Centrum voor Religiewetenschap

Over ons

Het Centrum voor Religiewetenschap (LUCSoR) is onderdeel van het Leiden University Institute for Area Studies (LIAS).

Missie

Mensen hebben religies ontwikkeld om zin te geven aan de wereld en aan hun eigen bestaan, en om hun samenlevingen te structureren en betekenis te geven aan het verleden. Wij hanteren een vergelijkend, multidisciplinair perspectief om de voortdurende veranderingen in de uitingen en betekenis van religie in de samenleving te bestuderen.

Context (plaats, tijd) en referentiekaders (cultuur, individuele zingeving) bepalen de verschijningsvormen van religie en de invloed ervan op individuen en de samenleving. De uitingen en de betekenis van religie in moderne samenlevingen zijn drastisch veranderd, in onze lokale omgeving en elders. Dit maakt deel uit van de permanente transformatie van religie(s).

Bij het illustreren, interpreteren en verklaren van deze dynamiek hanteren we een vergelijkend, multidisciplinair perspectief. Dit wordt mogelijk gemaakt door de breedte van de relevante expertise aan de Universiteit Leiden, in termen van historische perioden en cultureel / taalkundig / geografisch gedefinieerde plaatsen in de wereld.