Centrum voor Religiewetenschap
Outreach
Staf en studenten bij het LUCSoR werken nauw samen met maatschappelijke partners. We werken mee aan de ontwikkeling van onderwijs over religie, levens-beschouwing en burgerschap, en adviseren overheidsinstanties en religieuze organisaties.
Onderwijs over religie, levensbeschouwing en burgerschap
1. Expertisecentrum Levensbeschouwing en Religie in het Voortgezet Onderwijs (LERVO)
Universiteit Leiden is partner van het Expertisecentrum LERVO, een alliantie van hoger onderwijsinstellingen en maatschappelijke partners die tot doel heeft een landelijk curriculum levensbeschouwing en religie voor het voortgezet onderwijs te realiseren. Godsdienstsocioloog Markus Davidsen leidt de werkgroep van docenten, docentenopleiders en wetenschappers die aan het nieuwe curriculum werken. In die groep zit ook vakdidacticus Michaël van der Meer. Het werk aan het curriculum en bijhorende Inspiratieboek is gesteund door de KNAW.
- Filmpje over het curriculum (2023)
- Artikel over het curriculum (2022)
2. Comenius-project ’Religiewetenschappelijke Vakmethodiek’
In het Comenius-project ’Religiewetenschappelijke Vakmethodiek’ (2023-2025) ontwikkelen Markus Davidsen en Michaël van der Meer nieuwe werkmethoden voor voor de docentenopleidingen levensbeschouwing en religie. Toekomstige docenten leren hiermee leerlingen in het voortgezet onderwijs teksten uit religieuze tradities en beschrijvingen van rituelen zelf te analyseren.
- Aankondiging van het project
- Meer informatie en materiaal downloaden op de website van het project
3. Studiedagen voor docenten levensbeschouwing en religie
In samenwerking met OnderwijsNetwerk Zuid-Holland, organiseert LUCSoR professionaliseringsbijeenkomsten voor docenten levensbeschouwing en religie. In het schooljaar 24-25 hebben we het volgende reeds gepland:
Net als voor verschillende andere schoolvakken is er een nieuw curriculum Levensbeschouwing en Religie voor het Voortgezet Onderwijs (LERVO) in de maak. Scholen zijn niet verplicht dit curriculum in te voeren, maar doen er gezien de vele maatschappelijke ontwikkelingen (burgerschapsonderwijs, multi-culturaliteit en -religiositeit, polarisatie) niet onverstandig aan de nieuwe plannen op de voet te volgen. Vanuit het Onderwijsnetwerk Zuid-Holland en het vergelijkbare platform voor Noord-Holland, de zogenaamde AlfaGamma partners worden in het cursusjaar 2024-2025 vier sessies georganiseerd die zich richten op dit voorgestelde nieuwe curriculum. In de eerste twee sessies in het najaar van 2024 (maandag 30 september 16.30-19.30 uur en maandag 25 november 16.30-19.30 uur) staat de afstemming tussen de bestaande vakleerplannen van de deelnemers en hun scholen enerzijds en het nieuwe curriculum anderzijds centraal. De bijeenkomsten in het voorjaar van 2025 (maandag 27 januari 16.30-19.30 en maandag 31 maart 16.30-19.30 uur) staan in het teken van vakinhoud die in het oude curriculum onvoldoende aan bod kwam en wordt in overleg met de deelnemers vastgesteld. De eerste bijeenkomst vindt plaats op het Willem Einthovengebouw. Deelname is gratis voor docenten van scholen die aan één van beide leernetwerken (ONZ, AlfaGamma) zijn verbonden. Er wordt tijdens de bijeenkomst soep met broodjes geserveerd. Bij deelname aan drie van de vier bijeenkomsten (of meer) wordt een certificaat verstrekt.
Docenten kunnen zich ook inschrijven als contractstudent om hun vakkennis bij te spijkeren. Zie hier een overzicht over ons aanbod aan vakken over religie in het schooljaar 2024-2025. Wil je verder vooruit plannen? Neem dan eventueel contact op met Markus Davidsen.
Enkele voorbeelden uit het verleden
- Studiemiddag Religie en identiteit (26 april 2024)
- Conferentie Religiewetenschap en religieonderwijs (21 juni 2016)
Religie en maatschappij
Meer informatie volgt binnenkort.