Evelyn Bosma
Universitair docent
- Naam
- Dr. E. Bosma
- Telefoon
- +31 71 527 2727
- e.bosma@hum.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0001-8550-3720
Evelyn Bosma is Universitair docent aan het Centre for Linguistics.
Meer informatie over Evelyn Bosma
Nieuws
In de media
Zie ook
Overig
Onderzoek
Evelyn Bosma doet onderzoek naar de relatie tussen tweetaligheid en cognitie, met name bij Fries-Nederlandse tweetalige kinderen. Voor haar onderzoek maakt ze onder andere gebruik van eye-tracking en EEG. Ze heeft artikelen geschreven over cognaten, code-switching en de cognitieve effecten van tweetaligheid.
Onderwijsactiviteiten
Ze geeft verschillende vakken binnen Latijns-Amerikastudies en begeleidt stage- en scriptiestudenten, zowel op BA- als MA-niveau.
Curriculum vitae
Evelyn Bosma (Rotterdam, 1989) studeerde Taalwetenschap en Latijns-Amerikastudies aan de Universiteit Leiden. In 2017 verdedigde ze haar proefschrift (Fryske Akademy/UvA) over de taal- en cognitieve ontwikkeling van Fries-Nederlandse tweetalige kinderen. Daarna ging ze aan de slag als docent en postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit Leiden en de Universiteit Utrecht.
Prijzen
In 2021 kreeg Evelyn Bosma de Keetje Hodshon Prijs toegekend en was ze runner-up van de Gratama Wetenschapsprijs. In 2020 won ze samen met haar voormalig MA-student Naomi Nota de Klokhuis Wetenschapsprijs met een eye-trackingstudie naar het effect van cognaten op de leesvaardigheid van Fries-Nederlandse tweetalige kinderen. In 2018 was ze genomineerd voor de AVT/Anéla Dissertatieprijs en in 2017 won ze de Wetenschapsprijs van de RUG/Campus Fryslân en de Best Poster Award op de TABU-dag.
Popularisering
Ze heeft artikelen geschreven voor Onze Taal en Sprachspiegel en verschillende blogs voor Science Palooza, De AyO-tún, Leiden Language Blog en Meertalig.nl. Verder is ze geïnterviewd door de lokale radio en een aantal kranten, waaronder Omrop Fryslân, Leeuwarder Courant, Leidsch Dagblad en Kennislink. Met de uitreiking van de Klokhuis Wetenschapsprijs 2020 haalde ze het Jeugdjournaal (vanaf 3:40).
Geselecteerde publicaties
Bosma, E., & Pablos, L. (2020). Switching direction modulates the engagement of cognitive control in bilingual reading comprehension: An ERP study. Journal of Neurolinguistics, 55, 100894.
Bosma, E., & Nota, N. (2020). Cognate facilitation in Frisian-Dutch bilingual children’s sentence reading: an eye-tracking study. Journal of Experimental Child Psychology, 189.
Universitair docent
- Faculteit der Geesteswetenschappen
- Leiden Univ Centre for Linguistics
- LUCL Dutch Studies