Evelyn Bosma
Universitair docent
- Naam
- Dr. E. Bosma
- Telefoon
- +31 71 527 2727
- e.bosma@hum.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0001-8550-3720
Evelyn Bosma is Universitair docent aan het Centre for Linguistics.
Meer informatie over Evelyn Bosma
Nieuws
In de media
Zie ook
Overig
Onderzoek
Evelyn Bosma doet onderzoek naar de relatie tussen tweetaligheid en cognitie, met name bij Fries-Nederlandse tweetalige kinderen. Voor haar onderzoek maakt ze onder andere gebruik van eye-tracking en EEG. Ze heeft artikelen geschreven over cognaten, code-switching en de cognitieve effecten van tweetaligheid.
Onderwijsactiviteiten
Ze geeft verschillende vakken binnen Latijns-Amerikastudies en begeleidt stage- en scriptiestudenten, zowel op BA- als MA-niveau.
Curriculum vitae
Evelyn Bosma (Rotterdam, 1989) studeerde Taalwetenschap en Latijns-Amerikastudies aan de Universiteit Leiden. In 2017 verdedigde ze haar proefschrift (Fryske Akademy/UvA) over de taal- en cognitieve ontwikkeling van Fries-Nederlandse tweetalige kinderen. Daarna ging ze aan de slag als docent en postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit Leiden en de Universiteit Utrecht.
Prijzen
In 2021 kreeg Evelyn Bosma de Keetje Hodshon Prijs toegekend en was ze runner-up van de Gratama Wetenschapsprijs. In 2020 won ze samen met haar voormalig MA-student Naomi Nota de Klokhuis Wetenschapsprijs met een eye-trackingstudie naar het effect van cognaten op de leesvaardigheid van Fries-Nederlandse tweetalige kinderen. In 2018 was ze genomineerd voor de AVT/Anéla Dissertatieprijs en in 2017 won ze de Wetenschapsprijs van de RUG/Campus Fryslân en de Best Poster Award op de TABU-dag.
Popularisering
Ze heeft artikelen geschreven voor Onze Taal en Sprachspiegel en verschillende blogs voor Science Palooza, De AyO-tún, Leiden Language Blog en Meertalig.nl. Verder is ze geïnterviewd door de lokale radio en een aantal kranten, waaronder Omrop Fryslân, Leeuwarder Courant, Leidsch Dagblad en Kennislink. Met de uitreiking van de Klokhuis Wetenschapsprijs 2020 haalde ze het Jeugdjournaal (vanaf 3:40).
Geselecteerde publicaties
Bosma, E., & Pablos, L. (2020). Switching direction modulates the engagement of cognitive control in bilingual reading comprehension: An ERP study. Journal of Neurolinguistics, 55, 100894.
Bosma, E., & Nota, N. (2020). Cognate facilitation in Frisian-Dutch bilingual children’s sentence reading: an eye-tracking study. Journal of Experimental Child Psychology, 189.
Universitair docent
- Faculteit der Geesteswetenschappen
- Leiden Univ Centre for Linguistics
- LUCL Dutch Studies
- Bosma E., Bakker A., Zenger L. & Blom E. (2023), Supporting the development of the bilingual lexicon through translanguaging: a realist review integrating psycholinguistics with educational sciences, European Journal of Psychology of Education 38: 225-247.
- Gathercole V.C.M., Stadthagen-González H., Parafita Couto M.C., Mulder H.N.M. de, Pérez-Tattam R.S., Bosma E., Borisova B.Z. & Romaneli M.G. (2022), Moveable Figures and Grounds: Making the case for the dual nature of motion events as events of motion AND change of state. In: Levie R. (red.), Developing language and literacy: Studies in honor of Dorit Diskin Ravid: Springer Nature Switzerland.
- Blom E, Bosma E. & Heeringa W. (2021), Regular and irregular inflection in different groups of bilingual children and the role of verbal short-term and verbal working memory, Languages 6(1): 56.
- Bosma E. & Blom E. (2020), Language activities in a minority–majority language context: book reading at home is more important for Frisian than for Dutch, Journal of Child Language 47(2): 289-308.
