Alma Kuijpers
Postdoc
- Naam
- Dr.ir. A.J. Kuijpers
- Telefoon
- +31 71 527 6295
- a.j.kuijpers@iclon.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0002-6191-1815
Complexe vraagstukken onderzoeken vanuit meerdere perspectieven, dat is de rode draad in Alma’s loopbaan. Na haar promotie in de scheikunde (1999) werkte ze in de research & development in de levensmiddelenindustrie. In 2013 haalde ze haar eerstegraadsbevoegdheid scheikunde waarna ze enkele jaren als docent op het hbo werkte. Het lesgeven en begeleiden van studenten maakte haar enthousiast voor onderwijsonderzoek en sinds 2017 werkt ze als onderzoeker bij het ICLON. Het verbinden van theorie en praktijk en interdisciplinariteit zijn haar sterke punten en ze wordt enthousiast als dit leidt tot verrassende of nieuwe inzichten bij docenten.
Alma heeft ervaring met professionaliseringstrajecten en coaching en is betrokken bij professionalisering van docenten op het gebied van perspectiefgericht onderwijs.
Onderzoek
Alma houdt zich bezig met ontwikkeling van en onderzoek naar perspectiefgericht onderwijs voor primair en voortgezet onderwijs. Daarnaast heeft ze onderzoek gedaan naar het omgaan met diversiteit in het voortgezet onderwijs en naar de versterking van de instroom in de eerstegraads lerarenopleiding voor wis-, natuur- en scheikunde en informatica.
Onderwijsactiviteiten
Perspectiefgericht onderwijs, vakdidactiek scheikunde
Postdoc
- ICLON
- Onderzoek
- Kuijpers A.J. & Janssen F.J.J.M. (2024), Perspectieven als kompas voor het vormgeven van thematisch onderwijs. In: Dekker S., Kause H. & Baren-Nawrocka J. van (red.), Wetenschappelijke doorbraken de klas in!: Slaap en geheugen, fantaserende dieren en medicijnen voor kinderen nr. 13. Hardinxveld-Giessendam: Tuijtel. 10-20.
- Kuijpers Alma J., Dam Michiel & Janssen Fred J. J. M. (2024), A systems thinking approach to capture the complexity of effective routes to teaching, European Journal of Education 59(2): e12623.
- Otter M. den, Kuijpers A.J., Dam M., Juurlink L.B.F. & Janssen F.J.J.M. (2023), A perspective for structure–property reasoning to explicate and scaffold thinking like a chemist, Research in Science Education : .
- Otter M.J. den, Kuijpers A., Dam M., Juurlink L.B.F. & Janssen F. (2023), A perspective for structure–property reasoning to explicate and scaffold thinking like a chemist, Research in Science Education : .
- Kuijpers Alma J. Dam Michiel Janssen Fred J. J. M. (2023), STEM students’ career choice for teaching: studying career choice processes using personal projects, Teacher Development 27(2): 133-152.
- Wijsman J., Roij J. van, Schiffelers F. & Kuijpers A. (2023), Agora-onderwijs met een bril op, Didaktief 53(1/2): 40-41.
- Kuijpers A.J., Dam M. & Janssen F.J.J.M. (2019), Waarom wil Jessie bèta docent worden?, Didaktief 49(1/2): 46-47.
- Coskun B., Kuijpers A.J., Rooij E. van, Dam M., Fokkens-Bruinsma M., Goedhart M., Janssen F.J.J.M. & Vries M. de (2019), Onderzoek naar de vergroting van de instroom in de eerstegraads lerarenopleiding voor wiskunde, natuurkunde, scheikunde en informatica.
- Kuijpers A.J. (29 oktober 2018), What I learned from systems thinking (How to solve teacher shortage). [blog].
- Kuijpers A.J. (5 november 2018), Wat ik heb geleerd van systeemdenken (Over het oplossen van het lerarentekort). Wat ik heb geleerd van systeemdenken (Over het oplossen van het lerarentekort): Didactief. [blog].