Tutorprogramma in weekblad Mare
-
New Scientist over het Gala van Quantum en Samenleving 2024
-
Julia Cramer over vrouwen in de wetenschap bij NPO Radio 1
-
Communiceren over de impact van quantumtechnologie is cruciaal (in English)
-
Quantum is voor iedereen. Julia Cramer in New Scientist
Promovendi
Postdocs
Universitair docent
- Wiskunde en Natuurwetenschappen
- Leiden Instituut Onderzoek Natuurkunde
- LION - Quantum Matter & Optics
Universitair docent
- Wiskunde en Natuurwetenschappen
- Instituut Biologie Leiden
- IBL SCS
- Merbel A.E. van de, Peer J., Willems S.J.W. & Cramer J. (2024), ‘Quantum technology will change my life.’ Citizens’ attitudes and knowledge of quantum science and technology, Journal of Physics Communications 8: 075005.
- Cramer J., Yazilitas D., Bruynzeel A.B., Romp S., Smeets I. & Bruyckere P. De (2024), The effect of tutoring primary school pupils by university students on STEM interest: a pre-registered randomised controlled trial, Cogent Education 11(1): 2408834 .
- Meinsma A.L., Kristensen S.W., Reijnierse W.G., Smeets I. & Cramer J. (2023), Is everything quantum ‘spooky and weird’?: An exploration of popular communication about quantum science and technology in TEDx talks, Quantum Science and Technology 8(3): 035004.
- Cramer J., Feng L. & Mans U. (2023), Lessons from AI: communication. [white paper].
- Cramer J., Feng L. & Mans U. (2023), Lessons from AI: communication. [white paper].
- Bruijnzeel A.B., Yazilitas D., Smeets I., Bruyckere P. de & Cramer J. (2022), How diverse is diversity? : An exploration of references to diversity in the recent literature in STEM higher education, European Journal of Stem Education 7(1): 12.
- Rodrigues Dos Santos Russo P., Bergsvik R., Cramer J., Kerkhoven A. & Oever S. van den (2022), Public engagement at research institutes in the Netherlands: fertile territory or terra nullius?. In: Entradas M. & Bauer M.W. (red.), Public communication of research universities. London: Routledge. 1-15.
- Feenstra L., Cramer J. & Logman P.S.W.M. (2021), A Lego® Mach–Zehnder interferometer with an Arduino detector, Physics Education 56(2): 023004.
- Kristensen S.W., Cramer J., McCollam A., Reijnierse W.G. & Smeets I. (2021), The matter of complex anti-matter: the portrayal and framing of physics in Dutch newspapers, Journal of Science Communication 20(7): A02.
- Moraga Calderon T.S., Buisman H.P. & Cramer J. (2020), The relevance of learning quantum physics from the perspective of the secondary school student: A case study , European Journal of Science and Mathematics Education 8(1): 32-50.
- Grimmon A.S., Cramer J., Yazilitas D., Smeets I. & De Bruyckere P. (2020), Interest in STEM among children with a low socio-economic status: Further support for the STEM-CIS-instrument through the adapted Dutch STEM-LIT measuring instrument, Cogent Education 7(1): 1745541.
- Cramer J., De Bruyckere P., Bruynzeel A., Yazilitas D. & Smeets I., Het Leidse tutorprogramma (Leiden University). [webartikel].
- Dam S.B. van, Cramer J., Taminiau T.H. & Hanson R. (2019), Multipartite entanglement generation and contextuality tests using non-destructive three-qubit parity measurements, Physical Review Letters 123(5): 050401.
- Cramer J., Grimmon A., De Bruyckere P. & Yazilitas D. (2019), "Wetenschappers die vinden zeg maar alles uit” Hoe maken we de bètawetenschappen bereikbaar en interessant voor kinderen op scholen in krachtwijken?, Nederlands Tijdschrift voor Natuurkunde 85(12): 12-15.
- Cramer J., Russo P. & Sarperi S. (2018), Wat moet ik met het publiek? De houding van senior academici in de natuur- en sterrenkunde tegenover outreachactiviteiten, Nederlands Tijdschrift voor Natuurkunde 84(4): 124-126.
- Kalb N., Cramer J., Twitchen D.J., Markham M., Hanson R. & Taminiau T.H. (2016), Experimental creation of quantum Zeno subspaces by repeated multi-spin projections in diamond, Nature Communications 7: 13111.
- Cramer J., Kalb N., Rol M.A., Hensen B., Blok M.S., Markham M., Twitchen D.J., Hanson R. & Taminiau T.H. (2016), Repeated quantum error correction on a continuously encoded qubit by real-time feedback, Nature Communications 7: 11526.
- Saira O.-P., Groen J.P., Cramer J., Meretska M., Lange G. de & DiCarlo L. (2014), Entanglement Genesis by Ancilla-Based Parity Measurement in 2D Circuit QED, Physical Review Letters 112(7): 070502.
- Taminiau T.H., Cramer J., Sar T. van der, Dobrovitski V.V. & Hanson R. (2014), Universal control and error correction in multi-qubit spin registers in diamond, Nature Nanotechnology 9(3): 171-176.
- Groen J.P., Ristè D., Tornberg L., Cramer J., Groot P.C. de, Picot T., Johansson G. & DiCarlo L. (2013), Partial-Measurement Backaction and Nonclassical Weak Values in a Superconducting Circuit, Physical Review Letters 111(9): 090506.
- Spreker over wetenschap