- Bosma E. & Pablos Robles L. (2020), Switching direction modulates the engagement of cognitive control in bilingual reading comprehension: An ERP study, Journal of Neurolinguistics 55: 1-12 (100894).
- Bosma E. & Dijkstra J. (2020), Multilingual Assessment Instrument for Narratives (MAIN) adapted for use in West Frisian, ZAS Papers in Linguistics 64 : 63-68.
- Bosma E. & Nota N. (2019), Cognate facilitation in Frisian–Dutch bilingual children’s sentence reading: An eye-tracking study, Journal of Experimental Child Psychology 189: 1-18 (104699).
- Blom E., Boerma T., Bosma E, Cornips L, Heuij K. van den & Timmermeister M. (2019), Cross-language distance influences receptive vocabulary outcomes of bilingual children, First Language 40(2): 151-171.
- Bosma E. & Blom E. (2018), A code-switching asymmetry in bilingual children: code-switching from Dutch to Frisian requires more cognitive control than code-switching from Frisian to Dutch, The International Journal of Bilingualism : 1-17.
- Bosma E., Blom E. & Versloot A. (2017), Language balance and cognitive advantages in Frisian-Dutch bilingual children. In: Lauchlan F. & Parafita Couto M.C. (red.), Bilingualism and Minority Languages in Europe: Current trends and developments 141-159.
- Blom E., Boerma T., Bosma E., Cornips L. & Everaert E. (2017), Cognitive advantages of bilingual children in different sociolinguistic contexts, Frontiers in Psychology 8: 1-12.
- Bosma E., Hoekstra E., Versloot A. & Blom E. (2017), The minimal and short-lived effects of minority language exposure on the executive functions of Frisian-Dutch bilingual children, Frontiers in Psychology 8(1453): 1-12.
- Bosma E., Hoekstra E., Versloot A. & Blom E. (2017), Verbal working memory is related to the acquisition of cross-linguistic phonological regularities, Frontiers in Psychology 8(1487): 1-11.
- Bosma E., Heeringa W., Hoekstra E., Versloot A. & Blom E. (2017), Bilingualism and cognition: acquiring cognates with a cross-linguistic phonological regularity [International Symposium on Bilingualism (ISB11), Limerick, Ireland, June 13, 2017]. .
- Bosma E., Heeringa W., Hoekstra E., Versloot A. & Blom E. (2017), Verbal working memory and the acquisition of cognate rules. TABU-dag, Groningen. 22 juni 2017 - 22 juni 2017. [conferentie poster].
- Bosma E., Heeringa W., Hoekstra E., Versloot A. & Blom E. (2017), Verbal working memory and the acquisition of cognate rules. 14th International Congress for the Study of Child Language., Lyon. 18 juli 2017 - 18 juli 2017. [conferentie poster].
- Bosma E., Hoekstra E., Versloot A. & Blom E. (2017), Minority language exposure, language balance and executive functioning in Frisian-Dutch bilingual children [ECDP, Utrecht, The Netherlands, August 31, 2017]. .
- Bosma E., Heeringa W., Hoekstra E., Versloot A. & Blom E. (2017), Verbal working memory and the acquisition of cognate rules. Anela Najaarsstudiedag, Tilburg. 22 september 2017 - 22 september 2017. [conferentie poster].
- Bosma E. (27 september 2017), ‘Bilingual grammar’: on the acquisition of cognate rules. Linguistics in Leiden. Leiden: Leiden University. [blog].
- Bosma E. (2017), Bilingual children acquire bilingual grammar. Leiden (Leiden Institute for Brain and Cognition), Leiden Institute for Brain and Cognition : .
- Blom E. & Bosma E. (2016), The sooner the better? An investigation into the role of age of onset and its relation with transfer and exposure in bilingual Frisian-Dutch children, Journal of Child Language 43: 581-607.
- Bosma E., Blom E., Hoekstra E. & Versloot A. (2016), A longitudinal study on the gradual cognate facilitation effect in bilingual children’s Frisian receptive vocabulary, International Journal of Bilingual Education and Bilingualism 22(4): 371-385.
- Caspers J., Bosma E., Kramm F. & Reya P. (2012), Deaccentuation in Dutch as a second language: Where does the accent go to?, Linguistics in the Netherlands 29: 27-40.